Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 172045 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#485256
Seb macahan skrev:Den ser fin ut. Brukar inte vara så länge bara. Vad har du för spårbredd på den? Och även andras maskiner hur breda har ni dom? Är ju en balans det där, min Nh är 2,4 med 600hjul. Den nya är 2,6 med 600hjul. Det känns väldigt brett. Ska jag ha den smalare får jag vända fälgarna och montera spacers i stället. Sen är bredden bra för stabiliteten men dålig för stickvägsbredden.

Har inte koll på det nu men den är lika bred som vagnen. Har du 600 skogs däck. Ville haft det på min men säljaren var inte riktigt med på det och det var lite mer komplicerat för jag var inne på att ha helsvetsade fälgar då är det ingen lös fälgtalrik och det hade blivit bra mycket dyrare .

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#485259 Det är en klar fördel att ha helsvetsade fälgar när kranen sitter på traktorn . Vet dom som har haft hypro på traktorn att fälgar har sprukigt stor påfrestning på fälgarna

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485264 Alltså att centrumdisken är svetsad i fälgbanan, vanligast på skogsfälgar.
Annars brukar de gå att vända disken eller fälgbanan i rätt många olika lägen

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#485270 Jo så är det, helsvetsad skogsfälg. Det var både jag och säljaren överens om.
Får se lite hur jag gör, men framförallt börjar jag fundera på om jag tar mig fram överallt på min snöröjningsrunda :surp: Förvisso är det inte värre än att sakerna som är i vägen får flytta på sig lite, soptunnor, brevlådor häckar mm :mrgreen: :mrgreen:
Men det brukar bli så grinigt i stugorna då.
Sen brukar jag vilja hålla smala stickvägar 2,5-3m men ligger nog snittet på 2,7-2,8. Det börjar bli tajt med en maskin som blir 2,6.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485278 Hur mycket luft har du mellan däck o skärm nu?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#485281 Min valmet 6400 er 236cm med 520 däck, men har inte skogsfälgar så det kan ju justeras både smalare och bredare.
Så kesla vagnen er ca 10 bredare med sina 245cm. (Med 500 hjul, med 600 hjul hadde vagnen blivit hela 260cm)

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#485332
gnisten83 skrev:Hur mycket luft har du mellan däck o skärm nu?


Vet inte riktigt hur du menar, inåt eller om det finns plats för kedjor? Det är nog 25-30cm tillgodo inåt på varje hjul. Mellan skärm & däck är det 10-15cm ända tills man kommer fram till tanken. Där är det kanske 5-6cm (alltså inga kedjor). Vill man ha det får man bygga egen tank eller beställa en för den nätta summan av 46000kr +m.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485339 Oj då förstår jag tanken att de blitt onödigt brett.
Antar att disken är helsvetsad mot fälgbanan så de är väl jobbigt att skära loss dom och flytta dom

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

ss0803  
#485342
Seb macahan skrev:Och även andras maskiner hur breda har ni dom? Är ju en balans det där, min Nh är 2,4 med 600hjul. Den nya är 2,6 med 600hjul. Det känns väldigt brett.

Vår N101 är 2370mm med 520/85-38, med 600-hjul som bara breddar utåt skulle det innebära 2530mm. Mohedan bakom är bara 2220mm med 500-hjul, hade kunnat fått vara lite bredare.

Hur bred är din vagn över boggin?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

hayabusa 08  
#485345 Antar att det där med spårvidden är en balansgång, gör nog mkt för stabiliteten. Om man gör den smalare så behövs kanske vätska i däcken eller hjulvikter.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#485475
gnisten83 skrev:Oj då förstår jag tanken att de blitt onödigt brett.
Antar att disken är helsvetsad mot fälgbanan så de är väl jobbigt att skära loss dom och flytta dom

Nej jag behöver bara vända fälgarna. De sitter monterade med 4spacers på utsidan (dessa gör alltså ingen nytta nu utan mer som en stor tjock bricka), vänder jag fälgarna och byter plats på hjulen så kan jag göra den betydligt smalare (med spacers). Jag har för mig att vagnen är 2,5 eller 2,6m.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485488 Hur mycket smalare skulle den bli om du bytte sida?
Har inte koll på hur mkt 204T lyfter på full räckvidd, 500kg?
Isf hade 235 varit en helt ok bredd i förhållande till lyftkraft

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

valtra mega  
#485491 410 kg vid full räckvidd

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

ss0803  
#485522
Seb macahan skrev:Jag har för mig att vagnen är 2,5 eller 2,6m.

Är vagnen 2.6 m skulle jag inte minska totalbredden på traktorn, du måste fram med vagnen ändå när du ska skota och en bredare traktor ökar ju stabiliteten som ni är inne på då kranen sitter monterad på traktorn.

Är vagnen 2.5 m eller ännu smalare kan du ju fundera på att minska spårvidden något, men att traktorn är smalare än vagnen känns ju fel i ditt fall!

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#485523 Hade så på min gamla traktor att traktorn var smalare än vagnen och det var inte bra. Hände att traktorn kommer fram men fick inget med vagnen. Traktorn ska var lika bred som vagne eller lite bredare

Sent from my PRA-LX1 using skogsforum mobile app

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).