tor 26 jan 2017, 23:25#433462
Ja ju mer jag läser och forskar desto mer konfunderad blir jag. Även om jag tycker det är helt orimligt att en traktor kostar nästan lika mycket mer, om tillvalen görs som däcken kostar om jag köper de lösa typ 70-80´. Original från MF ÅF så sitter det Trelleborg twin o de är ju inte direkt gratis. Nu hade väl ÅF fixat lite så merkostnaden skulle bli runt 30-40 med Nokian Tri2 (entreprenadmönster). Ungefär samma oavsett däck typ. Har även kollat på TR multiplus.
Jag har även lekt med tanken o köpa en beg. skogstraktor typ Valtra 6xxx eller Nxxx men det mesta jag hittar med twintrac har ju gått massor med timmar eller saknar något som i min värld är nästan nödvändigt eller för dyrt som "bara" skogstraktor. Samtidigt som jag tänker att de flesta vintrar kommer det 5-10cm snö som mest i Blekinge. Traktorn får inte bli gungig och instabil då faller hela idén.
I nästa sekund tänkte jag typ en gammal Ursus eller Same o bygga "egen" twintrack. Men det blir ett jäkla pyssel när inte växellådor och annat är elstyrt. Synd att jag är så nöjd med Tapio aggregatet. Annars hade allt varit enklare. Jag förstår att allt funkar o går, men nu har man möjlighet att göra rätt från början (om jag nu tar den vägen). Ett alternativ är o sälja skogsvagnen o köpa en Novotny LVS511. Mellanpris ca 600´ men då har jag lik förbanant en vagn som ska med in i gallringarna men stickvägsfritt (i den mån det går med en skotare/stegmatare
).
Eller så kan man ju vara nöjd med det man har för det går ju bra mycket snabbare än med motorsåg.
Sista budet från säljaren var en rätt okej rabatt om de får ställa ut den fullt ombyggd med kran och Tapion på Elmia -17, bara för o visa folket vad en MF kan bli i förhållande mot en Valtra. Nån som vill se o provköra den där????
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem