Sida 1 av 2

Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: lör 01 maj 2010, 06:59
av tjoolahopp
skulle vilja ha hjälp med beräkningar angående driven vagn till dessa traktorer.
Typ bakaxel samt mellan växellåda samt däcks dimension.
Skall funka på lågväxlar.

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: lör 01 maj 2010, 11:44
av Slurfi
Nu kom den till rätt delforum.
Har du data på traktorerna?

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: lör 01 maj 2010, 15:05
av tjoolahopp
Slurfi skrev:Nu kom den till rätt delforum.
Har du data på traktorerna?

Info på bm finns på bm sidan.
Jag själv har inte installerat word på denna dator men annars finns den där som pdf fil.
Men det skulle vara en intressant lösning typ att ta en bakaxel från en japs pickup.
Smidigt ekipage.
Angående mf 35 så vet jag inte just nu hur jag skall få info om denna.

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: lör 01 maj 2010, 16:36
av bengt.a
Drivna militärkärror har allt du eferlyser,har för mig från lektion i lumpen att utväxling ska passa till 400:an åtminstone.
Dessa har jag för mig tillverkades av Livab som jag tror även gjorde drivna skogskärror.

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: lör 01 maj 2010, 17:31
av alias
bengt.a skrev:Drivna militärkärror har allt du eferlyser,har för mig från lektion i lumpen att utväxling ska passa till 400:an åtminstone.
Dessa har jag för mig tillverkades av Livab som jag tror även gjorde drivna skogskärror.


Vi får väl hör med Slurfi, var det inte en Livabvagn du köpte för att modifiera?

MVH
Alias

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: lör 01 maj 2010, 20:13
av tjoolahopp
bengt.a skrev:Drivna militärkärror har allt du eferlyser,har för mig från lektion i lumpen att utväxling ska passa till 400:an åtminstone.
Dessa har jag för mig tillverkades av Livab som jag tror även gjorde drivna skogskärror.

Men nu är jag av den envisare sorten så jag skulle vilja ha hjälp med beräkningar istället.
Men ändå tack för infot.
För det skulle vara kul att bygga en efter eget huvud.
Jag är smart och kunnig ser inga omöjligheter i något samt att livab vagnar växer inte på träd.
och typ japs pickup grejor finns det en uppsjö utav.
Skulle bli ett smart och smidigt koncept.
Kan väl säga att jag har ett rulldrivet kvistningsaggregat efter en vimek 101 rullarna är hydrauldrivna.
Hela enheten sitter på en liten vagn och drivs av kraftuttaget på vimeken som då är både motorberoende och drivhjuls beroende.
Kvist knivarna är inte hydrauliska utan fjäder belastade.
och kan väl säga att det funkar mycket bra och då menar jag detta.
Kör upp till 20centimeter med detta aggregat.
Trycket på hydrauliken är kanske inte så högt men i och med variator driften som då växlas upp så får jag ett relativt högt varv på enheten i och med detta ett högre flöde samt att stammen väger en del också, det blir då en levande kraft genom detta så kvistarna skärs av smidigt och bra.
Detta är helt suveränt vid ett gran bestånd skönt att slippa jaga runt med motorsåg på småkvistar.
Rullarna är av stål med riktiga piggar sm driver MYCKET bra.

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: lör 01 maj 2010, 20:24
av totte
Du måste ju ta reda på då hur många varv kraftuttaget på traktorn gör vid en viss hastighet. Sen måste du räkna fram hur många varv hjulen på vagnen skall göra vid den hastigheten, vilket ju beror på hjuldiametern.

Sen är det antal varv på hjulen / antal varv på uttaget som ger utväxlingen. För att veta vad du behöver i växellådan behöver du alltså veta vad slutväxeln i bakaxeln har för utväxling. Får jag bara lite siffror på hjuldiameter, kraftuttagets hastighet och slutväxeln så är det inga problem att göra en kalkyl.

Sen har jag för mig att vagnsdriften skall gå några procent fortare än traktorn, rätta mig om jag har fel ni som kan dom här sakerna, jag vet inte mycket om det, men är rätt bra på att räkna. :ugeek:

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: lör 01 maj 2010, 22:50
av tjoolahopp
Mycket tack för denna info Totte, jag tror att du är på rätt spår.
Skall göra allt jag kan för att få info om dom numeriska värdena.
Mycket tack.
Men vi kan väl låta denna tråd rulla vidare.

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: lör 01 maj 2010, 23:02
av totte
Förhoppningsvis så kan väl några av våra mera välunderättade traktorexperter plocka fram lite siffror på kraftuttagen på dom nämnda traktorerna. Hjuldiameter och andra detaljer kring själva vagnen kan du bara veta själv, det beror ju på vad du väljer för grejor. Hembyggen är alltid kul att resonera kring, skall bli roligt att se resultatet när du väl kommer så långt. Tråden bordläggs nu i avvaktan på siffor. :lol:

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: sön 02 maj 2010, 00:00
av Slurfi
Jo, jag har min eminenta Livab ståendes här utanför, men den är inte jämförbar med de små drivna militärvagnarna.

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: sön 02 maj 2010, 00:13
av tjoolahopp
Slurfi skrev:Jo, jag har min eminenta Livab ståendes här utanför, men den är inte jämförbar med de små drivna militärvagnarna.

Jag har ingen erfarenhet av dito livab vagn så berätta gärna vad du menar.

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: sön 02 maj 2010, 00:18
av tjoolahopp
tjoolahopp skrev:
Slurfi skrev:Jo, jag har min eminenta Livab ståendes här utanför, men den är inte jämförbar med de små drivna militärvagnarna.

Jag har ingen erfarenhet av dito livab vagn så berätta gärna vad du menar.

Har fått lite info angående mf 35 , när traktorn har rullat 0,5 meter så har kraftuttag axeln snurrat ett varv.
Detta gäller då däcksdimension 12,4-28....

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: sön 02 maj 2010, 08:42
av tjoolahopp
tjoolahopp skrev:
tjoolahopp skrev:
Slurfi skrev:Jo, jag har min eminenta Livab ståendes här utanför, men den är inte jämförbar med de små drivna militärvagnarna.

Jag har ingen erfarenhet av dito livab vagn så berätta gärna vad du menar.

Har fått lite info angående mf 35 , när traktorn har rullat 0,5 meter så har kraftuttag axeln snurrat ett varv.
Detta gäller då däcksdimension 12,4-28....

Samt att diametern på vagns hjulet är 1100mm.

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: sön 02 maj 2010, 12:22
av totte
0.5 m per varv på PTO - 1.1 m diam på vagnshjulen (det var stora hjul det).

Hjulomkrets: 1.1 x pi = 3.46 m
För 0.5 m gör hjulet: 0.5/3.46 = 0.145 varv
Utväxling som då behövs: 0.145/1 = 1/6.89 för exakt samma hastighet på hjulen

Nu minns jag helt fel ovan verkar det som :oops: , vagnens hjul skall gå långsammare än traktorns, vilket ju också är logiskt som gnisten83 säger:

gnisten83 skrev:En vagn som går på det drivhjulsberoende kraftuttaget ska gå ca 5% långsammare för att traktorn inte ska bli svårkörd o knuffas framför vagnen.
viewtopic.php?f=107&t=7112#p83698

Då behöver du 5% högre utväxling vilket blir 1/7.26

Sen är då nästa fråga vilken utväxling det är på slutväxeln i den bakaxel du skall använda. När du vet det så är det enkelt att räkna ut vad du behöver för reduktionsväxel mellan PTO och bakaxel.

Re: Driven vagn till bm 400 eller mf 35

Postat: sön 02 maj 2010, 12:46
av tjoolahopp
totte skrev:.5 m per varv på PTO - 1.1 m diam på vagnshjulen (det var stora hjul det).

Hjulomkrets: 1.1 x pi = 3.46 m
För 0.5 m gör hjulet: 0.5/3.46 = 0.145 varv
Utväxling som då behövs: 0.145/1 = 1/6.89 för exakt samma hastighet på hjulen

Nu minns jag helt fel ovan verkar det som :oops: , vagnens hjul skall gå långsammare än traktorns, vilket ju också är logiskt som gnisten83 säger:

gnisten83 skrev:En vagn som går på det drivhjulsberoende kraftuttaget ska gå ca 5% långsammare för att traktorn inte ska bli svårkörd o knuffas framför vagnen.
viewtopic.php?f=107&t=7112#p83698

Då behöver du 5% högre utväxling vilket blir 1/7.26
Suveränt Totte jag hög till angående hjulen på vagnen vet inte om jag kommer att använda så stora hjul
men vi har nåt att utgå ifrån.
Det var väl dit jag ville komma :wink:

Sen är då nästa fråga vilken utväxling det är på slutväxeln i den bakaxel du skall använda. När du vet det så är det enkelt att räkna ut vad du behöver för reduktionsväxel mellan PTO och bakaxel.