Traktorn i skogen

Case 685XL erfarenheter ?

29 inlägg 38496 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78210 Provade en äldre 685 XL (från 70-talet). Den hade separat spak för hög/låg och back. Trivdes inte med detta i skogen. Med någorlunda komfortabel hastighet framåt (t.ex. hög etta) så flyttade sig knappt traktorn då man skulle backa. Valde man istället t.ex. låg fyra, så kunde man köra ned vad som helst om man fick i backen. Blev ett vispande i båda spakarna istället och det var irriterande i längden. Kanske ändrats på nyare modeller.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78214 Från 70-talet?

Användarvisningsbild

Re: Case 685XL erfarenheter ?

matte57128  
#78221
Ernst skrev:Provade en äldre 685 XL (från 70-talet).

Introducerades inte modellen först 1982?

Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

massa-ved  
#78224 Case-IH 685XL är en IH modell. Gjordes -85 till -90. Före -85 IH 684.

Användarvisningsbild

Re: Case 685XL erfarenheter ?

matte57128  
#78234
massa-ved skrev:Case-IH 685XL är en IH modell. Gjordes -85 till -90. Före -85 IH 684.

Nja, jag har SMPs test av Case IH 685XL-4 gjord sommaren '83, det var då modellen var "helröd". Jag tror du syftar på årsmodellerna som hade svartlackad hytt, 85-90?

Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

massa-ved  
#78254 Tenneco köpte agrodelen i IH 1985 och bildade Case-IH så före det vore det konstigt om Case fanns med i namnet.
När Case-IH bildades stängdes IH fabriken och tillverkningen flyttades till Case fabriken.
De svartlackerade hytterna kom i samband med samgåendet man målade även det vita plasttaket rött.
Röd hytt och vittak är en IH. Men jag hade fel med 684 det fanns IH XL 685 från -81 till -85 men då var inte Case inblandat före -81 var det 684.

Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

dimper  
#78311
Ernst skrev:Provade en äldre 685 XL (från 70-talet). Den hade separat spak för hög/låg och back. Trivdes inte med detta i skogen. Med någorlunda komfortabel hastighet framåt (t.ex. hög etta) så flyttade sig knappt traktorn då man skulle backa. Valde man istället t.ex. låg fyra, så kunde man köra ned vad som helst om man fick i backen. Blev ett vispande i båda spakarna istället och det var irriterande i längden. Kanske ändrats på nyare modeller.


Dette er den store bakdelen med traktoren slik jeg opplever den.
Men, vær obs på at dette er en traktor uten vendegir, sammenligner man den med andre traktorer uten vendegir har den en fordel ved at lav og revers ligger i linje og har passende utveksling slik at det på et vis fungerer som vendegir likevel. Men fort går det ikke...

Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

massa-ved  
#78322 Som svar på Ernst inlägg så behöll man det systemet med gruppväljarspak alltså hög/låg/back i en spak och 1/2/3/4
i andra spaken fram till -90. Ford ,Deutz och Zetor ,även Fiat hade nog samma typ runt -80. Själv tycker jag det är bättre än en hög/låg spak och 1/2/3/4 och back i den andra.
Motorerna som sitter i IH och Case-IH modellerna tillhör nog de bättre som finns.
Hytten på XL modellerna står sig väl i konkurrens med övriga från den tiden.

Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78368 OK. Som flera påstår, så var det en 685 XL som kan ha varit från 80-talet. Minns inte så noga. Minns inte heller om det bara stod IH eller något annat på traktorn (provade den bara några veckor). Bortsett från växelspakarna (som säkerligen var perfekta för lastarjobb) så var det en trevlig och smidig traktor.

Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

Rafe  
#78839 Hej

Det blev ingen case den här gången....affären föll på att säljaren inte gav tillräckligt för en inbytestraktor.
Bestämde mig för att hålla traktorn jag tänkte ge i byte (Fiat 680) och köpa utan inbyte vilket underlättar rejält.
Behovet av frontlastare faller också bort i och med att jag håller 680;an.

Är nu inne på en Fiat 82-94 årsm -95. Dryga 7000h körd vilket börjar vara en hel del men maskinen är ytterst välvårdad. Har ju Fiat från tidigare och det är enkla hållbara maskiner som är lättservade/skruvade. 82-94 är bara en lätt förnyad 80-90 serie. Bättre hytt, bra hydraulik, 40km/h. Den som jag tittar på har faktiskt AC :grin:

I och med att jag håller 680;an som skogstraktor kommer jag att modifiera den. Bort med tanken bak och bygga ut hytten lite så man kommer åt att vända runt.


mvh Rafe

   TS
Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

dimper  
#78845 82-94 er en solid sliter, ville selv ha gått for en slik om økonomien tillater det. Fin gearkasse på disse, jeg liker den mye bedre en Casen.
Bakdelen med Fiat er at hytte og karosseri ruster i filler, men siden denne er en -95 så er den kanskje galvanisert og da er ikke problemet så stort.

Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

HÅkan N  
#78870
Rafe skrev:Hej

Det blev ingen case den här gången....affären föll på att säljaren inte gav tillräckligt för en inbytestraktor.
Bestämde mig för att hålla traktorn jag tänkte ge i byte (Fiat 680) och köpa utan inbyte vilket underlättar rejält.
Behovet av frontlastare faller också bort i och med att jag håller 680;an.

Är nu inne på en Fiat 82-94 årsm -95. Dryga 7000h körd vilket börjar vara en hel del men maskinen är ytterst välvårdad. Har ju Fiat från tidigare och det är enkla hållbara maskiner som är lättservade/skruvade. 82-94 är bara en lätt förnyad 80-90 serie. Bättre hytt, bra hydraulik, 40km/h. Den som jag tittar på har faktiskt AC :grin:

I och med att jag håller 680;an som skogstraktor kommer jag att modifiera den. Bort med tanken bak och bygga ut hytten lite så man kommer åt att vända runt.


mvh Rafe

Det var ett klokt beslut.Tanken är det sämsta med dom äldre Fiat modellerna om man skall köra i skogen .

Man vill ju sitta bra. Med Casen tror jag att du inte hade bytt upp dig,håller Fiaten högre :wink:

Avatar Fallback

Re: Case 685XL erfarenheter ?

Rafe  
#78960 Hej

Jo det känns som att jag är inne på rätt spår igen efter att ha varit vidrigt nära att falla in i Case träsket :grin:

Näe Case är säkert lika bra som nåt annat men när man vant sig vid ett märke har man lättare om man fortsätter med samma med tanke på skruvande etc. Fiat är dessutom lättskruvade. 680an är bra som skogstraktor om man kan leva med att inte kunna snurra stol (i originalutförande) och en lite klenare hydraulik (pumpen går att uppdatera).

Tror inte det finns nån lantbrukstraktor som har bättre framkomlighet än just äldre fiat. Dessutom har dom 4hjulsdrift på riktigt dvs ordentligt lås på framaxel.

Nu kommer valmet fantasterna att grilla mig :oops:
Får väl hålla med att valmet är bättre skogstraktorer "out of the box"


Mvh Rafe

   TS
Avatar Fallback

Re: Case 685XL 2wd

Skog 2345  
#109987 Hej vi har just köpt en begagnad Case 685 traktor men nu när vi ska starta kan vi omöjligt få i backen. Hur gör vi? Vad kan det vara vi gör fel?, vad kan vara fel? något speciellt man ska tänka på? Tacksam för svar. Mvh/ Robin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).