Arbetskläder för skogen

När bör man byta ut skogshjälmen?

38 inlägg 25170 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När bör man byta ut skogshjälmen?

skogsdrom  
#295264 Ja, som topic, hardatummärkning på min hjälm. Men hittar ingenstanns någon längsta rekommendera tid innan man bör byta ut den, vad säger ni? Nu är hjälmen hel och ren, men tillslut bör den väl byytas iallafall?



   TS
Avatar Fallback

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

öronbak  
#295265 Hej

På nya hjälmar finns år och månad stämpel när den är tillverkad.
Så det det finns ett bäst före ÅR/Månad på c:a 3-5 år berodde på ålder och Hädelser hjälmen har varit med, I skön om din hjälmen är hel och ren så kan det finnas brister i plasten så vet du inte hur länge du har haft hjälmen så BYT ut hjälmen för din egen skull , Den kostar några kronor men det är värt det...

Ha en bra dag...............

Avatar Fallback

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

opekka  
#295266 Beror också på förvaring. Hängd på en krok där solen lyser på plasten så kortas livslängden. Samma om den rengörs med starka kemikalier eller lösningsmedel.

Användarvisningsbild

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

mghg  
#295267 Som öronbak och opekka skriver så beror skyddet hos en hjälm dels på vad den varit med om och dels på hur den förvarats.

Vid tveksamheter kan man placera en hand på var sida om hjämen och försöka pressa ihop hjälmen. Knakar hjälmen eller om det blir sprickor så är det dags att byta.

Avatar Fallback

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

rikard_e  
#295268 Som dom andra säger, finns datummärkning, med en stämpel när hjälmen gjordes.
2-3 år säger väl kontorsnissarna, och 4-5 år är väl maxtid?
Medans vi är inne på ämnet. Provade husqvarnas nya huggarhjälm. Riktigt fin!

Användarvisningsbild

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

mghg  
#295269
rikard_e skrev:Provade husqvarnas nya huggarhjälm. Riktigt fin!

Instämmer!

Avatar Fallback

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

skogsdrom  
#295281 Ja, på tal om den nya hjälmen, undrade så man kanske kunde få subventionerat hemmifrån att köpa en ny. Såg trevligt ut med ventilation, har den vanliga. Ni som arbetat med den nya hjälmen, känner man stor skillnad med ventilationen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

anersimyra  
#295290 Många hjälmar i dag har en röd " plastplopp " längst upp på hjälmen, när den antagit samma färg som hjälmen i övrigt är det dags att byta rent åldersmässigt... :smile:

Avatar Fallback

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

Jim_the_one  
#295308 Det är väl när plastploppen skiftar i vitt som det är dags att byta?

Användarvisningsbild

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

anersimyra  
#295333 [quote="Jim_the_one"]Det är väl när plastploppen skiftar i vitt som det är dags att byta?[/quot När " ploppen " fått liknande färg som hjälmen i övrigt har den bleknat, den har då blivit vitare kan man säga. Jag tror inte man ska vänta tills den blivit helt vit ? Att byta var säsong kan ju annars vara en god ide.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295334 Var säsong borde väl betyda att man jobbar heltid i skogen (och dessutom i trakter där solen skiner mycket, dvs. inte västkusten :sad: ) :?:

Användarvisningsbild

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

anersimyra  
#295338
th skrev:Var säsong borde väl betyda att man jobbar heltid i skogen (och dessutom i trakter där solen skiner mycket, dvs. inte västkusten :sad: ) :?:
Jo jag arbetar som sagt heltid.. :smile: kostnaden för hjälmen är alltså en " piss i Mississippi ".. :smile:

Användarvisningsbild

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#295340 OK, ni har mer sol än vi har här nere i sydväst.

Användarvisningsbild

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

svampbob  
#295341
skogsdrom skrev:Ja, på tal om den nya hjälmen, undrade så man kanske kunde få subventionerat hemmifrån att köpa en ny. Såg trevligt ut med ventilation, har den vanliga. Ni som arbetat med den nya hjälmen, känner man stor skillnad med ventilationen?


Det är för kallt nu för att ha nån glädje av ventilationen. På min förra hjälm fick jag peta upp ventilationshålen. Ja jag gillar den nya hjälmen blir irriterad över att pannlampan till ännu inte finns att köpa. Monterade en annan slank pannlampa med dubbelhäftande tejp och den sitter fortfarande fast men det känns inte riktigt seriöst.

Användarvisningsbild

Re: När bör man byta ut skogshjälmen?

anersimyra  
#295345
image.jpg
svampbob skrev:
skogsdrom skrev:Ja, på tal om den nya hjälmen, undrade så man kanske kunde få subventionerat hemmifrån att köpa en ny. Såg trevligt ut med ventilation, har den vanliga. Ni som arbetat med den nya hjälmen, känner man stor skillnad med ventilationen?


Det är för kallt nu för att ha nån glädje av ventilationen. På min förra hjälm fick jag peta upp ventilationshålen. Ja jag gillar den nya hjälmen blir irriterad över att pannlampan till ännu inte finns att köpa. Monterade en annan slank pannlampa med dubbelhäftande tejp och den sitter fortfarande fast men det känns inte riktigt seriöst.
Pannlampa..??.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).