Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 166110 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135517 Kedjor är ju helt klart oslagbart i skogen.
Vi kör i snösvängen med Jd6620 som har alla däcken fulla med dubb,vi har valt dubb istället för kedjor för att vi har lång sträcka på E22 där vi plogar mötesplatser bussfickor vändslingor mm där skulle det inte gå att ha kedjor så då är dubben ett bra altenativ.
har mycket vägsträckor med som är backiga och där kunde man önska kedjor om det är mycket snö.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#135518 kedjor eller dubb på framjulen på en 2wd gör ju samma nytta
på väg i snösvängen e ju bara dubb alternativet, iaf i södra skåne får du inte ha kedjor utom på BA vägar
har du vanliga jordbruks däck eller du gör som ja, lägger på industri däck på vintern, tycker dom ger bättre grepp i sej själv o i kombination me dubb-perfekt

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135529 jaha jag missuppfattade det nog lite,på framdäcken spelar det ju ingen större roll.
Vi kör med vanliga jordbruksdäck året runt eftersom vi inte riktigt har kunnat försvara två uppsättningar däck ekonomiskt.
Kan tänka mig att det är väldigt bra att bara kunna skifta däck men det funkar också bra att dubba ur jordbruksdäcken när våren kommer.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#135556 misstänkte osse du missat poängen me kedjor på framhjulen!!
mjo industri däck e rätt dyra pjäser,men ja har 4 traktorer i snösvängen nu o därför 4 omgångar industri, de sliter inte alls på långa vägar mot vanliga däck,blir mycke stabilare och glider inte som vanliga lågtrycksdäck som e 650-700 breda.
övervägde först vanliga 20,8,men däckfirman övertalade maj som ung att testa industri o ja var fast sen.
kör ca 40mil /pass /traktor X 3 pass dygnet när de e som värst här o just därför ja valde industi däck,men vet många som kör me vanliga jordbruks däck o naturligt vis funkar de me,
tror en omgång industri kostar 110 tusen motsvarande 650,65,38 540,65,30
tänk på att du måste ha andra fälgar eftersom fälgkanten inte e samma. ifall du ska handla gummi

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135563 vi kör på med våra vanliga jordbruksdäck,det funkar bra för oss.
Vad har du för snöplogar till dina?
Vi kör med Holms 320 diagonalblad i frontlyften och en Vreten sidovinge.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#135585 ja du de e en massa blad
holms 240 knappt använt
holms vikplog pv 3,60 och 2st 4,0
holms diagonal blad tkhp 3,20 och 2st 3,60
2st holms kht 320 diagonal
har 2 fjärås vik/shakt/diagonal 3,25. faktiskt de blad ja tycker e bäst

fjärås sandspridare o holms sandspridare
2 st siljum sidovingar som har funkat utmärkt trots sitt låga pris då ja köpte dom, va rädd för kvaliten...
står 2 vreten blad me som antingen ska fixas iordning eller säljas..... e lite sugen på ett univäg
får se va som händer innan vintern. sen har ja 4 stora rejäla snöskopor till 3 lastare...blev en över när vi byggde i för fjor. köpte 2 jädra stora snöskopor som va till en L220. dela dom påmitten o svetsa i en ny gavel fick 4 skopor
så har lite o välja på i snösvängen
sen har ja en riktig nöslunga o 2 snöfräsar till bobcaten, avant o snö funkar ente i samma andetag... går de enligt planerna ska ja ha en volvo 140-60 hjul grävare innan vintern o då kan den få en rejäl snöskopa så ja kan gräva ut vallarna längre

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136581 Varför måste man ha en vikt bakpå traktorn (typ en fylld tunna med cement) om man har frontlastare? Är det för att få bra grepp på bakhjulen när man fyller skopan med snö eller finns det något annat skäl?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#136587 de har man för o få tyngd på bakhjulen,så den kommer fram. går bra med frontvikter med.
finns hjulvikter man sätter i bakhjulen annars så har man lyften fri till annat
ja har en frontviktstynd på 2600kg som ja sätter i lyften bak på frontaren när vi röjer snö hemma på gårdsplanen o de andra lastarna e ute. men tror inte du behöver nån tyngd om du kör till dej själv o kör snällt

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

axwell  
#136593
Uvskogen skrev:Varför måste man ha en vikt bakpå traktorn (typ en fylld tunna med cement) om man har frontlastare? Är det för att få bra grepp på bakhjulen när man fyller skopan med snö eller finns det något annat skäl?


Speciellt på en 2wd traktor förbättras greppet från dåligt till skapligt när du har last i skopan.

Av säkerhetsskäl känns det som ett måste för att minska risken att tippa snett framåt.

Jordbrukartraktorer har sällan framvagnar som mår bra av den fördubblade (eller mer!) belastningen, bakvikten reducerar problemet.

Mycket bättre grepp även när lastaren inte jobbar.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

foton  
#136594 Det hjälper även till att avlasta tryck på framaxeln som ofta är ganska klen på vanliga traktorer.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#136596 va har du för traktor uvskogen?? vi kan börja reda ut de i den änden utgår från de handlar om en traktor o inte en kinesisk leksak
du har ju vikten på traktor ramen även om du har de i en skopa fram eller i ett redskap bak


Av säkerhetsskäl känns det som ett måste för att minska risken att tippa snett framåt??????????


klart den gungar framåt om vikten ligger där,men i vilket avssende de skulle spela boll att de lutar lite förstår ju inte ja, häng nåt tungt där bak så lutar de ju bakåt.

skulle inte jordbruks traktorer ha en framaxel som tål tyngden?? oj o ja som kört me 5ton i frontlyften hela dan o 9ton i lyften där bak hela dan, oj oj då får ja nog koppla av
framaxeln håller ,mde e lugnt men frågan e om dina däck håller.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

mannen  
#136603
jd6630 skrev:
klart den gungar framåt om vikten ligger där,men i vilket avssende de skulle spela boll att de lutar lite förstår ju inte ja, häng nåt tungt där bak så lutar de ju bakåt.


Har man en tvåhjulsdriven traktor och man lägger vikt fram så skulle jag tro att tyngdpunkten också flyttas framåt. Så mer belastning på framaxeln och mindre fäste bak skulle jag vilja säga.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

axwell  
#136607
mannen skrev:Har man en tvåhjulsdriven traktor och man lägger vikt fram så skulle jag tro att tyngdpunkten också flyttas framåt. Så mer belastning på framaxeln och mindre fäste bak skulle jag vilja säga.

Så behöver man tydligen inte resonera om man har en sån fordonsflotta som jd.

Om jd hade läst i Uvskogens fråga så hade det tydligt framgått att det inte är en hjullastare.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

mannen  
#136609
mannen skrev:
Har man en tvåhjulsdriven traktor och man lägger vikt fram så skulle jag tro att tyngdpunkten också flyttas framåt. Så mer belastning på framaxeln och mindre fäste bak skulle jag vilja säga.


Skrev lite lustigt, det spelar ju ingen roll om det är en två- eller fyrhjulsdriven traktor för fysikens lagar gäller på båda. Men en fyrhjulsdriven traktor har ju den fördelen att dra fram plus att jag skulle gissa att framaxlarna är kraftigare än på en traktor utan drift fram.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#136613 mesta av tyngden hamnar väl för fan på bakhjulen ändå!!!
lastaren e ju fäst i järn runt bakaxeln,just för o få tyngden där. visst me 4wd så kan bakhjulen hänga i luften o man kommer fram ändå.
framaxeln bär ju inte hela vikten av lastaren för de gör ju fästjärnen o dom e väl fästa bak på traktorn eller i bakte fronten.
kan saj daj att ja har en frontare hemma oki me 4wd o den har ja väl kört me både ett o två hjul i luften ,men allt e ju beroende av hur mycke den lyfter o vilka tyngder du tar i skopan. orkar lastare 500kg så märks de nog inte på bakänden om du har vikt el ej.
även en midjelastare kan gå på framhjulen, om man tar på för mycke

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).