Sida 3 av 3

Re: Val av Valtra

Postat: tor 11 mar 2010, 09:17
av Bengt.Svensson
obantteg skrev:
Famag skrev:Den drar också dubbelt med bränsle, förutom vid just transport.


Att det drar dubbelt med bränsle stämmer väl inte riktigt?
Det skiljer ca 20 år mellan traktorerna, och lite utveckling har det nog skett under de åren..

De bönder jag känner som köpt ny traktor klagar just på bränsleförbrukningen. En "gammal" 80-talare kan klara sig på 2-3 liter per timme i skogen medan en ny med liknande motorstorlek vill ha bortåt 5 liter (Valtra i detta fall). Det ska tydligen ha med nya avgaskrav att göra.

Re: Val av Valtra

Postat: tor 11 mar 2010, 22:03
av Famag
Samma erfarenhet för mig också !

Re: Val av Valtra

Postat: tor 11 mar 2010, 22:29
av totte
Det där med nya avgaskrav låter som en riktigt usel bortförklaring. För att minska oförbrända rester och annat som släpps ut så lär man ju knappast lyckas så bra med det om man bränner dubbelt så mycket olja. Tror snarare att det är dålig verkninsgrad i tranmissioner och annat som tjuvar energi. Inte för att jag har nån vidare kunskap om det, kanske finns dom som kan säga emot och i så fall förklara det hela, skulle i så fall vara intressant. Kanske läge att ta ta det i en annan tråd dock.

Re: Val av Valtra

Postat: tor 11 mar 2010, 22:45
av Elias
Jag tror att totte träffar en rätt bra gissning, kolla bara på Vw's DSG låda. Måste vara den sämsta lådan som existerat på caddy osv. Har en arbetskompis som har en caddy DSG 09a som han pendlar med. ca 10 mil enkel väg om dagen.
han säger att det är omöjligt att få den under 0.8 l/mil fastän han kör lagliga hastigheter på e4an.
En annan kompis på hans jobb har de en likadan och den drar minst 0.8 l/mil och uppåt. Tydligen när min kompis körde till kiruna härifrån ca 50 mil så låg den på 1.2 i snitt, dock så kördes det betydligt över begränsningarna men ändå.

Converterlådor + oljepumpar är rena döden för effektiviteten (ca 70%), blir otroligt mycket värme som måste kylas bort i oljekylarn.
Så räknar man på en skotare med enbart hydraulmotorer, 150 kw så dvs 45kw försvinner i förluster av olika slag i pump + motorer som blir värme. Sedan just att dieselmotorn har en verkningsgrad på 30-32% så egentligen är det sjukt hur mycket energi man tillför i form av bränsle och hur litet man får ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hydraulik

Re: Val av Valtra

Postat: tor 11 mar 2010, 23:35
av Zalman
Bengt.Svensson skrev:
obantteg skrev:
Famag skrev:Den drar också dubbelt med bränsle, förutom vid just transport.


Att det drar dubbelt med bränsle stämmer väl inte riktigt?
Det skiljer ca 20 år mellan traktorerna, och lite utveckling har det nog skett under de åren..

De bönder jag känner som köpt ny traktor klagar just på bränsleförbrukningen. En "gammal" 80-talare kan klara sig på 2-3 liter per timme i skogen medan en ny med liknande motorstorlek vill ha bortåt 5 liter (Valtra i detta fall). Det ska tydligen ha med nya avgaskrav att göra.


SVAR:
Det finns flera anledningar att nyare traktorer drar mera bränsle än gamla. Om jag skulle byta bort min Valmet 605 mot en ny Valtra N92 så kan följande saker höja bränsleförbrukningen:

1. N92 är tyngre, 4650kg mot Valmet 605 3850kg
2. N92 är på 101hk mot 605 som är på 75hk, så N92 förbrukar givetvis mer vid hög belastning
3. N92 drar mer bränsle även vid låg belastning pga att den är 4-cylindrig, 605 har 3 cylindar
4. Nyare motorer har bättre avgasrening som tyvärr medför sämre verkningsgrad
5. Nya transmissioner med snabbväxlar och turbiner har sämre verkningsgrad än en rent mekanisk
6. Externa funktioner som el och hydraulik drar mer bränsle

Dock har nyare motorer 4-ventilsteknik och bättre motorstyrning.

Ny teknik som SCR (Selective Catalytic Reduction) ger dock bättre bränsleförbrukning.

"The SCR system consists of a tank for the AdBlue (DEF) urea-water solution, a pump system,
an injection nozzle and the SCR catalyst. When sprayed into the exhaust gases,
the AdBlue forms ammonia, the hydrogen of which reduces the oxygen molecules in the
nitrogen oxide and forms steam. All that remains is harmless nitrogen.
AdBlue is an odorless and harmless liquid that consists of 32.5 % urea and distilled water."

"With SCR system the emissions are reduced in exhaust line and therefore the combustion process
can be optimized for highest fuel economy without sacrificing the engine performance.
With Stage 3B SCR engines AGCO SISU POWER can offer the bests fuel economy on the market – up to 10 % improvement."
http://www.agcosisupower.com/products/?x1595978=1769543

Re: Val av Valtra

Postat: fre 12 mar 2010, 09:34
av Bengt.Svensson
Intressant! Jag har sett annonser på "AdBlue" hos lastbilsmeken i Jönköping men aldrig fattat vad det var.

Re: Val av Valtra

Postat: lör 13 mar 2010, 12:30
av Zalman
Bert skrev:Planerar att köpa en Valtra för skogskörning, dvs. med vändbar förarplats, bukplåt osv. Behöver ca: 100 hk men har svårt att hitta rätt modell i det stora utbudet. Har inte råd med ny, men ca: 5 år och 2000 tim skulle vara lagom. Kan någon med erfarenhet tipsa om vilken modell som passar bäst.


Här har du en nästan ny Valtra för en rimlig peng:

"VALTRA 6250 Turbin"
"Valtra 6250-06,Hi tec,endast 650tim med turbinkoppling,vändbar stol,2dubbelv,
fri retur.Traktorn är otroligt fin och
är helt i NYSKICK!Fram & back är kopplingsfri
Priset som är fast är 345000:-
(pris exkl. moms)"
http://www.blocket.se/hassleholm/VALTRA ... m?ca=2&w=3

Re: Val av Valtra

Postat: ons 21 apr 2010, 15:59
av jonko
Kände för att lägga mig i här:

Ni pratar om bränsleförbruking å då drar jag givetvis paralell till pengar, Adblue, SCR, Urea, även det kostar... och dessa komponenter så kanske inte är det bästa sakerna i världen som finns...

Ränkna intem ed allt för lång livslängd på dessa... samt att man behöver uppvärmining i form av el eller vatten till slangar och tank.

(Jobbar med det på daganrna och försöker föra in det på tunga fordon på ett stort svenskt företag)

Jag skulle INTE köpa en traktor med SCR system på i dags läget... på tok för ny teknik i fordon tyvärr...

Re: Val av Valtra

Postat: ons 28 apr 2010, 15:54
av PelleT
Det är tyvärr så att man tradar emissioner (NOx) mot CO2, vilket innebär att en "renare" motor faktiskt ofta dra mer bränsle än den "smutsigare". Kan låta konstigt i en första blick men är inte så konstigt när man gräver i ämnet.

Re: Val av Valtra

Postat: tis 22 apr 2014, 19:32
av stegmaster
Var och kollade närmare på en Valtra N101 som jag funderar på at köpa.
Men jäkla vilken besvikelse det var när man skulle forsöka snurra sitsen. (traktoren har twin-track och turbin kopling).
Var et veldigt justerandet av sitsen för at lyckas vända. Först i maks höjdled, sen fram och tilbaka samtidig som man snurradet och försökte få med benen.
Oavsett trångt som f.... (er ju bättre plats i min gamla 665, dessutan behöver jag inte justera sitsen för at snurra).
Visst er hytten större i en N serie, men det er mest i längled, i sidled var det oerhört trångt.
När man vel kommit rundt satt man helt ok, men hur kan göra en traktor som er ment att kunna köra åt båda hållen, så forbannad krångligt??

En sak til jag tyckte va lite konstig va denna turbinkoplingen.
När jag satte vändspaken til framåt eller bakåt, så gick traktoren iväg direkt på tomgång.
Fick stå på bromsen för at få den stå nästan still.
Trodde den skulle stå still på tomgång, och sen börja röra på sig när man börjar gasa lite.
Ska det funka så här???

Re: Val av Valtra

Postat: tis 22 apr 2014, 20:04
av gnisten83
De drar direkt till motsats mot en turbin i en automatlåda fast de känns lite annorlunda i skogen mot på väg.
De är lite samma fenomen med stolen i 6xxx mot x05 men med twintrac o hitech vänder man inte runt så mycket utan kör mestbakvändt längre sträckor

Re: Val av Valtra

Postat: sön 11 maj 2014, 21:13
av jannerik
Valtra har en affärside: Vi gör de nya modellerna sämre än föregångarna då håller vi andrahands värdet uppe. :wink:

Re: Val av Valtra

Postat: mån 12 maj 2014, 01:07
av stegmaster
jannerik skrev:Valtra har en affärside: Vi gör de nya modellerna sämre än föregångarna då håller vi andrahands värdet uppe. :wink:

Det verkar faktisk vara mera sanning i det enn man skulle tro (gäller dock inte bara Valtra). Beror nog til stor del på mycket mera elektronik på nyare taktorer.
Som jag brukar säga: En valtra er som bäst när det står valmet på huven. 8)