Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 172946 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#432166
Seb macahan skrev:Måste fråga dig @källshult. Dina lyftarmar är upphängda lodrätt på dina första bilder. Är detta en lösning som följer med skogsdraget eller är det eget "patent".
Detta är det mest frustrerande på många nya traktorer. Jag kan inte ta bort mina lyftarmar på NH pga att det sitter en givare nere i den leden under bakaxel, så även på MF & Valtra men ingen har någon vettig lösning på problemet mer än den jag sett på dina första bilder.

IMG_20170121_172201.jpg
så här har jag löst det med lyftarmarna

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#433411 Nu har jag varit provkört en fullt skogsutrustad Mf 5610. hos en trevlig herre på Bergs Säteri i Växjö, skaplig "liten" gård han hade...:-). Hur som Mf 5610 som skogstraktor tror jag på alla dagar i veckan. Riktigt trevlig både invändigt och utvändigt. Ca 50cm markfrigång under hela maskinen. Hytten rymlig och utan några justeringar lätt o svänga runt stolen med stora spakar i armstödet. Med Dyna 6 lådan blir den inte sämre med.tex brake clutch funktionen.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433426 Vad var de för däck på den då?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#433443 Nokian Forest.
Han som hade gården hade haft en uppsjö av olika skogsombyggda traktorer. Han skotade ut mellan 1500-2000fub /år med traktor.
Vi hade en lite diskussion ang. just däckval. Han hade på de tidigare traktorer haft blandat med däck men hans uppfattning var att skogsdäck var det enda som man kunde lita på fullt ut. Men han höll också med om dess oduglighet till det mesta annat utanför skogen.
Terrängen var blockig och mycket sten så många punkteringar hade det blivit. Jag blev inte mycket klokare faktiskt. Men det är nog i så fall åt entreprenaddäck istället det lutar.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#433447 Hmm, misstänker att det er nån MF Åf som får kört sig nu, eller hur Seb? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#433449 Där var jag också i somras och prov körde mf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#433452 Jag anser att ska man Kör bara i skogen så är det skogs däck som gäller hade det på min Valmet 6300 och på Valmet 705 dom köpte min far 2004 begagnade det var aldrig någon punktering på dom däcken

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433453 De är en svår kompromiss med däcken, isynnerhet nu när du ska ha kranen på traktorn.
Vet inte hur du upplevt att ha den i 3p när du lyft i sidled, fast du hade stödbenen nere med då?
@skogsavverkaren har lavettstödben på sin 6650 med Jake, moheda 500 och Arbro stroke för att få mer stabilitet även om han har både hjulviktet och skogsdäck

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#433462 Ja ju mer jag läser och forskar desto mer konfunderad blir jag. Även om jag tycker det är helt orimligt att en traktor kostar nästan lika mycket mer, om tillvalen görs som däcken kostar om jag köper de lösa typ 70-80´. Original från MF ÅF så sitter det Trelleborg twin o de är ju inte direkt gratis. Nu hade väl ÅF fixat lite så merkostnaden skulle bli runt 30-40 med Nokian Tri2 (entreprenadmönster). Ungefär samma oavsett däck typ. Har även kollat på TR multiplus.
Jag har även lekt med tanken o köpa en beg. skogstraktor typ Valtra 6xxx eller Nxxx men det mesta jag hittar med twintrac har ju gått massor med timmar eller saknar något som i min värld är nästan nödvändigt eller för dyrt som "bara" skogstraktor. Samtidigt som jag tänker att de flesta vintrar kommer det 5-10cm snö som mest i Blekinge. Traktorn får inte bli gungig och instabil då faller hela idén.
I nästa sekund tänkte jag typ en gammal Ursus eller Same o bygga "egen" twintrack. Men det blir ett jäkla pyssel när inte växellådor och annat är elstyrt. Synd att jag är så nöjd med Tapio aggregatet. Annars hade allt varit enklare. Jag förstår att allt funkar o går, men nu har man möjlighet att göra rätt från början (om jag nu tar den vägen). Ett alternativ är o sälja skogsvagnen o köpa en Novotny LVS511. Mellanpris ca 600´ men då har jag lik förbanant en vagn som ska med in i gallringarna men stickvägsfritt (i den mån det går med en skotare/stegmatare :roll: :roll: ).
Eller så kan man ju vara nöjd med det man har för det går ju bra mycket snabbare än med motorsåg.
Sista budet från säljaren var en rätt okej rabatt om de får ställa ut den fullt ombyggd med kran och Tapion på Elmia -17, bara för o visa folket vad en MF kan bli i förhållande mot en Valtra. Nån som vill se o provköra den där????

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

sundelius  
#433468 Klart vi vill \M/
Jag tycker ändå att du har ett väldigt kompetent ekipage som det är nu.
Vill inte vara en bakåtsträvare men jag skulle nog kört vidare på det du haroch sen satsat på Novotnyn eller liknande om det behovet kommer. Traktorn är och förblir ju en kompromiss.
Hoppas jag inte sänker din entusiasm :oops: , jag vet ju att din kompetens gällande maskiner vida överstiger min

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#433476 Nej då ingen fara alls. Jag är mer nyfiken än köpsugen och har absolut ingen panik åt något håll. Samtidigt är det roligt o vända på resonemangen lite. Samt förbereda sig lite. Denna karamellen ska sugas på lite. Det är ju trots allt på nöjes kontot till väldigt stor del. Skotar man ut 1500fub om året är ju behovet lite mer relevant. Men ändå kanske inte ens då befogat....

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433494 Ställs den ut på Elmia ska även jag provklämma på den :D
Stora frågan hinner Ölmstad i tid tills elmia, traktorn ska levereras från fabrik med.

Klart de är en hopplös kompromiss,hur kompetent är en normal suv på riktigt vid sidan av vägen? Just de, det faller på finmönstrade däck som ska vara riktningsstabila och tysta på väg och saknar grepp som ett riktigt terrängdäck till suv/pickup har....

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#433500 Det är klart att man vill se den på elmia men jag instämmer med gnisten 83 hinner ölmstad att fixa det i tid tyvärr har dom problem att hålla leveranstiden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

svampbob  
#433524
Seb macahan skrev:Nej då ingen fara alls. Jag är mer nyfiken än köpsugen och har absolut ingen panik åt något håll. Samtidigt är det roligt o vända på resonemangen lite. Samt förbereda sig lite. Denna karamellen ska sugas på lite. Det är ju trots allt på nöjes kontot till väldigt stor del. Skotar man ut 1500fub om året är ju behovet lite mer relevant. Men ändå kanske inte ens då befogat....


Det finns väl inget konto där det är så roligt att göra av med pengar som på nöjeskontot. På skattekontot är det aldrig roligt.
Själv har jag just tagit en liten skotare på nöjeskontot. Då jag bor ett stenkast ifrån Vimek så blev det en 610.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

sundelius  
#433536 Grattis svampbob.
Sprillans ny?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).