Traktorn i skogen

Trasig kinatraktor

15 inlägg 14993 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Trasig kinatraktor

Husqvarna1  
#456138 Hej jag har köpt en Kina traktor silverstone 254ll
Problemet är att det ryker och blåser ur vevhusventalationen samt den trycker ur sig Olja vid vevhusventalationen samt olje påfyllningen
Olje trycket är högt



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Trasig kona traktor

JoTh  
#456140 Har du mätt upp oljetrycket med en manometer, för att konstatera att oljetrycket är högt?
Det är inte säkert att oljetrycket från oljepumpen är högt bara för att det trycker ur sig olja som du beskriver.
Mer troligt är det att det är kompressionstryck som läcker ut från någon cylinder om det ryker och blåser i vevhusventilation mm.
Det kan var lite av varje, men ofta är det ventilstyrningar som inte är täta, på gamla motorer.
Hur många timmar har traktorn gått?

Användarvisningsbild

Re: Trasig kona traktor

Husqvarna1  
#456141 Olje mätarn seger att Olje tryck är högt
Den har går 30 timar men den har ståt still i 5 år

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig kona traktor

lerbo  
#456142 Ventilstyrningarna borde inte ha nått med högt vevhustryck att göra, däremot borde kolvringarna vara dårliga

Avatar Fallback

Re: Trasig kona traktor

JoTh  
#456146 Det är helt sant som lerbo skriver att det nog lutar mer åt kolvringarna, när även jag tänker efter. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Trasig kona traktor

Husqvarna1  
#456147 Men den har ju bara gåt 30 timmar

   TS
Avatar Fallback

Re: Trasig kona traktor

pontiacfarmer  
#456148 Du gav nog svaret själv innan tyvärr...KINA traktor ;)

Användarvisningsbild

Re: Trasig kona traktor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456149 Har den stått i 5 år är nog risken stor att nån eller flera ringar bekat fast i sina spår.
Kan lossna av sig självt eller så kollar du lokala bildelsaffärn om dom har nåt undermedel:-)

Har dom rostat fast är det nog bara att riva isär.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Trasig kona traktor

Husqvarna1  
#456163 Har testat att fylla cylindrarna med disel och låte det stå i 2 dyngn men det blev ungen skillnad vad är det för medel man ska ha i

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasig kona traktor

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456173 Kallas "invändig motortvätt" har jag för mig. Finns nog flera olika fabrikat.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Trasig kinatraktor

Elfving  
#456404 Se till att du har olja i motorn. Kör maskinen i lugnt arbete en hel dag och se om det lossnar av sig själv. Mirakelmedel att hälla i finns, men det är sällan de faktiskt fungerar. Många som konstaterar ett problem har orealistiskt bråttom!

Användarvisningsbild

Re: Trasig kinatraktor

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456412 På min Jinma 254 traktor råkade jag få i för mycket olja på grund av att oljestickan hade gått av, då tryckte den ut olja.
En skvätt 2-taktsolja i dieseltanken var inte heller fel för att spridarna skulle fungera.

Användarvisningsbild

Re: Trasig kinatraktor

traktorz  
#456432 De robusta dieslarna i Kina-traktorerna är konstruerade för sämre kvalitet på bränslet, än vad som fås i våra mackpumpar. Därför kan det inte skada att som underhåll tillsätta antingen en gnutta tvåtaktsolja, eller helst någon smörjande dieseltillsats, som t.ex. den som hittas på Swedol.

Även en gräsklipparmotor behöver en matsked olja genom tändstiftshålet inför vinteruppehållet, så även båtmotorn.

Tänkbart att 5 års stillestånd inte varit alltför bra för dieseln, men förhoppningsvis är det inget allvarligare än att du får igång den med lite pyssel. Har du otur, kan ju topplockspackningen gått och att den späder oljan med kylarvätska. Rekommenderar även att färdigblandad kylvätska används, ifall kranvattnet är surt, för att minimera korrosion i kylsystemet.

- Vet du händelsevis fabrikant och modelltyp på motorn?

Ref:
https://kemetyl.se/product/kemetyl-k-diesel

Avatar Fallback

Re: Trasig kinatraktor

Henrik Petersen  
#460814 hej

hur gick det? fick du ordning på traktorn. Är lite nyfiken då jag har en likadan.
Dansken

Användarvisningsbild

Re: Trasig kinatraktor

Husqvarna1  
#496265 Inte än men har fåt renoverings kittet från kona nu

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).