Traktorn i skogen

Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

124 inlägg 70885 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119581 Ja håller med... det är förjälva sharmigt me gamla traktorer, å snart kommer ja förmodligen själv att köpa skog... å jag funderar på om ja ska dra i gång den gamla d-b jag har till vedmaskinen för att ha i skogen ist för att lägga pengar på nått bättre... Möjligen en liten hydraulkran, men det visar sej... För som en äldre farbror sa en gång till mej när ja fråga om han inte skulle byta till sej en bättre trakor så sa han... Är du dum i kolan... Jag köper mer skog för dom pengarna, jag är skogsägare, inte entreprenör, då behövs inte nått mer än den här men som skogsägare så vill ja ha mer skog, å de lägger jag gärna pengarna på... Till dom stora uppdragen finns bolagen!!! Jag har för mej att han hade en fergusson 135 eller nått sånt...

Så här ser min skönhet ut;)... Hyraulpumpen är pajj, men i övrigt funkar den kanon.. Köpte den för att driva vedmaskinen, å denna har 1000rpm kraftuttag... Det ja skulle vilja ha är väl drivhjulsberoende så man kunde byggt en driven vagn (mekaniskt) men me den mark ja kommer få/köpa så behövs det nog inte... Man får väl lassa me hjärnan å sen åka fler vändor;)

d-b 990.jpg

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119583 Vill påstå att DB 850 är en bra traktor speciellt om det är den 3-cylindriga snurran.
Växellådorna i DB gillar jag, kanske bäst i klassen
:-bd \m/

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

the_hunter  
#119585 Bilder på pärlan :wink:

När jag köpte den:
Bild


När jag höll på att göra iordning i sommar:
Bild


Och idag på morgonen:
Bild


I vår blir det kopplingsbyte, sedan ut i skogen med Rottne-junior vajerkran och Mohedavagn som gör ekipaget komplett :grin:

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

bmbamse  
#119605 :grin: :grin: :grin:

Snyggt!!!

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

halvproffs  
#119628 Bra jobbat!! :grin: Men jag blir avundsjuk på ditt snödjup!! :grin:

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119631
Sweden-viking skrev:Vill påstå att DB 850 är en bra traktor speciellt om det är den 3-cylindriga snurran.
Växellådorna i DB gillar jag, kanske bäst i klassen
:-bd \m/



Om de är min du menar så är det en 990... med 4a;) å det är fin gång i motorn... vet dock inte om ja ska försöka få igång den bef hyrauliken eller montera ny på kraftuttaget....

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119633 Ja attans vilken puts ni ha på prylarna! :-bd

Kan bara hålla med om att snödjupet trilskas i år också, hoppas hitta Grållen före midsommar i alla fall. :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

totte  
#119669 Fina traktorbilder allihop! Tack för att vi får se dom! Som jag sagt nån annan stans: Det är inte en slump att traktorer sett ut på ett visst sätt sen tidigt 1900-tal, det är en oslagbart användbar konstruktion och dom här gamla järnen är ju dessutom nästan outslitliga.
^:)^ :-bd

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

bmbamse  
#119696 Har funderat ibland på vad man skulle ha fått för reaktion om man hade lyckats knalla in på verkstan i Eskilstuna (BM) nån gång i början på 50-talet och sagt att "Du, den där traktorn du håller på med där, den kommer att vara i drift 2011...!

Skulle man bli idiotförklarad, eller skulle de hålla med? :?:

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Elfving  
#119710
bmbamse skrev:Har funderat ibland på vad man skulle ha fått för reaktion om man hade lyckats knalla in på verkstan i Eskilstuna (BM) nån gång i början på 50-talet och sagt att "Du, den där traktorn du håller på med där, den kommer att vara i drift 2011...!

Skulle man bli idiotförklarad, eller skulle de hålla med? :?:


Mycket intressant fundering...
Femtiotalstekniken var så pass simpel och robust (jag menar fulländad :P ) att den efter nästan ett halvt sekel fortfarande är attraktiv på begagnatmarknaden. Skulle vara intressant att se en siffra på hur många av antalet byggda som fortfarande är i arbetsdugligt skick? Troligen anmärkningsvärt många :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119713 Kul med bilder, speciellt nu när det är för kallt och för mycket snö ute.
Bilder får en att längta ut ......
Hoppas ni inte tar illa upp men jag hoppas och tror att ni gillar röda traktorer...
david brown vedhantering.jpg

DSC00473.JPG
P1010603 SKUREN.JPG

Användarvisningsbild

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119723
Elfving skrev:
bmbamse skrev:Har funderat ibland på vad man skulle ha fått för reaktion om man hade lyckats knalla in på verkstan i Eskilstuna (BM) nån gång i början på 50-talet och sagt att "Du, den där traktorn du håller på med där, den kommer att vara i drift 2011...!

Skulle man bli idiotförklarad, eller skulle de hålla med? :?:


Mycket intressant fundering...
Femtiotalstekniken var så pass simpel och robust (jag menar fulländad :P ) att den efter nästan ett halvt sekel fortfarande är attraktiv på begagnatmarknaden. Skulle vara intressant att se en siffra på hur många av antalet byggda som fortfarande är i arbetsdugligt skick? Troligen anmärkningsvärt många :mrgreen:

Enda nackdelen är väl att de kräver en del service (vilket somliga kallar omvårdnad :grin: ). I Grållemanualen finns det smörj-och oljebytesintervaller på 60 och 120 timmar samt t.ex. ventilslipning var 1200:e timma. Och andra sidan är de ju mer lättmekade, har bytt topplockspackning både på Grållen och en Saab 900 och det är en himmelsvid skillnad i arbetstid trots att Grålle-toppen fick stå ett dygn med WD40 för att lösa rost vid en av topplocksbultarna.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#119735 Blå traktor (Fordson Super Dexta -64)

Bild


Gul traktor (MF 165 med några extra ton stål)

Bild
Senast redigerad av Emil N tis 27 dec 2011, 08:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

the_hunter  
#119906 Fina maskiner :grin: Skulle kunna tänka mig allihop hemma hos mig. Får man någonsin för många praktiska "leksaker" :?:
En sådan Robur eller skogsboxer i min skog hade inte varit fel alls.

Avatar Fallback

Re: Grålle, mitt substitut för fyrhjuling

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172099 Grålle på nya äventyr....... :smile:

Web.JPG

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).