Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 172155 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436209
bpfrans skrev: ( för att balansera, min kärra är vältsjuk olastad). Nog om det ,,, jag läste om skogsdraget,, visste inte att det fanns! Går det att eftermontera? Det kanske är svårt med bukplåten?


Hej, om kärran är vinglig så hjälper det att vätskefylla hjulen

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#436228 Det ska faktiskt bli intressant o se hur Kesla vagnen blir utan kran. Jag är riktigt imponerad av hur stabil den vagnen är med kran, utan borde nästan bli omöjligt o välta.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Robertberg  
#436231
Seb macahan skrev:Jag är riktigt imponerad av hur stabil den vagnen är med kran, utan borde nästan bli omöjligt o välta.


Men du är o andra sidan ganska påhittig och händig seb :wink:

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436260
Seb macahan skrev:Det ska faktiskt bli intressant o se hur Kesla vagnen blir utan kran. Jag är riktigt imponerad av hur stabil den vagnen är med kran, utan borde nästan bli omöjligt o välta.

De går, lång vagn kort virke fullt styrutslag o hål vid ytterhjul eller sten/stubbe innerhjul :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#436299 Klart det går. Men det ska nog mycket till. Men å andra sidan är det någon som lyckas så är det väl jag. Nej förresten. Keslan utan kran är nog nästan lika ovältbar som Titanic var osäkbart. Tar kaptenen fel beslut och skyndar på så går det alltid åt skogen. Det är stor skillnad på vagnars stabilitet. Har en granne som har en "fin" vagn den tål ingenting för o välta.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436302 Nånstans på forumet ligger en bild på min välta moheda, körde rakt fram när ena boggin försvann rakt ner 1m i rödjorden med fullt timmerlass....
Gissa om den välte :shock:
Se de från den positiva sidan, de är väldigt lätt att resa vagnen med kranen på traktorn :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

alias  
#436304
gnisten83 skrev:Nånstans på forumet ligger en bild på min välta moheda, körde rakt fram när ena boggin försvann rakt ner 1m i rödjorden med fullt timmerlass....
Gissa om den välte :shock:
Se de från den positiva sidan, de är väldigt lätt att resa vagnen med kranen på traktorn :mrgreen:


Om man nu skall försöka bräcka varandra i klantighet så får jag väl bidra med bedriften att ha lyckats välta lastbärardelen på en ÖSA 678 med stillastående maskin och utan att kran eller virke rörde lastbärardelen.
Snacka om att jag blev förvånad, :shock: trodde att det var omöjligt...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#436333 Så ja. Nu är det end of no return. Ölmstad har fått ordern och Mf sin. Nu ska bara någon betala kalaset....
Jag är förmodligen helt dum i huvudet men det känns fortfarande bra.
Nu ska jag bara klura ut en snygg och proffsig lösning på krankablage och slangar. Och eventuellt pump o tank.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Mowi850  
#436338 Bara att gratulera jag tror inte du kommer bli miss nöjd. Nu är det bara att vänta på elmia så vi får se vrålåket[emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Erre  
#436343 Kul Seb!

Häftigt att i ena stunden gå i tankarna och sen gör allvar av dom.
Tror du har klurat på det mesta så det blir säkert kanon.

Får vi med dig till Sfo montern eller blir det mys med traktorn hela elmia? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Vardon  
#436345
Seb macahan skrev:Så ja. Nu är det end of no return. Ölmstad har fått ordern och Mf sin. Nu ska bara någon betala kalaset....
Jag är förmodligen helt dum i huvudet men det känns fortfarande bra.
Nu ska jag bara klura ut en snygg och proffsig lösning på krankablage och slangar. Och eventuellt pump o tank.


Och uppdatera i tråden "det senaste du köpte"

Stort grattis, är övertygad om att du blir nöjd och pengar är en världslig sak :)

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

d@nne  
#436347 Blir nog kanon. Ska bli roligt att se detta bygge.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#436351
Seb macahan skrev: Nu ska bara någon betala kalaset....

Det er lugnt, lyxfällan brukar va bra på att lösa sånt. :mrgreen:

Nä alvorligt:
Detta kommer bli kanon. :-BD
Själv tycker jag det er skönt när man fattat et beslut. :smile:
(håll säkert på typ 2 mnd. med xx antal tlf./ mail kontakt med Kesla ÅF innan jag tog beslut om vagnen jag köpt,)

BTW : när er Elmia, har inte koll???

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#436354 7-10 juni

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#436370 Dum i huvudet det tro jag inte du är. Du är nog som jag sjukt intresserad av maskiner då är man mycket klok då som inte förstår det här med maskiner tycker nog att man är dum i huvudet. Det är bar att önska dig ett stort grattis. Jag längtar till elmia för att få se skapelsen. Det kommer bli en jobbig tid tills du får hem traktorn till din gårdsplan jag vet för det var dryg Väntan innan jag fick hem min.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).