Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 172104 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#490660 Hur ska du göra med tanken och pumpen ska det sitta i fronten eller ska du ha det där bak

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

sundelius  
#490661
Seb macahan skrev:Fin film @Källshult. Inte utan att man blir lite sugen på att åka ut o provköra lite i skogen. Har några vindfällen som ska tas omhand om, har väntat lite för jag tänkte byggt på aggregatet först, men nu får det nog bli en runda med motorsågen. Men idag har jag beställt PTO- pump och delar till o bygga tank. Tanken är färdigskuren och ska svetsas när delarna kommer (tanklock, filter, nivåglas mm). Men det dröjer nog innan det blir provkörning med aggregatet.....

Måste säga att jag beundrar ditt tålamod och lugn Seb.
De flesta hade nog vid det här laget varit som en frustande tjur att få komma igång

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#490662
sundelius skrev:
Seb macahan skrev:Fin film @Källshult. Inte utan att man blir lite sugen på att åka ut o provköra lite i skogen. Har några vindfällen som ska tas omhand om, har väntat lite för jag tänkte byggt på aggregatet först, men nu får det nog bli en runda med motorsågen. Men idag har jag beställt PTO- pump och delar till o bygga tank. Tanken är färdigskuren och ska svetsas när delarna kommer (tanklock, filter, nivåglas mm). Men det dröjer nog innan det blir provkörning med aggregatet.....

Måste säga att jag beundrar ditt tålamod och lugn Seb.
De flesta hade nog vid det här laget varit som en frustande tjur att få komma igång


Jo så är det nog till viss del inombords. Men som tröst kan jag ha att om jag "leker" i skogen så kommer jag ha en fru som blir som en frustande tjur. Jag håller på att bygga ett rum åt sonen och det tar sin tid. Och i skogen är det inget kul o vara mer än i går och idag (första dagarna med frysgrader). Annars är det rena vattenlandskapet och det blir körskador efter en BMX cykel.
Sen har jag lovat mig själv att inte stressa med detta projektet (traktorskördaren). Jag vill att det ska bli riktigt bra och jag känner mig själv så pass att börjar jag stressa så börjar jag ta genvägar.

Till källshult, det blir pump och tank i häcken. Eftersom mitt ventilpaket till kranen blir längst bak, kommer jag att bygga en tank med "störtbåge" så jag har något skydd framför (bakom) ventilpaketet, annars lär jag inte ha något ventilpaket inom några dagar i skogen. Vet sen jag hade skördaren hur lätt man drämmer in något med kranen. Har någon några bra tips på var man får tag på tjockt gummi. Funderade först på o bulta fast PEM-slang som stötdämpare men de lär bli ganska snabbt sönderslagna.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

sundelius  
#490665 Rum till sonen går först :-bd

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Robertberg  
#490667 Tjockt gummi, kan en bit från en uttjänat transportband från en stenkross fungera? Det har jag byggt skogsfotstegen till Valtran av. Rune på ÅC fixade.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#490670 Det kan nog absolut fungera. Ska höra med Rune. Tack för tipset Robert.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#490671
1515450635_gummifender-d.jpg
vi använder såna på jobbet har vi på en ställning som man lägger dansbanan på så truck föran kan köra in till produktionen. Dansbanan väger mellan 5 - 7 ton. Dansbanan är Motvikt som är bak på en truck

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#490672 Det är exakt sådana jag letar efter, vet du var får man tag i dom? Källshult.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

totte  
#490674 Kolla med Rubber Company http://www.rubberco.se, brukar ha det mesta av gummigrejor

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#490681 Dom har på Swedol kallas för gummi fender. Ska kolla på jobbet vara dom har köpt sina

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Erre  
#490682
källshult skrev:
1515450635_gummifender-d.jpg
vi använder såna på jobbet har vi på en ställning som man lägger dansbanan på så truck föran kan köra in till produktionen. Dansbanan väger mellan 5 - 7 ton. Dansbanan är Motvikt som är bak på en truck

Ser ut som dom som sitter bak på styckegodsbilar å släp.
Isåfall har nog dom flesta lastbilsverkstäder.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#490701
7058-Fenderprofiler.pdf
här seb har du lite att välja på det är där vi har köpt på jobbet .
http://www.national-gummi.se/88-MATERIAL-%26-PRODUKTER

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#490814 Detta får bli min avskedsbild. Sista gången som min New Holland står inne i maskinhallen. Nu är styrsystem till Tapion urplockat och styrning till snöblad. Fotsteg, skärmar, lyftarmar och backspeglar monterade igen. Denna veckan ska maskinen ner till Sundahls och vidare till västkusten...[emoji22] inte utan att den kommer o bli saknad, och är det någong i Västsverige som behöver en bra skogstraktor med vändbar stol så håll utkik hos era Nh åf.
IMG_20180109_223651_BURST001_COVER.jpg

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#500042
har börjat lite med gränslägesbrytare till stödbenen på skogsvagnen så när stödbenen är nere så går det inte lägga i växel. Kopplat in på handbromsen på traktorn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#500682
1519764139_img_20180227_205227.jpg
har fixat fäste och skydd till gränslägesbrytaren. Krökt bägge stödbenen på den ena benet så var det utvändiga röret och cylinder röret på andra var det inre röret krökt så det gick att plocka ihop ett komplett stödben. Har beställt ett komplett stödben 8200 kr plus moms fattigare.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).