Sida 2 av 35

Re: Mf 5610

Postat: sön 27 nov 2016, 18:36
av källshult
Ja det är den lilla spaken som är till styrningen. Det är on off till styrningen. Börjar få lite vana av det man får dutta på spaken går faktiskt bra men helst skulle det varit proposinell och ännu bättre med en liten ratt som man kör med pekfingret vi har det på truckar som jag bygger på mitt jobb men man kan inte få allt

Re: Mf 5610

Postat: sön 27 nov 2016, 20:34
av JohannesG
Hur är sikten bakåt jämfört med Valtra? MF ser ju lite annorlunda ut med böjda rutor osv. Vad var det avgörande som gjorde att du valde MF i stället för Valtra?

Re: Mf 5610

Postat: sön 27 nov 2016, 21:03
av gnisten83
On/off med spak funkar absolut, bara den är strypt tillräckligt så styrningen inte blir för stirrig.
Hade de problemet på den hembyggda jag hade på min 805a.
Sidomonterad ratt som på Valtra 6xxx blir lite ivägen när man har elspakar i armstöden

Re: Mf 5610

Postat: sön 27 nov 2016, 21:22
av Robertberg
Kul att du är nöjd med traktorn!
Hur kommer det sig att du valde 5610 istället för 5609 som de har haft på kampanj? Motoreffekten skiljer ju i princip inget. Men bakaxeln skiljer?

Vi har en 5609 med lastare, bytte en 5435 med gamla lådan och köpte 5609 förra året. Kan nog inte säga att jag ångrar bytet men kommer inte bli lika nöjd med nya traktorn, tycker den är krånglig att använda.
I skogen är det 6300 -02.

Re: Sv: Mf 5610

Postat: sön 27 nov 2016, 22:03
av källshult
Skicka med en bild inne från hytten. Att jag valde mf 5610 var att det är bra sikt i hytten inga hörn stolpar där bak som på valtra den är rymlig och lätt att kliva in och ut jag är rätt så lång. Att det blev en 5610 var att jag var och prov körde en 5612 och när det är 4 cylindrar så är det urea och det är det inte på dom 3 cylindrar. Provkörde 5610 också upplevde att det var rapp i motorn och dyna 4. Sen var det en duktig säljare fick bra betalt för mina traktorer och grävmaskinen. Har kört fredag till söndag den är rapp i motorn svara direkt när hydraul pumpen börjar jobba kör på 1200 varv på traktorn när jag kör kranen. Verka vara snål på bränslet när jag skotar ut ca3.5 liter i timmen

Re: Mf 5610

Postat: ons 30 nov 2016, 20:34
av JohannesG
Är golvet plant original eller är det en ombyggnad av Ölmstad smide?

Re: Mf 5610

Postat: ons 30 nov 2016, 23:43
av källshult
Nej det är en ombyggnad av ölmstad

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 12:03
av JohannesG
Okej, vet du vad som gömde sig där under förut?

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 18:22
av källshult
Jag tro att det är ett tomrum som det ser ut på såna som inte är ombyggda jag kan inte se att dom har flyttat på något heller

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 18:29
av JohannesG
Fast då kan man ju undra vad det är för mening med att ha ca 10cm med luft där under stolen.

Ser ut som det sitter ett säkerhetsbälte i bakväggen, vad används det till?

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 18:37
av gnisten83
För att slippa stolspelare?

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 19:07
av ner
Ur mitt perspektiv så ser det där ju ut som en dröm! Men då har jag inte vändbar stol ens...

Är väldigt nyfiken på hur spakstyrningen är inkopplad rent hydrauliskt.
Finns MF att få med vändbar förarplats från fabrik eller är det bara efterkonstruktion som gäller?

Re: Sv: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 19:24
av källshult
Spakstyrning sitter innanför bakhjulet under hytten och det är ihop kopplat med orbitrolen och sitter det strypningar så man kan justera styrningen så att det inte går för fort när man använder spaken. Det är inget som dom gör på fabriken. Bälte är till passagerar.

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 19:52
av källshult
Att det är tomrum under hytten är för att man ska kunna använda samma hytt till olika stora traktorn modeller om det är en 85hk eller 200 hk det skiljer på bakaxel och växellåda är vanligt man gör så inom industrin. Valmet gjorde så reda på 05 modellen och lika dant är det på 6000 modellen. Man gör så för att effektivisera produktionen i tillverkningen.

Re: Mf 5610

Postat: tor 01 dec 2016, 19:59
av källshult
Massey ferguson gör ca 90 st traktorer om dagen i Frankrike