Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 172624 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436375 Grattis till kommit förbi beslutsvånda och kommit till handling :D
Apropå slangar o el till skördarn så antar jag att du vill ha fasta slangar en bit ut på kranen?
Anders skördare satte anslutning strax efter vikleden på undersida, blir väl lite högt att nå upp o ansluta.
Jag har mina ända ut till den spetsen på den fasta delen av stickan, lättare att nå men dom får mer stryk av träden eller får du ta de i slangskydd ända in till kranpelarn så är inga slangar ivägen när Tapion är avställd

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#436426
alias skrev:Om man nu skall försöka bräcka varandra i klantighet så får jag väl bidra med bedriften att ha lyckats välta lastbärardelen på en ÖSA 678 med stillastående maskin och utan att kran eller virke rörde lastbärardelen.
Snacka om att jag blev förvånad, :shock: trodde att det var omöjligt...

MVH
Alias


Du har skrivet detta på några ställen här på forumet, tror det är fler än jag som är nyfikna, börjar bli dags att du berättar vad som hände. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

bpfrans  
#436452 Har hört de som vätskefyllt hjulen,, vad använder man för vätska??En jag pratat med använde saltlösning,, rostade tydligen. kanske något annat kylmedium?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#436453
JohannesG skrev:
alias skrev:Om man nu skall försöka bräcka varandra i klantighet så får jag väl bidra med bedriften att ha lyckats välta lastbärardelen på en ÖSA 678 med stillastående maskin och utan att kran eller virke rörde lastbärardelen.
Snacka om att jag blev förvånad, :shock: trodde att det var omöjligt...

MVH
Alias


Du har skrivet detta på några ställen här på forumet, tror det är fler än jag som är nyfikna, börjar bli dags att du berättar vad som hände. :wink:

Börjar nog också bli lite nyfiken

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

alias  
#436496
Seb macahan skrev:
JohannesG skrev:
alias skrev:Om man nu skall försöka bräcka varandra i klantighet så får jag väl bidra med bedriften att ha lyckats välta lastbärardelen på en ÖSA 678 med stillastående maskin och utan att kran eller virke rörde lastbärardelen.
Snacka om att jag blev förvånad, :shock: trodde att det var omöjligt...

MVH
Alias


Du har skrivet detta på några ställen här på forumet, tror det är fler än jag som är nyfikna, börjar bli dags att du berättar vad som hände. :wink:

Börjar nog också bli lite nyfiken


Ok. Det hela hände efter Gudrun då jag skotade vindfällda frötallar. Hade hittat ett vettigt vägstråk och backat ut i röjningsskogen. Jag försökte trycka ner en rotvälta som inte gått tillbaka genom att backa upp med ena boggin på lastbärardelen (innerkurvans boggi). När jag stod där med maskinen så såg jag att det låg en losskapad grövre tall ytterligare ut i ett litet kärr - snett framför traktordelen. Jag snurrade således stolen 180°, så jag såg bra framåt, och testade att försöka dra den mot mig och i sida samtidigt som jag försökte lyfta den. Jag rubbade inte tallens position nämnvärt med denna manöver då den låg en bit ifrån maskinen så varken huvudarmen eller vippen var tillräckligt stark (och det fanns ett antal grova grenar nedslagna i kärrets torv). Vad gör man då, jo man tänker att det vore värt att försöka lyfta rotänden av tallen med utskjutet istället. Nåväl, jag höjer huvudarmen och drar vippen mot mig samtidigt som jag kör ut utskjutet och tar ett nytt grepp om rotändan på tallstammen. Ökar varvet på maskinen lite och testar att dra in utskjutet på kranen som är riktad snett framåt - stammen gör en antydan till att lätta lite samtidigt som maskinen upplevs "niga" mot tallstammen. Sedan känner jag bara att det ristar till i maskinen och när jag förvånat vände på huvudet och tittade över axeln mot lastbäraren så möter mig synen av maskinens bakre vänstra boggi ett par meter upp i luften och målstakarna parallella med horisonten.

Gissar att det var kombinationen av att lastbärardelen inte stod plant, att midjan hade tämligen stort styrutslag åt fel håll, samt förskjutningen av maskinens tyngdpunkt när jag lyfte snett framför maskinen.

Det var dock inga problem att få den på rätt köl igen. Det var bara att ta tag med gripen i ena målstaken och dra lite lätt i sida medan man rätade midjan och körde lite stilla framåt.

PS. Lycka till med traktorköpet Seb!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#437873 Nu har Tapio hakat på och alla inblandade verkar vara på det klara med att bygget ska upp på Elmia. Tapio kommer o visa hela sitt sortiment på mässan och ville gärna ha ett aggregat på en maskin [emoji2] [emoji2] så installation av aggregatet blev förmånligt....för de som vill ge lite tips så skulle jag gärna ta emot lite bilder från era krankablage, då man inte gärna vill bygga fel en gång till. @gnisten83 tex men även andra. Jag behöver lite inspiration och idéer hur jag ska lösa detta på ett snyggt sätt. Jag har tänkt rör på alla fasta delar på kran och slang i leder och utskjut. Men alla tips och bilder mottages tacksamt.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

mikael_s  
#438010 Kul med nya grejer. Sätter du din nuvarande kran på traktorn eller blir det annan kran?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#438029 Det blir min nuvarande kran som flyttas över.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#438031 Blir det separat hydraul system med pump och tank till kran o processorn eller ska det gå på traktorns hydraulik. Olja bruka bli rätt så varm när man kör processorn. Har kört med niab och kesla och där hade jag olje kylare på dom och separat hydraul system. Börjar fundera lite på att ha kranen på traktorn men jag får nog ha separat hydraul system i och med jag har inte dubbel pump funktion på min traktorn men jag får se hur det kommer att se ut på din traktor på elmia

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#438034 Vi ska börja o testa o köra med traktorns system. Det bör gå i och med Ls-systemet och dubbla pumpar. Men tekniken är inte helt säker. Det som kan bli problem är som med den jag har idag att jag fått koppla kran och aggregatet i serie. Men med dubbelpump och ls bör det funka. Jag har inte haft något bekymmer med oljetemp ocj jag inbillar mig att ls systemen är lite mindre känsliga för detta.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438080 Men med ett LS system kan de bli lite konstigheter för jag antar att Tapion inte heller har ett ventil block som kan ge LS signal.
Haft en diskution om detta där tipset att komma runt de blev att sätta ett slid till i den (Ls styrda) kranventilen som styrs av skördardatorn.
Provade koppla så på en traktor med Hypros LS pump till en Moheda 500 kran och en Arbro och de blev bra snurr på både kran och skördarn

Tog lite bilder på kabel o slangdragningen jag fixade till Arbron.
Jag kör med slang hela vägen ut till snabbkopplingarna och satt fast dom med klammer på järnen som håller de ordinarie hydralrören.
Som synes har jag en skarv på slangarna en kort bit från snabbkopplingarna som offerslang för de får mycket stryk så nära kranspets.
Likadant har jag en skarv på dom vid tornet för att kunna göra slangbyte i mindre bitar.
Ligger 3/4" både till tryck o retur och en 1/2 som separat retur från chockventilerna på min tilt.
Elkabeln är bara stripsad längs en av slangarna

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#438145 Tapion har precis som du beskriver en separat ventil som ger en ls-signal från styrsystem. Men det som jag är orolig för att det inte sitter någon flödesdelare/prioriteringsventil. På new holland jag har idag sitter också en Ls-pump men pumpen Prioriterar första uttaget oavsett vilken förbrukare som ger ls-signal. Eventuellt försvinner detta fenomen med dubbelpump men förmodligen används pump 1 till drift växlar och styrning och pump 2 till yttre hydraulik och då blir det samma fenomen som det jag har idag.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438161 Är den Ls pump där utvinklingen styrs eller löses de på annat vis?
Fattar jag de rätt så kopplar du tapion idag i de prioriterade uttaget o h nyttjar signal från kranen? Fattade nog fel för skrev du inte innan att du körde tapion i serie med kranen?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#438173 Jo, eftersom jag bara kan använda ett yttre uttag så får jag köra tapion i serie efter kranventilen. Jag kör inte aggregatet som ls idag, men har ventil för det som ligger i en låda.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438394 Nu blev jag nyfiken på exakt vad för ventil du fått med för de?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).