Traktorn i skogen

Köra traktor -frågor från nybörjare

319 inlägg 166293 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

PerErikE  
#137043
Uvskogen skrev:1) Får man köra med kedjor på asfaltsväg nu?
2) Bör man ta av kedjorna om det är ett alternativ, under barmarkstid?
3) Är det svårt att få på kedjor själv?
4) Växlar man med bibehållen gas (har handgas)?
5) Hur bör man ha frontskopan när man kör - så man ser framåt eller finns det nåt idealläge?


Du har säkert fått svar av alla andra, men jag svarar.

1. Nja - korsa vägen kan du nog göra men köra eftervägen är inte lämpligt.
2. beror på var du skall köra - är det torr mark funkar det, annars blit det bättre stabilitet med kedjor på.
3. N ja igen, plant hårt underlag gärna asfalt eller betong samt lägg på kedjorna på däcket samt kör runt och koppla ihop.
4 den passar jag
5 jag har alltid kört mede vad jag lärt mig dvs mitt på smalbenet för att inte skada knän om du skulle köra på någon samt att den inte skall gå genom rutan om du räkar krocka med en bil.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137045 Håller med om 5;an jag försöker ha skopan så lågt som jag bara kan.
Bra även för belysningen, annars skymmer man halvljusen i trafiken.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#137053 snacka om framaxelbelastning, ca 4 ton hänger i frontlyften o de går tungt. har haft sambon o plöjja de sista te rapsen i da, där e hela vikten inkl jordsökningen rakt på framaxeln, tur den e fjädrande annars hade hade tratorn stått på nosen
men de e inte samma me en fronlastare

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

mannen  
#137134
lastare.jpg


Jag ritade en liten paint bild för att försöka förklara mig. Jag är inte den som är jättehaj på matematik och sätter mig inte ned och räknar ut tyngpunkten och sådana saker sådär jättelätt men sunt förnuft finns det lite grann av i alla fall.

På min lilla bild så ser man att lastaren är infäst nära bakhjulet och att skopan är en liten bit framför framhjulet. Vi kan säga att traktorns totalvikt är på 1000 kilo och att med lastare och tom skopa. Säg att jag lägger 200 kg sten i skopan. Vad händer med den extra vikten? Hamnar all vikt just framför bakhjulet och tyngdpunkten flyttas inte nämnvärt eller flyttas den framåt och i värsta fall framför framhjulet?

Angående lastare och frontlyft så är det ingen skillnad med dem vad gäller fysikens lagar.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137137 Om avståndet är:
2m mellan A och B.
2m mellan B och C.

Så gäller följande:
Fall 1
Du har exempelvis 500kg på B och 500kg på C, totalvikt 1000kg

Fall 2
Du lastar 200kg i skopan A.
Du har då
900kg på B och 300kg på C, totalvikt 1200kg

Fall 3
Du lastar 501kg i skopan A.
Du har då
1501kg på B och -1kg på C, totalvikt 1501kg. Bakhjulen lättar från marken.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Robertberg  
#137156 Jag tror att alla redan är med på hur det här med tyngdkraft och viktfördelning fungerar.
Förutom Jd, och han läser ju ändå inte det vi skriver? :)

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#137185 då ska vi se om de går o förklara detta så ni fattar
traktorn väger 6000kg inkl lastare.
viktfördelning 60-40
kopplar på en skopa i lastaren 400kg o lastar den full med jord 3000kg
2400kg fram
3600kg bak
last
3400kg i 90cm kopplings centrum
totalvikt 9400kg
kom nu ihåg vi hade 2400kg på framaxeln.
2400kg /40/60
5640 kg bak
3760kg fram
enkel matte nu
vikt fördelningen på traktorn e 40-60 lastarens fästjärn sitter bultade framför bakaxeln för att vikten ska hamna där bak.
viktfördelningen är fortfarande 60-40 men vikten på framaxeln ökas med 3240kg



nu kopplar vi skopan i frontlyften
kopplings centrum 60cm
traktorn väger 6000kg
skopan 400kg tom o lastar den med 3000kg jord 3400kg
3400kg *45cm = 1530kg 3400kg +1530kg=4930kg

hur????
kopplings punkten är 45/45 i förhållande till tryckstången vilken ger tyngden till bakaxeln. skopan går 60cm utanför kopplings punkten
test
kopla ett långt rör i lyftarmen bak på trakorn ex 4m häng på antal kg i vikter tills framhjulen lyfter
sätt sen röret i fronten (inte i lastaren) o häng på vikter till bakhjulen lättar
koppla sen röret i lastaren o häng på samma vikter så står fortfarande bakhjulen kvar i marken

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

keja01  
#137191 Det har ingen betydelse var frontlastaren är fastsatt på traktorn. Krafterna på hjulen blir likvärdiga med en trepunktslyft fram, där lasten är placerad lika långt framför framhjulen. Att frontlastarfästet går ända bak till bakaxeln är en förstärkning för att traktorn inte ska brista på mitten när bakhjulen lyfter sig.

Användarvisningsbild

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137193
jd6630 skrev:då ska vi se om de går o förklara detta så ni fattar
traktorn väger 6000kg inkl lastare.
viktfördelning 60-40
kopplar på en skopa i lastaren 400kg o lastar den full med jord 3000kg
2400kg fram
3600kg bak
last
3400kg i 90cm kopplings centrum
totalvikt 9400kg
kom nu ihåg vi hade 2400kg på framaxeln.
2400kg /40/60
5640 kg bak
3760kg fram

Och här har vi problemet med dina beräkningar. Hur kommer du fram till att viktfördelningen är 40/60? Eller antar du bara att den blir 40/60 "för att det skall den bli om man har lastare"?
jd6630 skrev:enkel matte nu
vikt fördelningen på traktorn e 40-60 lastarens fästjärn sitter bultade framför bakaxeln för att vikten ska hamna där bak.
viktfördelningen är fortfarande 60-40 men vikten på framaxeln ökas med 3240kg

Om du lastar något framför framaxeln kommer vikten på framaxeln alltid att ökas med mer än det du lastar. Likaså så kommer vikten på bakhjulen alltid att minska. Vikten hamnar inte därbak eftersom systemet lastare-traktor är stelt och ger upphov till ett vridmomemt runt framhjulen


jd6630 skrev:nu kopplar vi skopan i frontlyften
kopplings centrum 60cm
traktorn väger 6000kg
skopan 400kg tom o lastar den med 3000kg jord 3400kg
3400kg *45cm = 1530kg 3400kg +1530kg=4930kg

hur????
kopplings punkten är 45/45 i förhållande till tryckstången vilken ger tyngden till bakaxeln. skopan går 60cm utanför kopplings punkten
test
kopla ett långt rör i lyftarmen bak på trakorn ex 4m häng på antal kg i vikter tills framhjulen lyfter
sätt sen röret i fronten (inte i lastaren) o häng på vikter till bakhjulen lättar
koppla sen röret i lastaren o häng på samma vikter så står fortfarande bakhjulen kvar i marken

Prova istället att göra min skiftnyckeltest. Då märker du att det går att få hela ekipaget att tippa framåt även om frontlastaren är infäst långt bakom bakaxeln, något som inte borde gå enligt din världsbild eftersom lasten enligt den hamnar bakom bakhjulen och därmed skulle traktorn tippa bakåt om man har tillräckligt mycket last i skopan :grin:

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Sune_  
#137196 Du får tänka på att viktfördelningen 40/60 är en tom traktor utan nåt i skopan, den kan inte användas som en konstant i nån uträkning.
Den ändrar sig allteftersom tyngdounkten flyttar sig, i det här fallet framåt.

Sen när du räknar ut belastningen är det avståndet från lasten till framhjulen*vikten du får ta inte avståndet dit den är fastskruvad.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#137199 60/40 fördelningen är en standard för alla nyare traktorer
90 tals traktorer har oftast en 4 tons framaxel, med era påstående skulla maxlastat vara en korg ved i skopan då
traktorer från 2010 har en 8 tons framaxel
keja!! du har aldrig använt en frontlyft?? kolla bilden på plogen, jag har 2 skär fram och 5skär bak hade 4skär bak innan men då tippade traktorn fram
ingen modern traktor delar saj på mitten för att nåt hjul lyfter, de har inte nån betydelse eftersom hela traktorn e byggd på 2 genomgånde balkar
mitt på dessa balkar sitter infästet för lastaren med 4 bultar av inte särskild hög kvaliteeftersom de bara håller lataren på plats i öglan
totalvikten av traktor lastare jord fördelas i rambalkarna till 4 hjul och alla 4 hjul får mer vikt
ex. casen ja har me frontare väger strax under 6 ton, nu tar ja 4 säckar gödning=3000kg i stengrepen o lyfter de i topp 4.5m ingen motvikt bak . då skulle ju traktorn rammla framlänges enligt er. nä ni får nog forska vidáre i detta

vet inte var du tar vikten men du får ju räkna vikten i kopplings punkten o inte på skopkanten

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Sune_  
#137200 För en tom taktor utan redskap ja, men viktfördelningen ändrar sig ju utifrån hur den belastas.

Att detta skulle va så oerhört svårt och förstå trots alla förklaringar.

Tänk dig att traktorn är en gungbräda, och framhjulen är själva ställningen på mitten som brädan vilar på. Tillför du vikt i ena ändan så åker den andra upp, samtidigt som belastningen på ställningen också ökar.

Du måste ju ändå förstå att när man tillför vikt framför framhjulen så vill bakhjulen upp samtidigt som belastningen på framhjulen ökar.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

jd6630  
#137202 varför slår då inte min case runt med 3ton i lastaren?????????
varför välter inte midjelastaren med 5ton i skopan?????????
vikten fördelas på ramverket till 4 hjul

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

Bengt.Svensson  
#137216
jd6630 skrev:varför slår då inte min case runt med 3ton i lastaren?????????
varför välter inte midjelastaren med 5ton i skopan?????????
vikten fördelas på ramverket till 4 hjul

Vikten fördelas helt riktigt till ramverket, sedan beror axeltrycken på var tyngdpunkten (masscentrum) hamnar. Ju mer du har i lastaren, desto längre fram hamnar tyngdpunkten, är lastaren tillräckligt stark så kan man lyfta bakhjulen. På min gamla MF-35 är lastaren fäst bredvid A-stolparna bredvid framrutan, således närmare bakhjulen än framhjulen. Den traktorn har ibland ställt sig på framhjulen med bakhjulen i luften när jag försökt bryta lite större stenar från åkern.

Att t.ex. Casen inte slår runt med 3 ton i skopan beror på att traktorn har mer vikt bakom framhjulen än framför framhjulen.

Däremot flyttar man ingen vikt från framaxeln genom att ha bakvikter, det gör däremot att totalvikten ökar och man förskjuter tyngdpunkten bakåt vilket gör att man får bättre fäste för bakhjulen.

Avatar Fallback

Re: Köra traktor -frågor från nybörjare

axwell  
#137220
Bengt.Svensson skrev:Däremot flyttar man ingen vikt från framaxeln genom att ha bakvikter, det gör däremot att totalvikten ökar och man förskjuter tyngdpunkten bakåt vilket gör att man får bättre fäste för bakhjulen.


Håller med om det mesta men visst reduceras belastningen på framaxeln om en bakvikt används. Oftast sitter den dock så nära bakaxeln att effekten inte blir av samma storleksordning som en gammal frontlastare ger åt andra hållet.

Men om det var praktiskt möjlig att flytta ut bakvikten så skulle resultatet bli lika utslagsgivande.
Senast redigerad av axwell mån 29 aug 2011, 10:40, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).