Traktorn i skogen

Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

299 inlägg 107795 visningar 44 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485583 Funkar de med samma pump frontmonterat som den du har på kraftuttaget med tanke på varvtal och rotationsriktning?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#485585 Ventilpaketet på vagnen är danfoss 32, alltså samma som på hypron. Att bygga om det till ls ska vara en enkel sak, byta en nippel i gaveln och sätta dit ls-slangen.
Om hypron blir mindre stabil vet jag ju inte men jag tror faktiskt inte det. Visst tyngd e bra men tanken sitter rätt högt på den så att sänka tyngdpunkten borde jämna ut det..

Ådii:
Trevligt att man kan köra länge med frontsystem.
Har du det alltid monterat oavsett om du kör i skogen eller inte?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

källefall8  
#485668 Hypro påstår att deras pump måste sitta under tanken, på jobo och kronos å dom andra sitter väl pumpen ovan tanken, nån som vet vad som skiljer på dessa pumpar? Om man kunde få till front pump å tank så det gick använda lastaren utan att demontera det hela hade varit fint. Kanske skulle blir lite dålig sikt vid lastarkörning men det kunde jag leva med under skogssäsongen.

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485695 Kan kanske bero på att kolvpumpar är känsliga för att suga luft så de kan vara därför de vill ha tanken över

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

Ådii  
#485698
Ådii skrev:Trevligt att man kan köra länge med frontsystem.
Har du det alltid monterat oavsett om du kör i skogen eller inte?


Traktorn har bara blivit använd i skogen de senaste 10åren så sen den blev monterad har den inte varit borttagen. En sak jag kom på är att ifall man har möjlighet så borde man ha nån sorts koppling så man får kopplat ifrån pumpen när det är kallt och man ska starta traktorn, för har man inte webasto så vid -20 och kallare så blir det tungt för traktorn att både dra runt en kall motor och pumpen med kall olja.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

ss0803  
#485735
Ådii skrev:En sak jag kom på är att ifall man har möjlighet så borde man ha nån sorts koppling så man får kopplat ifrån pumpen när det är kallt och man ska starta traktorn, för har man inte webasto så vid -20 och kallare så blir det tungt för traktorn att både dra runt en kall motor och pumpen med kall olja.

Är det inte en variabel lastkännande pump (LS)?
Då ska det väl inte kosta mer än lite friktion i lager att snurra med kardanen till frontpumpen för startmotorn.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

källshult  
#485736 finns det ingen el ventil så trycket går direkt till tank när man inte använder pumpen. bruka vara så på typ lastbilar

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#485743
källefall8 skrev:Hypro påstår att deras pump måste sitta under tanken, på jobo och kronos å dom andra sitter väl pumpen ovan tanken, nån som vet vad som skiljer på dessa pumpar? Om man kunde få till front pump å tank så det gick använda lastaren utan att demontera det hela hade varit fint. Kanske skulle blir lite dålig sikt vid lastarkörning men det kunde jag leva med under skogssäsongen.


Tror mer att hypro tycker det är bättre att oljan ska rinna ner till pumpen än tvärtom.
En filosofi som jag nog håller med om.

Hur stor betydelse det egentligen har i verkligheten har jag svårt att sia om.
Bevisligen fungerar kronos frontsystem både länge och väl.

I slutändan är det nog mera en smaksak [emoji848]

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485755 I manualer till kolvpumpar jag läst står de att de ska va oljefyllda vid start, lättare med tanken ovan

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

Ådii  
#485757 Pumpen är väl nog LS eftersom man bara pluggar slangarna när man hakar ur kranen och inte behöver använda oljan. Men blir det ändå inte en nån sorts belastning med den inkopplad som märks vid start i kallt väder? Eller är det bara inbillning? [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#485760 Hur många slangar har de som går bakåt? Hypro har 4 st.
1 tryck
1 retur till tank
1 liten med ls-signal
1 liten med retur till ls

Kopplar man ifrån redskapet så pluggar man tryck o retur men dom två småslangarna behöver man koppla ihop så pumpen bara pumpar runt ls-signalen när man kör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

källshult  
#485768
gnisten83 skrev:I manualer till kolvpumpar jag läst står de att de ska va oljefyllda vid start, lättare med tanken ovan

Det gäller när det är en ny pump eller man har tömt systemet på olja. När vi startar upp en ny truck så trycksätter vi hydrultanken med tryckluft och lossa en plugg på pumpen så vi får upp olja i pumpen sen är det inga problem. Men sughöjden från tank till pump får inte vara för hög. Det allra bästa är att ha tanken ovanför pump

Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

Ådii  
#485775
hayabusa 08 skrev:Hur många slangar har de som går bakåt? Hypro har 4 st.
1 tryck
1 retur till tank
1 liten med ls-signal
1 liten med retur till ls

Kopplar man ifrån redskapet så pluggar man tryck o retur men dom två småslangarna behöver man koppla ihop så pumpen bara pumpar runt ls-signalen när man kör.

Det är nog samma på Kronos. Men det är tror 7-8år sen vi sist hade loss kranen så minns inte om alla skulle pluggas eller om de skulle kopplas ihop de 2 klenare.

Användarvisningsbild

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

hayabusa 08  
#485909
gnisten83 skrev:Funkar de med samma pump frontmonterat som den du har på kraftuttaget med tanke på varvtal och rotationsriktning?


Enligt uppgift från dom i Lönsboda så ska det vara samma pump oavsett om den sitter på en hjulburen eller i ett frontsystem.

Som det är nu så sitter det en växellåda mellan kraftuttagsaxlen o pumpen som växlar upp varvtalet 3,8 gånger och jag förutsätter att den även vänder rotationsriktningen.
Det man behöver göra däremot är att byta den ingående axlen på pump därför nu är det en axel med splins och vid frontmontage behövs en axel med gaffel till ett knutkors istället.

Jag hoppas detta stämmer annars faller nog min ide, det blir ju rätt mkt dyrare om man även ska ha en ny pump 🙏 :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra 6550, Moheda 120, Hypro hb 755

fredrikN  
#494974 Nån som har några bilder på hur pedalstället ser ut både inne och ute i hytten på Twin trac på 6000 serien.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).