Traktorn i skogen

MF Kubik 165 Reservdel

39 inlägg 29860 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121519 Den på bilden är min Robur III med vindelbjörnen/Cranab Sk 3000 och 10T Rossönvagn. Dom gick att få med SK 4000 kran, Rossön 12T, utskjut på vagn och frontmonterad winch också men min har nog sålts med den billigaste utrustningen.

Robur I hade ofta HIABkranar men jag tror att alla hade vridtuber. Prototypen för Robur visade -62 och började säljas -64.

Vet du om det var i SaabANAs/AB Farmings regi dom byggdes eller var det någon fristående verkstad? Robur och Kubik är bygda i SAABANAs lokaler i nyköping.

Var den midjestyrd? Verkligen synd att det fattas delar på den. Går det inte att spåra tidigare ägare och hitta igen lite delar där?

Bilderna lägger man upp på t.ex photobucket, kopierar en direktlänk, tycker på img-knappen och klistrar in länken. Kanske finns något enklare sätt som någon annan kan förklara.

Kanske kunde någon moderator dela isär den här tråden och sätta en passande överskrift t.ex Saab ANAs/AB Farmings skogsprogram.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

MF 203 skotare  
#121520 De är byggda av Hällsäters i Hudisvall enl skylt på maskinen . Min MF 203 har årsmodell -63.

Jag ska kolla med "min datasupport för bilderna " mao sonen. Jag är bättre på maskiner än datorer.

Jag har 2 st MF 203 en traktorgrävare och till den sökte jag en kran, men hittade min MF 203 skotare, på Blocket.

Så då har jag nu 2 st, de används mest som gårdsmaskiner och Skotaren i vedkörning och lyftjobb så jag har inte varit i skogen med den, bakdäcken är rättslitna.

Här kommer en annan kul länk till en stor del av sommarfritiden http://www.robotbatar.se


mvh TM

Användarvisningsbild

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121643 När vi ändå pratar MF203 så finns även denna amerikanska skotaren: http://www.forestryforum.com/board/inde ... ic=46636.0

http://www.tractorshed.com/contents/adpic5933.htm

Kallades MF Treevor eller Gafner Iron Mule


//Ferguson

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

MF 203 skotare  
#121648 Ahh den första var fint patinerad
Ser ju som en liten smidig maskin. Naturligtvis blir det ju bara bättre när det är en MF. Och så luftig hytt med fri sikt.

TM

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

ulfgustav  
#121686 Hej
Det fanns ju också "skotare bygda på Fergusson som byggdes i Rossön av Br Anderssons Mekaniska Verstad, hette inte dom Kubik?? eller var deras namn Robur??
Även maskinerna bygda i Rossön såldes av ANA

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121730
ulfgustav skrev:Hej
Det fanns ju också "skotare bygda på Fergusson som byggdes i Rossön av Br Anderssons Mekaniska Verstad, hette inte dom Kubik?? eller var deras namn Robur??
Även maskinerna bygda i Rossön såldes av ANA


Nja jag tror inte det stämmer riktigt. Rossön byggde vagnar och midjestyrning men maskinerna sattes ihop i ANAs lokaler i nyköping. Robur är en 3/4 bandare och Kubik en 1/2 bandare. Rossöns vagnar såldes även lösa av ANA. Jag är osäker på om dom sista maskinerna som såldes i början av 70-talet hade Rossönvagnar. Flexor hade Hägglundvagnar.

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

MF 203 skotare  
#121784 Hej På er
Nu har jag koll på min support, så nu kommer 2 bilder, sry den står lite illa till så ta bilderna för vad de är.
Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121791 Det var verkligen en udda kran. Är bandupphängningen komplett? finns det någon typskylt på pendellarmarna?

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

MF 203 skotare  
#121801 Jo den är lite udda
Men fungera bra 5,5 m räckvidd lyfter i gripen ca 400 kg och då får jag lite stabilitets problem i sidled då jag inte har banden.

Ja bandutrustningen är komplett med hjul och hydaulcylindrar för bandspänningen. Jag har även orginal rotor och grip.

Men gripen har jag sattplåtar i så den är som en gripskopa ca 140 L

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121808 Är det 13-30 däck i bak?

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

MF 203 skotare  
#121813 16.9 / 30 bak 16 pr bak

Maskin vikt 4,8 T som den står. Det skiljer 1,5 T på axel trycket fram, med kran framåt eller bakåt.

Och ja, jag har knäckt ett famnav och även 3 st hjulbult vid ett annat tillfälle. Jag har byggt rätt mycke stenmur och liknande.

Kör även en 5 tons tippvagn och bär ut singel med gripskopan från vagn. Denna MF maskin är en trogen jobbarkompis.

Yngste sonen ca 12 då nu 16 lastar lång ved in i vedklippen när vedsäsongen snart börjar. Då är det bra med 360 sväng

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#121817 16.9 och 13 är samma. Då skulle band från en kubik kunna passa. Tror du att det är originaldäcken på? Om det är det så skulle jag vara intresserad av hur många klackar däcken har. Mina däck är utbytta och delningen stämmer inte exakt med banden.

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

MF 203 skotare  
#121840 Jag skulle tro att det är orginal.
Denna MF gick en provperiod för utprovning av konstruktionen.

Såldes sen vidare till ett företag en mekanisk verkstad som använde den som gårdskran.

Ägaren tog sin ved med den, fick en stroke. Allt blev stående i ca 25 år hela företaget rostade upp en skrothandlare skulle städa ca 100 ton skrot.

Fick igång MFn tyckte det var synd att skrota den. Han la ut den på Blocket den var inte vacker då ( heller :) .

Jag satt och letade efter en kran till min första MF 203. Hittade vad jag trodde ett hembygge men som såg interssant ut så jag for dit.

Jag gick två varv utan ett ord så ful var den. Första frågan var . Går den att starta ?? Visst sas det !! Och nog gick den allt,

kranen går så fint då det är fin smyg hydralik och snabb och stark. Ja det var ju bara att handla.

Men jag vågade inte ta hem den utan att måla en snabb pensling på den för " husfriden " Nu har den stått på min gård ca 7 år.

Och här ska den stå kvar.

Ja det är min historia.

Jag glömde svara på vem som tillverkat halvbanden det sitter samma skylt på olika ställen

dvs Hällsäters i Hudiksvall. Om de köpte eller byggde allt skulle tro att halvbanden är köpta från någon annan.

Jag kan räkna däckmönstret och ta en bild, återkommer.

Mvh TM

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

patgus  
#122750
Tikkas skrev:Hej
Är ny på detta forum så jag tror jag skrev i fel.
Men iallafall så har jag en Kubik 165 som jag söker en framaxel till eller egentligen hela packetet.
Det har gjort sitt efter många års slit och många svetsningar :smile:
Är det någon som vet var man kan få tag i delar till denna maskin.

hej har en kubik 165 -65,a. på den sitter hd axel delar finner du hos olsson i ellös,den har en tico runt omsvängande kran på 3 ton meter ,dvs 750 kg på 4 m har lite littratur men tyvär ingen skanner

Avatar Fallback

Re: MF Kubik 165 Reservdel

MF 203 skotare  
#122755 Hej Patgus
Har du en liknande kran som jag ? Ta bilder på traktor och littratur allt av intresse. Tackar på förhand. Mvh TM

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).