Arbetskläder för skogen

Vilka skyddskläder har ni för motorsåg?

225 inlägg 150364 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Blivande snickare  
#240904
Blivande snickare skrev:Har ett äldre pår husqvarna hängselbyxor å ja trivs bra med dom. Som Pete.. säger så är dom ganska tunna upp mot
ryggen så man svettas inte allt för mycket men är ändå skönt när det blir kallt. Plus att dom inte ramlar ner när man böjer ner sig! :lol:
Så om jag skulle köpa nya byxor så ska dom ha hängslar :smile:

Kan ju fylla i åxå att jag har husqvarna rock av äldre modell, sitter skönt och är lätt som en fjäder. Husqvarna hjälm utan radio samt skyddstövlar av märke jag inte minns nu...
Har husqvarnas technical handskar, riktigt sköna, har dom till å med när jag röjer! :grin:
Får se om dom passar när det blir kallt...

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

hakans  
#240905 hallå har pfanner gladiator sågskyddsbyxor och haix protector pro sågskyddskängar och nyligen så köpte jag en pfanner jacka å pfanner gladiator utebyxor :)
Tycker att det är smidiga kläder :)

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Phantom  
#240914 Waipoua byxan har inte varit några problem för mig vid blöta, utan de har varit över förväntan.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Skogsmästarn  
#242053
OlarsM skrev:Är det nån som använder Oregon Yukon byxor som Clas Ohlson har? :-\


Ja, de är smidiga byxor som nog passar bäst höst o vår, köpte på JULA rea för 399+moms. Har tyvärr inget långtidstest hur dess rivstyrka och beständigheten av väta

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

kallen  
#242885 Nu kommer utslagsfrågan!

Jag ska köpa nya byxor och jus nu står det mellan Oregon Fiordland 2 och Hva Tech Extrem.
Är Husqvarna byxan värd 1800 kr mer?

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Peteflamingstar  
#243082 Har i och för sig varken provat någon av de två du nämner... men har ett par Oregon Waipoua och är väldigt nöjd! Tror Oregons prylar håller (i regel) samma kvalité som Hva:s, bara att de heter något annat. Heja Oregon! :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

protwia  
#243130 lyxade till det med ett par Pfanner gladiator byxor och efter en vecka av "skogspromenader" kan jag inte vara mer nöjd. husqvarna classic kängorna har hängt med länge.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

kallen  
#243317 Ingen annan som har någon åsikt om ifall Hva Teck extreme är värda sina pengar?

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Johan C  
#243438 Kort sagt, Ja det är dom. tycker dom är betydligt lättare och smidigare, framförallt när det är blött ute.
Och, ja jag har testat båda...

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

kallen  
#243467
Johan C skrev:Kort sagt, Ja det är dom. tycker dom är betydligt lättare och smidigare, framförallt när det är blött ute.
Och, ja jag har testat båda...


Bra, nu känns det lite bättre att lägga ut många tusen på byxor. Ska åka och prova båda två när jag får tid men det har hela tiden lutat åt tech extreme

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

gur  
#243600 Nån som vet hur storlekarna är på hva tech extreme, är 185 och 96kg, blir det L eller XL då?
Har nu Sthil xfit i XL men tycker de sprack i grenen rätt tidigt....

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Mannfolk  
#243815 tech extrem är väldigt elastiskt.

Själv har jag M

71kg/183

Användarvisningsbild

Re: Vilka skyddskläder har ni?

machonisti  
#243818 Skyddskläder är ett helvete för mig 99,9/173cm oavsett utlovad extrem fit.

Förutom att de flesta känns som stoppade korvar över axlarna så finns inga stövlar som går över vaderna.
Har alltid saxat bort överflödigt material ovanför sågskyddsstoppningen.

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243828 Har hva tech extreme byxor använda en säsong är de skönaste byxorna jag haft!

Avatar Fallback

Re: Vilka skyddskläder har ni?

Jamt  
#245034 Har Oregon byxholkar (leggings), Oregon Yukon stövlar och peltor hjälm (som det står Stihl på).

Byxholkarna är smidiga att bara ha utanpå vanliga byxor och passar bra ifall man jobbar kortare stunder med motorsågen. Arbetar man fulldagar många dagar är nog riktiga bekväma huggarbyxor att föredra. Likadant med stövlarna snabbare att ta av och på än kängor men kanske inte lika bekväma om man gör långa dagar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).