Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 165338 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Elias  
#111237 Fram tills den flyter på hasplåten, men om man ska köra i skogen mitt i vintern så kan man packa snön eftersom den komme rså kan man köra med 1.5 m pga att då spåren är packade. Är rätt smidigt att köra med vajerkran och kälke baki MF 35an vi har, om inte annat nostalgiskt.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#111379 Går rätt bra bra i snön...
bm400 halvband3 komp.jpg

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Elias  
#111398 Vilken skönhet man skådar, ser ju ut som om den körts av linan i förrgår.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

stegmaster  
#111409 Fa.... för en en skönhet. :grin:
Kan du inte forsöka att filma lite när du kjör så där??

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

bmbamse  
#118901
Sweden-viking skrev:Går rätt bra bra i snön...
bm400 halvband3 komp.jpg


Den där bilden skulle du väl ha haft som julkort!!

Vackrare än så där kan nästan inte en vinterbild bli! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135382 Jag har "ringkedjor" utan klackar, dvs de är helt släta. Är det värt pengarna att köpa piggkedjor i stället om jag kör cirka 50/50 väg/skog med min gamla traktor. Tycker den är lite "halskodd" även på sommaren, trots kedjorna. Däremot funkade den väl bra i snön i vintras, men skulle det gå ännu bättre med pigg?

Sen, gör det nytta att sätta kedjor på framhjulen, om det finns, på en 2WD traktor? För styrningen i snö/skogen alltså......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135386
Uvskogen skrev:Jag har "ringkedjor" utan klackar, dvs de är helt släta. Är det värt pengarna att köpa piggkedjor i stället om jag kör cirka 50/50 väg/skog med min gamla traktor. Tycker den är lite "halskodd" även på sommaren, trots kedjorna. Däremot funkade den väl bra i snön i vintras, men skulle det gå ännu bättre med pigg?

Sen, gör det nytta att sätta kedjor på framhjulen, om det finns, på en 2WD traktor? För styrningen i snö/skogen alltså......



Tjena!

Jag och brorsan har varsin bm 430 (2wd). Han kör piggkedjor och jag kör vanliga (inte ringar utan diamantformat mönster av kätting).
Jag upplever att han har bättre fäste än vad jag har på sommaren!
MEN jag kompenserar detta genom lite mindre lass! Vintertid inte så stor skillnad.

Jag tycker absolut inte att du ska lägga pengar på nya kedjor om de du har fungerar!

Förstår inte riktigt behovet på framhjulen, du har väl styrbromsar??

V

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

zeetorg  
#135388 Om det är värt pengarna när man redan har kedjor vete tusan, men visst blir greppet lite bättre överlag...

Kedjor på framhjulen tror jag inget på, då funkar det mycket bättre att styrbromsa om man vill svänga tvärare.
D.v.s bromsa "innerhjulet".

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135411 Tack för det, då sitter jag nöjd med det jag har. Jodå, jag har upptäckt styrbromsarna, det funkar hur bra som helst, försökte mig på en "kreativ" tanke bara :geek: . Vore ju trevligt om man bara kunde sitta och styra som i en bil, typ.....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135475
Uvskogen skrev:Tack för det, då sitter jag nöjd med det jag har. Jodå, jag har upptäckt styrbromsarna, det funkar hur bra som helst, försökte mig på en "kreativ" tanke bara :geek: . Vore ju trevligt om man bara kunde sitta och styra som i en bil, typ.....



Om du kommer på något så är jag idel att höra!
Förstår till fullo ditt styrbekymmer!

Kan bara trösta med att du inte är ensam om att understyra ute i skogarna :mrgreen:

V

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

sveje  
#135507 Fick tips om att skaffa begagnade rallydäck för is. Det är väl någon cm dubb på dem.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#135509 förstår ente riktigt nyttan me snökedjor när de finns skruvdubb.
har du bra ribbor i framhjulen ska de väl gå o sätta dubb dör me

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#135511 Fast i den snöiga skogen gör väl inte fem milimeters utstick på dubbade framdäck så stor nytta?
Tvåhjulsdriven traktor.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#135513 nä o de gör väl ente kedjor heller!!!
på snö o isiga vägar e de bättre me dubb än kedjor, o fan så mycke skönare o åka på, o sen slippa llt slit o få dit kedjejävlana

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#135516
jd6630 skrev:nä o de gör väl ente kedjor heller!!!


Precis vad som redan konstaterats i tråden.
Men jag tror att kedjor biter bättre på snön än vad skruvdubben skulle göra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).