Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 172017 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Vardon  
#431756
Seb macahan skrev:Det är nog ganska många "patent" i byggsvängen som inte hade klarat av en retroaktiv CE-märkning. Hur många klyvsågar/gärdessågar har ni sett som har kling skyddet kvar? Till att börja med så får jag inte vara på ett bygge o lyfta utan o ha särskild kunskap och behörighet.
Det är absolut inget som kommer att nyttjas ofta.....får nog ha det som bästa ursäkt.
Jag tänker mig nog en ganska stor lysande röd knapp som sitter en bit upp på en hörnstolpe och kräver lite kraft för o avaktivera, kanske till och med en sån där fräck "launch bottom" som alla filmer och racers ska ha till sin NoS i sina snabba bilar. Ni vet den där knappen som får bilar på film att accelerera från 200km/h till typ 350km/h på 2sekunder. Effektiv gas det där :wink:


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000019022/

Installerade sanna till backljus på en bil, folk vågar inte använda dem :-)

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431768 Suttit o kollat på ölmstads sida men hittar inte några bilder på deras kranfäste, bara Fendten med cranabkran sett från sidan....

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#431772
gnisten83 skrev:Suttit o kollat på ölmstads sida men hittar inte några bilder på deras kranfäste, bara Fendten med cranabkran sett från sidan....


Jag tror inte detta är helt officiellt än, samtidigt som Ölmstad har nog mycket å stå i så de har nog inte prioriterat o lägga ut infon på hemsidan än.
Jag har pratat med ägaren idag men eftersom han kommer i håg mitt namn sen 3-4år tillbaka (förmodligen eftersom jag varit en sån "Pain in the ass" under åren med alla frågor och hela historien kring min ombyggnad på NHt6020´n :oops: ) så vågade jag inte fråga för mycket.
Samtidigt som deras servicenivå på o svara i telefon och på frågor är så pass att det är Ölmstad själva som borde skämmas.
Ibland undrar jag hur denna firma kan vara vårt hopp gällande skogsombyggnad av traktorer. Men man får väl se det som att de är duktiga på o bygga inte svara i telefon o svara på frågor från vetgiriga och nyfikna hobby byggare.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431775 Så du tror dom tycker"onej är de han igen" :D

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#431779 Mmmmm så kan det nog vara. Alla vi som lever av en kund vet att de smidigaste och enklaste kunder är de som beställer utan o fråga och bara nöjer sig med situationen och litar 100% på den som ska utföra tjänsten. Inget gnäll utan bara "cash in"
Den slipade entreprenören ser till o kasta fakta i munnen på den vetgirige och frågvisa kunden och se till att verkligen visa att man är kompetent och lyhörd. Då tystnar oftast den kunden.
Riktigt den kunden var inte jag och Ölmstad var inte riktigt så på, om vi säger så (mildt uttryckt).
De hjälpte mig efter mycket "om och men" fast det tog två år ungefär.
Från att ha beställt en eftermontering av en skogsombyggnad till att få höra inte just nu i 1år tills att till slut beställa delarna o göra det själv (det var därför han kom i håg mig) Det var inte direkt "bolt on" om man säger så. Och de bär en emot o sätta kapen & svetsen i en traktor som är 2år gammal så lite telefon support behövdes.
Hade de bara gjort det jag ville från början hade det inte behövt bli så.
Men till deras försvar ska jag säga att jag ringde dom i går och fick prata med dom idag och har bara behövt ringa en gång i dag på morgonen och påminna :wink: o de är riktigt bra för o vara Ölmstad.
De har fullt upp o bygga traktorer, prata i telefon kan nån annan göra.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

80-90  
#431791 Ang det företaget där då beställde jag en bukplåt för 5 år sedan den har inte kommit än :sad: men jag har slutat å ringt å fråga efter den

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431793 I en tid när alla förväntar sig få grejerna på några dagar vid beställning så kan man undra lite och när de sen blir till år då hade jag inte haft tålamod att vänta på beställning, eller man ska jämföra de med endel byggare häromkring att de har nåt år i buffert på sina jobb :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#431795 Jag hade också strul med ölmstad dom. Lovar men klara inte av att hålla leverans tid och har hört att andra har fått vänta på ölmstad. Har varit på min säljare för han sköte kontakten med dom om någon form av kompensation för försenad leverans. Jag rekommenderar att när man beställer en ny traktor med ombyggnad från ölmstad att man ha leverans böter om dom inte kan få den färdig till en viss tid. En ombyggnad som gjordes på min traktorn ska max ta tre veckor. Leverans böter är vanligt inom truck branschen och man har det inom byggbranschen men är nog inte så vanligt inom skog och lantbruk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#431797 1års buffert har nog jag i min verksamhet också, vilket är helg ok enl. Mig så länge man upplyser beställaren om det vid 1:a kontakt. Men när man säger att man bokar en transport vid första kontakt och 2:a 3:e 4:e osv.......

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#431945 Idag har jag varit o provkört Deutz 5130 ttv. Vad gör detta i Mf tråden? Jo Deutz hade 2 fördelar steglös transmission och när du trycker ner bromsen o sen släpper den så hålls maskinen bromsad. Fin traktor o grym transmission men i skogen vet jag inte riktigt. Bättre sikt bakåt än Mf men mycket sämre framåt. Massor av slangar o sladdar som kan fastna trots bukplåt och generellt dålig markfrigång som bäst 39cm, med skogsdrag. Denna fighten vinner nog Mf ganska lätt enl. mig. Som allround gårdstraktor var den kanon. Riktigt bra belysning original. Och steglöst var ju häftigt. Samma pengar ungefär som Mf 5713.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431959 Med twin trac är de bakåt du ska köra! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#431972 Du menar att ratten lastaren och frontlyft är onödigt krimskrams? Blir så drygt o röja 11mil snöväg baklänges.....

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#431977 Tja de går inte fortare baklänges....
Nog 8år sen jag slutade med snöröjning åt kommunen, kan sakna de nån gång :-BD

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#431994 Kommunens snöröjning gjorde vi av oss med förra året o den saknar jag inte det minsta ;-) ett jäkla pass för noll o ingenting och allt styrdes av budget och inte mängden snö. Det finns bättre uppdragsgivare

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432013 De var mest den delen att komma med gasen i botten genom orörda vägar o se snön spruta ut från bladet, en go känsla.
Annars klarar jag mej utmärkt utan att vara livegen hela vintern nu har jag bara beredskap var tredje vecka på jobbet...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).