Traktorn i skogen

Skoplås slutat funka

4 inlägg 5252 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skoplås slutat funka

PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456256 Hej. Skoplåset till min lastare verkar ha behagat sluta funka... en MF5435 med 945 lastare. Lastdämpningen funkar att slå från o till med inget händer när jag försöker lossa skopan, förutom att den tiltas såklart. Låsknappen verkar funka, den kan jag mäta upp i kontakten att den sluts, men ser ingen funktion på tredjefunktionsknappen. Den borde väl vara avsäkrad i traktorn men hittar ingen säkring. Någon som har ett råd innan jag kontaktar service?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skoplås slutat funka

Vardon  
#456264 Ta en multimeter och mät om du kommer åt.

Det kan väl även sitta en kontakt nånstans för att du ska kunna ta av lastaren - är väl ett klassiskt ställe.

Jag hade försökt mäta i knappen och se om något lämnar den. Sen mätt på ventilen och se om något händer där. Kan man börja ringa in fel.

Kabelskada nånstans är väl en trolig orsak, säkringar går sällan av sig själv...

Avatar Fallback

Re: Skoplås slutat funka

Robertberg  
#456266 Funkar tredjefunktionen på lastaren?
Jag tror på ett simpelt elfel, skav eller nån kontakt som åkt ur.

Användarvisningsbild

Re: Skoplås slutat funka

Seb macahan  
#456282
PelleT skrev:Hej. Skoplåset till min lastare verkar ha behagat sluta funka... en MF5435 med 945 lastare. Lastdämpningen funkar att slå från o till med inget händer när jag försöker lossa skopan, förutom att den tiltas såklart. Låsknappen verkar funka, den kan jag mäta upp i kontakten att den sluts, men ser ingen funktion på tredjefunktionsknappen. Den borde väl vara avsäkrad i traktorn men hittar ingen säkring. Någon som har ett råd innan jag kontaktar service?


Vad har du för lastarstyrning? joystick Quicke Electro Drive LCS? För 945 lastaren är väl även den en omlackad Quicke/Trima lastare. Tror den motsvarar +4.1
Oavsett så har de samma kontakt i den äldre versionen. Där sitter 4 eller 5st stift. De stiften i "traktordelen" brukar fastna i "lastardelen" och då får redskapet (lastaren) ingen ström till 3/2-ventilen. Jag har bytt den kontakten 2ggr pga att stiftet ärjat och gått av. Jag ställer ofta av lastaren 1-3ggr per vecka och då slits denna kontakten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).