Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 166213 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#137312 jd6630.

Vi bemöter hela tiden dina inlägg med uträkningar, förklaringar, illustrationer och enkla pratiska övningar som du kan testa och se vad som händer.

Du svarar med "ni kan inte de här me vikt fördelning"

Det vore trevligt om du besvarade våra idéer och sågar dem vid fotknölarna, på ett sätt så att vi förstår att vi har fel.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

mannen  
#137319
jd6630 skrev:tänkte på er i dag när ja staplade halm balar på 700kg me teleskåparen, 6m högt upp har 2 balar på hornen totalt 1400kg o ca 4m framför framaxeln, hmm var e då tyngden???????? just de mitt på maskinen eftersom armen e infäst där

Ok, låt oss i ett ögonblick säga att du har rätt tills vi läser vidare i din text.

jd6630 skrev:utan stora stabila moderna traktorer som tål en massa vikt innan röven lättar

Men vad hände här? Kan din traktor med statiskt viktfördelnig lätta bak? Hur kommer det sig?


Angående dina kommentarer om Uvskogens Nuffield så tycker jag att det var helt och hållet onödigt!

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

molnia  
#137327
jd6630 skrev:varför slår då inte min case runt med 3ton i lastaren?????????
varför välter inte midjelastaren med 5ton i skopan?????????
vikten fördelas på ramverket till 4 hjul


Att traktorn inte tippar med 3ton i lastaren beror på att den klarar det.(vågade inte skriva är konstruerad för det för jag vet inte vad det är för lastare du har)
men som du skrev om plogen i fronten vägde 4 ton, det är ju ett ton mer framför traktorn än när du lastade med lastaren inte konstigt att den blev lätt i baken.

jd6630 skrev: snacka om framaxelbelastning, ca 4 ton hänger i frontlyften o de går tungt.


När en traktor, lastmaskin mm lättar och står och gungar på framhjulen så kan ju inte 40% av vikten i lastaren vara på bakaxeln? Och 60%av vikten ligga på framaxeln. Då ligger ju all vikt på framaxeln. Och hur kom vikten till framaxeln? Vikten (tyngdpungten) förflyttas allteftersom man lastar på.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Sune_  
#137340 Ja tycker enormt synd om de lärare du hade i skolan JD6630, de kan inte haft det lätt, om du nu ens gick i skolan för ja börjar faktiskt tvivla.

Förövrigt så gjorde ja en bakvikt för många herrans år sedan till MF 165:an, kapade av toppen på ett oljefat och fyllde med diverse järnskrot, sten och cement.
dock gjorde ja min stående om du förstår, gör inte det misstaget du också för den blev alldeles för nära marken även när den va upplyft i topp.
Bortser man från det så funkade den kanon.

Uppskattad vikt va ca 400-450 kg.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137371 Tråden är rolig, men JD6630 får inte full pott på mekanik/statiktentan :-D

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#137620 Majoriteten vann på walkover.


Har det hänt något på motvikts-fronten Uvskogen? :)

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137629
obantteg skrev:Har det hänt något på motvikts-fronten Uvskogen? :)


Letar oljefat, det var totalt oväntat svårt att hitta ett sånt. :surp: I värsta fall får jag lov att köpa ett i Stockholm nästa gång jag ska dit med bilen. Finns en firma som säljer där. Men ger inte upp än. Är ute och surrar runt på industriområdena i städerna runt mig, får se om det ger nåt.Alternativt skruvar jag ihop lite gjut-plywood och gör en "kantig" sak.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#137637 Har du inte nån gammal bonde i närheten? Eller en verkstad? Maskinfirma, tänk skogsentreprenör som servar maskinerna själva. Kanske en skrot..
Man tycker inte det borde vara så svårt att hitta ett oljefat, men du har säkert koll på läget!

Jag kanske skrev det förut, men vill du ha en kompaktare motvikt men med samma vikt ska du gjuta in järn, då det är mycket tyngre än betong. Har du inget som ligger hemma är slitdelar till lantbruksmaskiner gångbart, fråga efter gamla utslitna plogspetsar och dylikt, grävmaskinständer och sånt..

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#137639 oljefat borde ju va enklast i värden o hitta
kom ner te maj, har 15st tomma fat som står o tar plats
men varför i helsike göra allt så svårt
FRONTVIKTER en kopplingsbom genom handtagen, backa till traktorn plopp i me lyftarmarna fjoff i me 2 sprintar sen e du viktad o klar. mindre vikt av me nån frontvikt, mer vikt på me fler vikter. var i e problemet

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

mannen  
#137645 Han kanske inte har några frontvikter i närheten.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137657 Ett 200 liters oljefat fylld med malmslig borde ju tangera Nuffes lyftkapacitet?
Iofs kanske inte Uvskogen har nån järngruva i närheten heller?

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137682 Ja han & Huggarn kan ju kompisköra upp några jämna hundratal ton.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#137692 ja för fan, e väl inte så längt men då måste vi först till slurfi me grävaren o leta upp den där malmen. men de löser saj

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

totte  
#137705 Kom in och fika på väg upp till Slurfi! Det är lite mer än halvvägs så det blir lagom. :D

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#137712 toppen!! då parkerar vi på garage infarten o sväljer en bit fika., kan ju behövas vid långturer
ses snart

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).