Traktorn i skogen

deutz dx 3.65 vs mf 3050

12 inlägg 13176 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

deutz dx 3.65 vs mf 3050

sabueso  
#117545 Hej
Tänkte höra mig för lite här på forumet..
De e så att jag ska köpa traktor..
Har fått tag på en deutz dx 3.65 med en splitter ny trima lastare och en mf 3050 med beg trima lastare..
deutzen är en -89 som gått ca 3000 timmar
mf är en -88 som gått ungefär lika många timmar
ligger i samma pris klass..

Traktorn kommer att användas till vedhantering, både kranvagn och vedsäckar och snöröjning....

Skullle vilja ha för och nackdelar med dessa modeller och vad skulle ni välja??

tack på förhand



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117579 Jag har en Deutz, fast en äldre. Traktorn i sig är tycker jag är toppen. Den har funkat bra och har inte haft några problem alls med den. Bra kvalite, driftsäker och enkel om du frågar mig. Utan att veta något om kvalite på MF så ser det ändå ut som den har några fördelar. Jämför själv på http://www.konedata.net
Fördel mf mindre svängradie, högre flöde och tryck på hydrauliken och som det ser ut på bilden så verkar hytten mer lämpad för vändbar stol. När jag frågade en MF försäljare vilken modell av MF som lämpar sig som skogstraktor nämnda han just 3050.

Användarvisningsbild

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

stegmaster  
#117587 Jag skulle ihvertfall inte kjöpe nån Mf av 3000 serie, då dom ju just er kjenda för mycket fel.
Spesielt elen/dator ska det visst vara mycket strul med, så skulla absolut välja Deutz`n av dom två, utan att jag har haft någon av dom själv. :???:
Inget jag kan dokumenter dog, utan jag har läst detta på diverse forum/tidningar.

Avatar Fallback

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

josip  
#117606 På M-F 3000 serien skall man tydligen undvika 32-32 lådan om möjligt. Den sexton växlade är enligt uppgift betydligt hållbarare. Om du provkör så kolla på mf att alla växlar går att växla utan missljud i lådan, samt att växelspakarna har bra exakta lägen då lederna tenderar att slitas så att man ibland har svårt att hitta läget. Om tankningslocket är på höger sida bak så brukar det väl betyda "skogshytt". Är det på vänster sida så är tanken bakom hytten helt och hållet och det finns knappt någon extra plats för benen skulle jag tro. Litet som på fiat. Mf har säkert bättre komfort och så vidare, men är också känsligare. Kolla också att inte drivningen till framaxeln är skadad. Splines-axeln som går in i framaxeln brukar tappa räfflorna. Tror att det kan ha att göra med att bussningarna till framaxelns pendling är sliten. Har den haft frontlastare från ny så är dessa saker absolut skäl att kolla.

Deutz brukar vara bra grejer, men kanske litet spartanska. Kolla att dieselvärmaren för hytten funkar. Har Deutz inte haft lastare tidigare så borde den vara ett bra val då framaxeln inte tagit stryk som den annars kan göra på frontlastartraktorer. :-bd Vet inte om denna har den där lilla spaken för fram-back vid ratten. Den var ingen höjdare...

Skall tillägga att jag inte har någon egen ägarerfarenhet av dessa men har en deutz fahr tröska. Startar alltid på 2 sekunder efter att ha stått hela året i hallen! Har kört litet deutz 4.serien och varit och kollat på ett par tre 3080 som jag varit intresserad av som andra traktor, men blivit avskräckt! Dock betydligt mera timmar på dessa än den du nämner..

Avatar Fallback

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

Nicke Nyfiken  
#117618 hej!
Vet inte om det hjälper dig
Hade en Deutz 3,50 tidigare som jag körde i skogen med, väldigt trevlig traktor.
Bränslesnål, ganska kort och smidig, enkel, ganska bra hytt.
Den hade dörrar helt av glas, lyckades knäcka ett par men de var inte så dyra.
Sitter iofs en plasttank så man bör ha hasplåt, gjorde en själv till min.

Har för mig att jag hört att 3,65 är ganska högt växlad på backen, kolla det.
Rätt bra om dieselvärmaren fungerar så kolla det, kan bli kallt eller dyrt annars.

Hade lite stul med min att växlarna hoppade ur ibland med ikopplad 4-hjulsdrift , vet inte om det är vanligt, misstänker att det blev när jag körde för mycket med dumpervagnen.(den hade gått 6000h då)

Har ingen erfarenhet av MF

Lycka till

Avatar Fallback

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

massa-ved  
#117636 Är det dieselvärmare i en -89a?
Dx 4.70 har inte det där är det ett element som motoroljan värmer.
Växellådan som Deutz hade i början på -80 talet när de gick ifrån ZF till egentillverkad var ingen höjdare.
Kom med en helt annan låda sen men de första i DX serien har nog inte den.

Avatar Fallback

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

Cobra  
#117638 912-motorn i Deutzen är otroligt driftsäker och hållbar! M-F 3000-serien har haft mycket problem med transmissionen och den har ganska mycket elektronik som kan strula. Deutz 3.65 är enklare och robustare (enligt min åsikt) Jag hade absolut valt Deutz!

Avatar Fallback

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117661 Håller med Nicke Nyfiken om backväxel,den jag har kört hade fruktansvärt bråttom på lägsta växel bakåt.
Och det var på slätta gårdsplanen.Annars verkar det vara en trevlig traktor.

Avatar Fallback

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

sabueso  
#119658 hej tack för era synpunkter..

de blev affär på deutzen så nu går jag bara och väntar på leverans, tyvärr så var de 10 veckors leveranstid på frontlastaren och sedan ska den ju monteras...

   TS
Användarvisningsbild

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

totte  
#119673 Grattis! Då måste vi få se lite bilder när det blir dags! :grin:

Avatar Fallback

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

Cobra  
#119702 Grattis till ett bra val :smile:
Lägg gärna upp nån bild :!:

Avatar Fallback

Re: deutz dx 3.65 vs mf 3050

mb track  
#119858 jag ägde en 3.65a i från 1989 - 2006 köpte den ny kostade då 234.500 + m standard utr den utrustade jag med heltäckande plåtar under sväng stol + lite till va mkt bra tracktor motor transmison inget att klaga på lite trög på vxlar så ja bytte till syntet olja i lådor axlar värt varenad krona vill ja påstå mb track 900t weimer 14rdm john deere 6330 möre 9 t h14blc palax 35 ml 400 cdi

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).