Traktorn i skogen

Valtra xm 150.

46 inlägg 25662 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra xm 150.

Fornebo  
#481672 Jodå, allt förutom vxl och styrning funkar, får ingen signal ut på fram/back när jag felsöker i icanen. Men säkringen som du nämner har jag inte hittat, ska kolla den. Har du möjligtvis fått nån dokumentation eller instruktionsbok för den del som är påbyggd? Fanns inget med i min traktor när jag köpte den.
Var det din som var ute på klaravik för nån månad sen?
Den såg väldigt prydlig ut, större vagn än jag har med.
Min 12tonnare känns i minsta laget faktiskt.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra xm 150.

ponsse beaver  
#481682 japp det va den på klaravik. tyvärr ingen instruktionsbok eller något liknande jag heller.

Användarvisningsbild

Re: Valtra xm 150.

Fornebo  
#481793
ponsse beaver skrev:japp det va den på klaravik. tyvärr ingen instruktionsbok eller något liknande jag heller.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra xm 150.

Fornebo  
#481794 Nej, frågan är om det lämnades ut någon överhuvudtaget till traktorerna.
Var förbi garaget efter jobbet och efter ditt tips om brytare i hög-lågspaken, samt ett visst svärande och letande så hittade jag en dålig skarv där.
Sen hade jag helt plötsligt fram och back i vippan [emoji1360]
Däremot ingen styrning än. Frågan är om det kan vara en stolsbrytare som krånglar där?? Men då bör det ju vara en ”orginalbrytare” i stolen och krånglar den så borde ju inte växlingen fungera heller?!?!
IMG_2506.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra xm 150.

ponsse beaver  
#481811 styrningen fins med i iqan datorn så du kan se om styrspaken funkar i paletten . tror det finns 2 stolsbrytare i stolen men dom borde funka eftersom det andra funkar . ska försöka luska om det finns någon dokumentation om bygget å håller dej underrättad

Avatar Fallback

Re: Valtra xm 150.

ponsse beaver  
#481815 ska kolla i morgon om styrningen visar signal i iqan även om inte stolen ä bakåt.

Användarvisningsbild

Re: Valtra xm 150.

Fornebo  
#481823 Kollade i icanen och insignal finns samt digital ut till relä?? Men ingen ström ut till ”pytsarna” som vi kallar dom på rotortiltspråk :grin:
Vore ju fantastiskt om det gick att få tag i nån dokumentation, sån hjälp tackar jag ödmjukast för :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra xm 150.

ponsse beaver  
#481903 Tänk på att styrningen inte funkar utan att ha i fram eller back

Användarvisningsbild

Re: Valtra xm 150.

Fornebo  
#481984 Det har undgått mej, förra ägaren var inte så informativ om handhavandet. Ställde naturligtvis frågan om det var något att tänka på vid körning bakåt, men det var bara att snurra stolen så skulle allt fungera :-BD
Vad har du för vagn efter din? Har för mej att den såg rätt rejäl ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra xm 150.

ponsse beaver  
#481988 Vet knappt va det ä för någon står bara p16 4wd misstänker det är ett eget bygge.

Avatar Fallback

Re: Valtra xm 150.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481999 De var inte en Palms kärra?
Fick de intrycket när den var på klaravik

Avatar Fallback

Re: Valtra xm 150.

ponsse beaver  
#482010 Har inte lyckats hitta någon typ skylt alls.det står pema på en plåt

Avatar Fallback

Re: Valtra xm 150.

ponsse beaver  
#482194 Tror vagnen är en prototyp av Mohedas 15tons vagn

Avatar Fallback

Re: Valtra xm 150.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482196 Tror nog att det är en PemaQ P16. Det är inte en Palms. Likheter med Moheda beror på att en av personerna bakom PemaQ - Per-Inge Pettersson - hade ett förflutet på just Moheda. Tyvärr gick han bort för 10 år sedan så med tanke på anhöriga skall man INTE ringa på de telnummer som ev kan dyka upp vid en googling!

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Valtra xm 150.

Fornebo  
#506139 Hej igen.
Har ju inte varit något särdeles aktiv på att uppdatera :roll:
Men nu har det ju rullat på åt rätt håll så att säga, efter mycket felsök och efterforskningar på dokument sant personer som varit inblandade så gav jag upp att försöka hitta felet.
Hade däremot under resans gång fått kontakt med ett företag i Umeå, som har haft lite att göra med just Anders skördare.
Så efter att ha skickat upp min Iqan för koll så den inte var låst, för utan att komma åt programmeringen i den hade det varit betydligt besvärligare.
Beslut blev taget på att skicka upp traktorn till Hydraulkompaniet i Umeå, vilket jag inte ångrar en sekund.
Nu är det ett nytt Iqan monterat samt nya minispakar, och jag måste tala om att den hjälp jag har fått av Niklas på Hydraulkompaniet har varit suverän, utan dom så kan det ha varit hopplöst att få ordning på den. Har även efter inrådan av Niklas fjärrsupport på det nya systemet, vilket även innebär förutom ren felsökning, att om jag i skogen skulle märka att nån funktion behöver göras om eller läggas till så kan det göras i Umeå :-bd
Ska lägga in lite bilder samt nån film när traktorn kommer ut i skogen, håller på med lite allmän översyn just nu.
Men har ni behov av hjälp när det gäller hydraulik och speciellt styrning av denna så prata med Niklas eller hans kollegor på Hydraulkompaniet!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).