Tips på bra huggarkängor

Skogma
 Svara  234 inlägg  91912 visningar  42 följer
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

#479566 Ok ja jag har inte haft möjlihet att prova jalas kängan än verkar inte som någon har dom på hyllan i Gävle/Sandviken området.
Så man får väl kanske finna sig i att åka en bit för provning.
Är Harz kängan vid i foten ?, är det problem att sulan slits fort alt går sönder ?

Är även nyfiken på meindl airstream och även modellen som heter rock samt haix protector forrest finns till hyggliggt pris hos gråab, men vet ej hur dessa är i lästen så om någon har erfarenheter av dessa så får ni gärna gärna skriva en rad.

Föryngring
Användarvisningsbild

#479568 BGL upplever du att det blir obehagligt halt med kängan eller är det ganska ok ?
Mätte mina fötter och med tunn strumpa bra precis 11cm med tumstock under på bredaste.
Kanske får ta en tur till xxl och prova :-)

#479595 Ska inte överdriva problemet, en hårdare och mer slitstark sula ger ofta sämre fäste. Samma sak som på vinterdäck.
På packad snö och is blir alla sulor hala, bäst blir dubbade skor.
Vi har bitvis vittrad sten som inte senaste istiden har rundat av, när den ligger i markytan och är påväxt med mossa och lav blir den förrädisk. på sådan stenkanter märks det mest att sulan är hård och greppar sämre.
(Hoppas du inte har för långt till sportaffären).

Användarvisningsbild

#479610 Ok tittade på hylte och den ser rejäl ut så helt klart ett vettigt alternativ :-bd
Passerar xxl till och från jobbet så det är bara att stanna till.
Hur upplevs kängan på foten är den åt pjäxhållet eller är den mjuk och följsam ?

#479653 Den är snarlik Meindl Dovre Extrem i styvhet. Vi du ha skaftet mjukare, använd någon annan snörningsteknik där foten kan snöras normalt men skaftet lösare. Finns många filmer på youtube som visar snörningar med låsning vid fotleden. Sök på: lacing hiking boots.

Användarvisningsbild

taxjagarn skrev:Ok ja jag har inte haft möjlihet att prova jalas kängan än verkar inte som någon har dom på hyllan i Gävle/Sandviken området.
Är Harz kängan vid i foten ?, är det problem att sulan slits fort alt går sönder ?

Är även nyfiken på meindl airstream och även modellen som heter rock samt haix protector forrest finns till hyggliggt pris hos gråab, men vet ej hur dessa är i lästen så om någon har erfarenheter av dessa så får ni gärna gärna skriva en rad.

Använder mig av meindl airstream rock. Är väldigt nöjd med kängorna än så länge och håller bättre än både stihl och husqvarna kängorna som max håller i 2 säsonger innan de är helt förstörda, (om man jobbar heltid med skogvård)

Användarvisningsbild

#479680 @bgl
Ok då vet jag ungefär hur den känns efter jag provat dovre extrem :-bd
Tackar så mycket för bra tips :-)

Användarvisningsbild

SkogsGotte skrev:
taxjagarn skrev:Använder mig av meindl airstream rock. Är väldigt nöjd med kängorna än så länge och håller bättre än både stihl och husqvarna kängorna som max håller i 2 säsonger innan de är helt förstörda, (om man jobbar heltid med skogvård)

Hur är lästen i denna, är det gott om plats eller är den smal och tight ?

taxjagarn skrev:Ok ja jag har inte haft möjlihet att prova jalas kängan än verkar inte som någon har dom på hyllan i Gävle/Sandviken området.

Mina Haix ( den dyraste ) är relativt trång i skaftet, men plösen är löstagbar och kan justeras. Harzkängan är relativt vid i foten, nackdelen är som sagt den riktigt mjuka sulan. Det lossar helt enkelt bitar ur den runt kanterna om man går mycket i stenskravel. Men den är ändå min favoritkänga då den är så enkel att komma i, dessutom är den den avgjort bekvämaste kängan på marknaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Huggarkängor HVA av Sture Andersson - lör 20 sep 2014, 11:43
i Arbetskläder för skogen
12 svar
5366 läst
av T Landström     
sön 21 sep 2014, 12:56
Husqvarnas nya Huggarkängor av valtra6350 - tis 02 mar 2010, 15:22
i Arbetskläder för skogen
6 svar
3647 läst