Sida 1 av 2

Valmet 905

Postat: ons 08 dec 2010, 16:42
av Runristaren
Vad är bra och dåligt med Valmet 905 (83-89), alltså då mekaniskt/hydrauliskt/funktionsmässigt? Tänkte i så fall nyttja 905 till allmänna ändamål.

Vad skall jag söka "fel" på, vad slits ner/känsliga punkter och är "10.000 timmare" döda...?
Söker en säker och trygg livskamrat för mysiga ensamstunder, i bergens skogar.

Bränsleförbrukningen, kan tänka mig att den är tillräcklig?

Mycket tacksam för andras erfarenheter :)

Bild

Re: Valmet 905

Postat: ons 08 dec 2010, 21:49
av gnisten83
Då den delar de mesta utom motor med 805 så säger jag som 805ägare att bromscylindrar o huvudcylinder kan ge upp så de behöver packas om annars har inte jag haft nåt särskilt problem med min.
Timmarna gör inte den "död" men pris ska klart speglas av timmarna, men är den bara skött med service är inte timmarna nåt jätteproblem.
Vet inte om den hade Carraro framaxel(styrcylinder på högersida) eller Siege(cylinder mitt under).
Den första är svagare både rent mekaniskt och styrkraftmässigt.
Min har Carraron och med 500 hjul blir det trögstyrt

Re: Valmet 905

Postat: tor 09 dec 2010, 07:48
av Runristaren
Erfarenhet är värd sin vikt i guld :)

Ok Gnisten83, så bromssystemet är en känslig punkt samt att det ”ska vara” Siegeaxel?
”Timmarna ska spegla priset”, vad anser du att en ”10.000” timare ska stå i för prisklass, om den nu är ”hel å ren”?

Re: Valmet 905

Postat: tor 09 dec 2010, 21:17
av gnisten83
Känsligt o känsligt, packningarna ger upp för eller senare.
Ingen större katastrof, Olssons i Ellös har nya.
Siegen är starkare men den kom på de senare modellerna, min 87 har inte den.
Fördelen med Carraron är större styrvinkel så den kan vara hugget som stucket vem som är bäst.
Priser har jag kanske ingen större koll på men på Blocket ligger iaf 5st mellan 85´och 120´så kanske runt 100 då

905an är ju rätt lång pga sin 6a och vet inte hur rapp den är utan turbo som min har.
De dummaste jag tycker om min är det att den inte har separat fram o back utan de har
knölat ihop hög låg back i ena spaken o 1-4 i den andra.
De gör att 1an back ligger emellan 2 o 3an låg

Re: Valmet 905

Postat: tor 09 dec 2010, 23:01
av Runristaren
Rapp???

Gnisten83, en traktors fördelar som arbetsredskap är väl rimligen i första hand, segdragning/vridmoment, snarare än hög/lättvarvig toppeffekt :shock:

Re: Valmet 905

Postat: fre 10 dec 2010, 12:06
av Torparn79
dom 905'or som jag har kört har varit väldigt segdragna, både på gott och ont, jämfört med 705'or och 805'or..
905'an känns lite klumpig tack vare 6'an men det är mest en illusion, den är smidigare än man tror..

sen som gnisten83 säger om växellådan, eller ja, spakarna, det är bland det sämsta jag varit med om, har vid flera tillfällen råkat ut för att man får i både backen och högväxeln när man har haft för bråttom..

Re: Valmet 905

Postat: fre 10 dec 2010, 14:28
av Runristaren
Torparn79, jag äger en 1957’as Volvo 912’a (4,7 Liters rak, bensin… 6’a) vilken i hytten, ser ut som ett piggsvin med alla spakar till lådor å annat smått å gott.
Ägandet har lärt mig att uppskatta funktionell kraft, framförallt att lågt varv sparar på bitarna, både i låda, motor och chassi.

Körde för övrigt dennes storebror (934’a med 9,7 liters diesel) i Luleå, när det begav sig. Kapten sade till mig: ”kom ihåg när du kör att det är du som skruvar på bilen”.

Klok man, den där stammisen, speciellt som jag hellre arbetar, än klottar ner mig under Järnet ;)

Som du säger, är säkerligen kraftintrycket en illusion.
Då 905’an ger 105/2100 varv och 395/1100 vrid
805’an ger 95/2100 varv och 370/1400 vrid
705’an ger 83/2100 varv och 325/1400 vrid

Min 912’a piskar både 705’an och 805’an i både hästar och högre vrid, vid lägre varv. Han ger maxvrid vid 1000 varv!!!

Då känns det lite fånigt att köpa en traktor/arbetshäst, vilket är klenare en ”leksaken” min ;)

1400 varv är ju stallspeed för dragrejs :)

Re: Valmet 905

Postat: lör 11 dec 2010, 19:17
av gnisten83
När jag skriver "rapp" tänker jag på hur motorn reagerar när man ger gas vid belastning.
Körde BM650 innan vid snöröjning och där var det en trött axeleration när man tryckte gasen i botten
när jag skulle iväg efter ett stopp, skillnaden var enorm på min 805 som ändå hade bredare snöblad.
Om de nu var skillnaden mellan 78 o 95hk eller turbons vrid låter jag vara osagt. :mrgreen:
Polarna har 3000rpm som stallspeed på sin Jeep m Cheva 350 så dragracing har nog högre :wink:

Re: Valmet 905

Postat: sön 12 dec 2010, 10:41
av Runristaren
Gnisten83, jag vet vad både ”rapp” och stallspeed är för något, då jag själv ”lekt” med det... 8)

Rapp eller ej, handlar om/är det individuella ovidkomna godtycket, jag ej efterfrågade inledningsvis ”Vad är bra och dåligt med Valmet 905 (83-89), alltså då mekaniskt/hydraliskt/funktionmässigt och ej med tanke på specifikt ändamål?”… :wink:

Är du en stressad person, kan du ju ”uppskatta”...varvvillighet att jämföras med den tillfredställde, vilket tar det med ro, dock likväl, efter arbetets ”dag”, utfört samma uppgift/mängd.

Så tillbaks till min ursprungsfråga, är något ”klent” utfört, några barnsjukdomar förknippade med 905’an :?:

Re: Valmet 905

Postat: sön 12 dec 2010, 11:38
av Knegarn
"spindelns" evil twin eller bara ett byte av " nickname" "?"


905:an är en bra traktor, men jyst växelspakarna och stagen är dåligt gjorda. man får ofta i både hög och back eller så kilar den sig mellan skivorna och inget går i :) dock enkelt att täta upp.
riktiga slitvargar domdär 05 valmetarna från 80 talet.

Re: Valmet 905

Postat: sön 12 dec 2010, 12:17
av Runristaren
Knegarn skrev:"spindelns" evil twin eller bara ett byte av " nickname" "?"


:?: Vem, vad?

"Lätt att täta upp", matnyttigt Knegarn, på vilket sätt/bra att veta tips?
Den visdomsgirige, framgången själv, skapar :wink:

Re: Valmet 905

Postat: sön 12 dec 2010, 12:42
av Knegarn
Du fastnade på fel mening om du inte såg några tips eller råd i mitt inlägg. "intespindeln"

Re: Valmet 905

Postat: sön 12 dec 2010, 13:18
av Runristaren
Knegarn skrev:Du fastnade på fel mening om du inte såg några tips eller råd i mitt inlägg. "intespindeln"


:?: Missat mening :shock:

Det var ju just dina påpekande (tips, "lätt att täta upp") vilket jag ville att du utförligare skulle förklara (ge handgripligt tillvägagångsätt).

/Runristaren

Re: Valmet 905

Postat: sön 12 dec 2010, 14:32
av axwell
Förstår inte hur någon orkar dela med sig av erfarenheter. Ödmjukhet ett okänt begrepp?

Re: Valmet 905

Postat: sön 12 dec 2010, 14:56
av Runristaren
axwell skrev:Förstår inte hur någon orkar dela med sig av erfarenheter. Ödmjukhet ett okänt begrepp?


Rakrygghet står sig längre än undfallenhet.

Skulle jag efterfråga individuellt godtycke, skulle jag få lika många åsikter som det finns traktorägare, vilket jag ej är intresserad av eller menar du att det är något jag får ta, således "betala"?

Vad insinuerar du egentligen?

Att påstå något utan att redogöra/motivera, speciellt i detta fall, anser du det av dig, vara ett tecken på ödmjukhet.

Var rak och påvisa var i mina efterfrågningar, jag enligt dig, varit oförskämd?