Sida 7 av 9

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: fre 17 jan 2014, 20:03
av quartetto
Svar ang bussningar - jag tog isär hela halvbandsaggregatet och körde det till den lokala fixaren "Mek-Service" i Dals Ed, han bytte alla bussningar och gjorde nya axlar samt svetsade några sprickor. Han skar även till de nya fästanordningarna och svetsade fast dem. Jag har lagt min svets på hyllan då de fixar allt mycket bättre och till en rimlig kostnad. Normalt håller de på med renoveringar av lite modernare skogsmaskiner... ;)

Glappa pendelarmar gör att aggregatet jobbar rätt oekonomiskt.

Är det något specifikt du vill ha bild på - i så fall kan jag försöka ta det imorgon. Just nu kör jag utan halvband då där jag hugger har en del vägkörning. Men aggregaten ligger redo. :mrgreen:

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: lör 18 jan 2014, 22:11
av Risarvaren
Jag hade problem med att banden krängde av alldeles för lätt och det beror nog på glapp i armarna och att banden pekar utåt ganska kraftigt. När jag sedan började syna armar och infästning mer i detalj så hittade jag en rejäl spricka och glapp bussning vid spännhjulet samt även spännhjulslagret.

Jag skulle gärna vilja se bilder på armarnas båda ändar, fram mot spännhjulet men även infästningen mot bakaxeln.

Är dina armar med hydraulcylindrar för att "trycka ner" banden eller sker det med fjädertryck?

Re:Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: fre 31 jan 2014, 21:19
av kl-820
Hade turen att få med kameran så jag passade på att ta lite vinterbilder.....


PICT0014.JPG


PICT0017.JPG


PICT0021.JPG


PICT0023.JPG


PICT0024.JPG


PICT0026.JPG


PICT0027.JPG

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: fre 31 jan 2014, 22:20
av Mangan
Trevligt, kommer timmerbilen och hämtar vältorna sen? Inte så stora vältor, trodde det fanns minst höjd.

Postat: fre 31 jan 2014, 22:28
av SaabAero
Problemet som jag ser med Grållen är att den är för högt växlad och saknar diffspärr. Sen är väl drivaxelhaverier inte helt ovanligt.
Fördelen är vikten och tillgången på delar.

Själv bytte jag grållen mot en Terrier som har vettigare utväxling och diffspärr. Dock tyckte jag grållens motor var trevligare och mer bottenstark.

För mig passar traktorn bättre och framförallt är den billigare än en 4-hjuling

Re:Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: fre 31 jan 2014, 22:51
av kl-820
Det är inga riktiga vältor direkt :smile: . Jag ska ta det själv med skotare.

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: fre 31 jan 2014, 22:54
av totte
Fin bildserie är det! :grin:

Re: Re:Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: fre 31 jan 2014, 22:58
av Mangan
kl-820 skrev:Det är inga riktiga vältor direkt :smile: . Jag ska ta det själv med skotare.


Hmm, känns lite kaka på kaka? Men då förstår jag avlastningen lite bättre. :-)

Re:Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: fre 31 jan 2014, 23:08
av kl-820
Nja, jag har ingen möjlighet att få igen det jag kör med grållen utan att hugga vägar för skotaren. Har 100 m lina på spelet (vindfällen här och var) :-) Behöver nog inte 100 m lina för att nå allt men bra om det behövs blockas. :-)

Re:

Postat: lör 01 feb 2014, 00:59
av th
SaabAero skrev:Problemet som jag ser med Grållen är att den är för högt växlad och saknar diffspärr.

Diffspärr är egentligen inget större problem eftersom det är väldigt enkelt att hantera styrbromsarna med Grållen. en bromspedal på varje sida kombinerat med handgas och en central bromspedal är ju mycket bättre än några år senare maskiner där både vänster- och högerbroms finns på samma sida och för det mesta är hopkopplade för att bromsa båda hjulen samtidigt.

Håller däremot med om att Grållen går för fort i skogen på ettans växel.

Re:

Postat: lör 01 feb 2014, 02:22
av Camwood
Helt rätt tänkt. Diffspärr är förödande för växellådan :cry: Du får alla moment på alla ställen samtidigt i maskinen ( å so gasar du också) Man vill ju koma ur det jv. surhålet) :roll:

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: lör 01 feb 2014, 08:41
av T Landström
Är inte det ett vanligt fel många gör att de försöker "gasa sig" ur hålet till följd att man bara gräver ner sig mer...

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: lör 01 feb 2014, 13:39
av tallen100
T Landström skrev:Är inte det ett vanligt fel många gör att de försöker "gasa sig" ur hålet till följd att man bara gräver ner sig mer...

Inte för mycke gas å inte för lite, lagom ska det vara. :D så det kan nog stämma 8)

Re: Re:Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: lör 01 feb 2014, 13:48
av Mangan
kl-820 skrev:Nja, jag har ingen möjlighet att få igen det jag kör med grållen utan att hugga vägar för skotaren. Har 100 m lina på spelet (vindfällen här och var) :-) Behöver nog inte 100 m lina för att nå allt men bra om det behövs blockas. :-)


Ja, så kan man också göra. :-) Kul att du har nytta av den gamle.

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Postat: lör 01 feb 2014, 15:59
av anersimyra
Kan en Kubota 4200 tror jag modellen heter vara något att satsa på för småjobb i skogen ? Maskinen har " pedalhydrostat, " ( Jag röjer snö med maskinen åt annan entreprenör ) Däcken är tätmönstrade, maskinen har lågväxel med diffspärr, hydraulpumpen borde väl räcka till vagn med drivning. Hydraulutag finns fram till plogen, jag tror det även finns uttag bak, annars finns kraftutag. Maskinen verkar vara av bra kvalite, inget skrammel, och går såpass tyst att man kan köra utan kåpor. Jag har i dag kört första plogpasset för året, det var ca 6 cm blötsnö ovanpå 5 cm packad snö, den gick utan problem fram på högen vid 1800 varv. Någon som har erfarenhet av denna maskin.
Mvh Anders.