Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 171556 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#479355 Något du kan delge svampbob?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#479373 Undra om det blir bilder i kväll på mf 57 an så man får lite fredagsmys [emoji3]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

svampbob  
#479375
Seb macahan skrev:Något du kan delge svampbob?


Jag hann inte skriva klart mitt förra inlägg då ett bortglömt möte plötsligt gjorde sig påmint.

Det jag syftade på är resursbristen som åtminstone här i mitten av Sverige verkar vara total. Alla har för mycket att göra, för lite folk tillgängligt och får inte det dom beställer i tid. Jag har en bekant som har köpt rätt mycket maskiner på slutet. Jordbrukstraktorer, hjullastare och lastbilar ingenstans har leveranstiderna hållits. Tittar jag på bygget där jag jobbar så är det också brist på det allra mesta med leverans tider på upp till fem månader på material och en ledig elektriker verkar inte finnas i hela Europa.

Så skulle jag fått höra att Ölmstad hade fått ihop en maskin enligt ursprungstidplanen så hade jag blivit överraskad.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#479381 Ja nu krossar vi alt vi har av fingrar och ben, och hoppas det dyker upp en bild här til kvällen av en ny fin MF. 🙏

Du har verkligen fått visa tålamod. :-bd
Tyckte själv det drog iväg då jag fick vänta ca 1 mnd. ekstra på min Kesla förra året. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#479493 Korsa ni de fingrar ni har och håll de tummar ni kan, tyvärr har jobbet tagit all tid idag. Jag har arbetat ca 2km från där maskinen står (återförsäljaren). Otroligt frustrerande att inte ens kunnat åka o se den. När jag väl kom loss var grindarna stängda. Men på måndag då ska jag hälsa på den[emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Kallkällene  
#479501
Seb macahan skrev:Korsa ni de fingrar ni har och håll de tummar ni kan, tyvärr har jobbet tagit all tid idag. Jag har arbetat ca 2km från där maskinen står (återförsäljaren). Otroligt frustrerande att inte ens kunnat åka o se den. När jag väl kom loss var grindarna stängda. Men på måndag då ska jag hälsa på den[emoji2]

Som jag ser fram emot några bilder, väntade en helg när 103an var påväg ja och det var nog..

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

ananders  
#479530
Seb macahan skrev:Korsa ni de fingrar ni har och håll de tummar ni kan, tyvärr har jobbet tagit all tid idag. Jag har arbetat ca 2km från där maskinen står (återförsäljaren). Otroligt frustrerande att inte ens kunnat åka o se den. När jag väl kom loss var grindarna stängda. Men på måndag då ska jag hälsa på den[emoji2]


Tråkigt. :sad: Då får du försöka hålla dig sysselsatt hela helgen så du inte bara går och tänker på traktorn, men vad är en helg jämfört med tiden från att du beställde den.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#479901 Idag har jag varit o tittat på min maskin.
Men med lite blandade känslor, åt båda håll kan man väl säga. Vi kan börja med det positiva: Detta kommer att bli grymt bra när det blir färdigt. Maskinen blir kompakt med lite "ömma" delar som är i riskzoner för skogen. Hytten med full skogsombyggnad blir riktigt bra. Bra med plats för o vända och man sitter som en kung i bakvänt läge. En positiv överraskning var "twin track" kontrollen. En joystick på vänster armstöd. En knapp för o aktivera proportional styrning med joystick åt vänster/höger. Vill jag frammåt ett klick fram, ett klick till så växlar jag upp ned etc. Fint löst Ölmstad, och det ser proffsigt ut, fin finish och hög kvalitet på det mesta. Jag tycker kran konsolen ser gedigen ut och minst lika arbetad som Jake´s. Skogsanpassningen utvändigt verkar också bra, några mindre missar men det är på väg att lösas av ÅF och Ölmstad på plats. O markfrigången är riktigt grym. Det nya skogsdraget är inte så utsatt som det äldre där hydraulrören lätt blev tilltryckta.
Det negativa då, Man har glömt o bygga kranhållaren i fronten (den kranen vilar på i transportläge). Man har inte skickat med några stödben eller instruktioner för hur man ställer ifrån sig kranfästet. Några funktioner som strular bla bromsen bak som inte funkar som den ska samt styrningen "den vanliga" som är trög. Båda dessa beror på någon ventil man glömt montera. Inget som berör mig men ändå onödigt och tidskrävande hos ÅF. Lyftarmarna (sidostagen) bak tar i krankonsol och behöver modifieras (görs av ÅF).
Men på det stora hela, hade bomstödet och stöben och instruktion för kranfästet varit med hade jag varit helnöjd. Det viktiga är att ÅF tar hela caset och har lovat att allt ska lösas enl. mina önskemål utan något besvär eller merkostnad. Det enda är tid och den verkar ju rulla på oavsett om jag har någon skogstraktor eller inte :grin:
På bilderna är det inte skogsfälgar och däck (kommer sen) samt att bilderna är tagna mitt under leveransgenomgång, så det är lite stökigt o få bra bilder.
Men man får väl ha ett visst överseende. Som Åf sa: Det ären oehört komplex maskin med både lastare frontlyft kranmontage och full skogsanpassning. Mycket som ska samsas. Och det är första gången på denna modellen.
Jag bifogar lite bilder till er!! om ni vill se....

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Kallkällene  
#479904 Roligt att se bilder, fint bygge, blir bra bara dom får åtgärda lite missar som du beskriver det, ska bli kul att se den när kranen kommer på! Grattis Seb

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479905 Snajsig mackapär ju

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

ananders  
#479909 Det där ser och hörs ut till att vara riktigt bra. Synd bara att det tagit så lång tid,känns det iallafall som, minns inte när du beställde den.
Roligt att du till huvudsak är nöjd med köpet och det är ju bra att återförsäljaren åtar sig att fixa det du hade synpunkter på.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Erre  
#479910 Det där blir grejer det seb!
Vilken pärla. :-bd

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Axl  
#479911 Kan du köra med joystick framåt också? det är najs...

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479912 Trevligt nu när de äntligen är leveransdags, är ju ett tag sen de var elmia :wink:
Gör Sundahls överflyttningen av kranen med?
Ska kranspakarna vara i armstödet med eller ska du ha dom fasta bak?
Lite av bakåtsikten försvinner när kranen kommer på plats med svängcylindrarna som breder ut sig.
En jag hjälpte med en Arbro sa att de var hopplöst att koppla en vagn med Jakefästet på då man inte såg kroken

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#479914 Grattis till att det närmar sig på riktigt, eller vad man nu bör säga. Tråkigt att det dröjt.

gnisten83 skrev:En jag hjälpte med en Arbro sa att de var hopplöst att koppla en vagn med Jakefästet på då man inte såg kroken

Då har han inte kört MB trac. Där ser man aldrig kroken, det är designat så från fabrik. :x Det går men tar givetvis mycket längre tid och skicklighet än på en normal traktor där man ser kroken. Men det var visst ett sidospår. :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).