Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 172954 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#438404 En:
EATON Vickers Directional Valve
DG4V 3 2C M U G7 60.
Detta är en blockventil som jag kan montera ute i aggregatets ventilblock. Den tar emot en styrsignal från styrelektroniken (så fort jag begär någon hydraulisk manöver från aggregatet) och via en Hirschmankontakt dras spolen som genererar en LS-signal på 25-30 bar (ställs och plockas ur blocket) alltså inte ur ventilen.
Men som sagt, jag använder inte denna ventil utav 2 anledningar. Dels för att fördelarna med LS i förhållande till min "ringa" användning är nog knappt mätbara. Och dels för att det löser inget problem.
På min nuvarande traktor så fungerar Ls-uttagen som så att även om jag inte aktiverar Ls-porten så ger pumpen endast ett standbytryck i hela systemet på 25-30bar. Så fort något yttre uttag öppnas så vinklas vingarna upp och ett maxtryck erhålls. Dvs säga att jag har endast ett Ls system som är On/off. Så är det på de flesta traktorer och ska ´man bygga "riktig proportional" Ls så blir det ganska dyrt och invecklat.
På den "nya" traktorn sitter det ett externt Ls-uttag med en Ls port (styrsignal). Jag och teknikern är inte helt säkra men vi hoppas att den stora pumpen är kopplad mot detta uttag och de övriga 4 "tipputtagen" går mot den lilla pumpen som är kopplad liknande som på den maskin jag har idag. Då kommer jag att nyttja ovan nämnda ventil och det var därför jag beställde mitt Tapio med möjlighet för o koppla mot Ls ifall jag skulle byta system eller maskin.
Det jag är rädd för att att en pump prioriterar alltid första förbrukaren om inte någon typ av flödesdelare med prioritering är monterad vilket troligtvis inte är fallet. Jag behöver inga "stora" flöden varken till kran eller aggregat runt 60m/L i ett behagligt varvtal på runt 1000-1100rpm.
Men vi ska se hur MF löst detta innan jag vågar säga mer. Eventuellt blir det pump och tank likväl.
Det som jag hoppas på är en funktion som är inbyggd i denna traktor att den reglerar motorvarvtal i förhållande till hur mycket olja som begärs, likt modernare grävmaskiner. Detta har jag provat och funkar i praktiken (på lastaren) att står traktorn på tomgång och du drar lite i lastarjoysticken så förblir varvtalet detsamma men gör du en större spakrörelse så ökar varvtalet i förhållande till vad du begär av hydrauliken. Blev det rörigt?
Uttagen bör vara kopplade likadant.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

erik__j  
#438433 Har du 110l ls pumpen så levererar den till tipputagen också. Det är bara om rundpumpning system som man kan koppla i hop pumparna och få ut 100l.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#438467
erik__j skrev:Har du 110l ls pumpen så levererar den till tipputagen också. Det är bara om rundpumpning system som man kan koppla i hop pumparna och få ut 100l.

Ja, så verkar det vara.
Citat från tidningen Traktor om nya 5700sl serien.
Hydraulikkapasiteten er den samme som på dagens 5600-serie, to tannhjulspumper på 58 l/min og 42 l/min som jobber sammen, eller en lastkjennende pumpe som yter 110 l/min.

Seb: Ska din traktor vara helt körklar på Elmia, altså så att alt er kopplat/testat och klart, så du kan "luftköra" med kran /aggregat, eller ska den bara stå still, och kran aggregat bara hengt på förr at kunna visas fram???

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#438487 Jag tror nog bollen ligger hos mig ganska mycket angående detta, men jag skulle ju givetvis vilja ha hela ekipaget körklart för er skull. Förstår att det är roligare att kunna torr köra än att stå o titta på "tysta" prylar. Traktor & kran tror jag inte är några större bekymmer men sen kommer vi till aggregatet. Att installera det tar inte så lång tid men att få hydrauliken att funka som man vill kan ju ta lite längre tid med tanke på ovanstående funderingar. Har man bara rätt prylar går det snabbt, men det är ju inte alltid man har det i hydraulik sammanhang.
Jag kommer att satsa helhjärtat på att ha full funktion, men jag kan inte lova något. Det är ganska många inblandade även om jag har fullt förtroende för den tekniker/mekaniker på Sundahls maskinaffär (en ÅF för MF i Blekinge). Men vi får se, jag behöver nog några veckor från det att maskinen levereras och som det är sagt ska maskinen levereras till mig i Maj (och då ska Ölmstad vara klara).

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438494 Hade varit trevligt om allt funkar men bara traktor och kran funkar räcker långt, tapion blir lite plock med att få till hydralik o el till med.

Ja just de Sundahls säljer MF nu, innan var de JD som gällde men de kanske inte passade sig när dom sålde Rottne skogsmaskiner...

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

stegmaster  
#443310 På tal om nya traktorer:
Vet inte om ni läst om det stora testet som tidninger från alla länderna i Norden(och några andra) har gjort med dom större 4cyl, trinnlöstraktorer i 160-175hk klassen.
Dom kört 9 stk. märken "side by side" under 1 mnd, tid.
Något som blev en ordentlig överraskning för testteamen, var att endast 2 av dessa 9 klarte köra 1mnd, utan fel. (sto inget om vilka vel, men tolkade det som att dom inte gick att köra med).
Nu har man ju garanti på nya prylar, så det er ju lugnt, men själv undrar jag om det var lika dårlligt tidligare ochså??
typ 20 år sen, eller 40år sen??
Tror ni det bara er all denna datateknologi som strular, eller??
En bra maskinskadeförsäkring ska man nog ha efter garantien er ute.

Ska bli interessant och läsa papperstidningen och se om de står mer om detta där.
NB; Nu har inte detta nåt spesielt med MF att göra, kom bara ihåg detta när jag läste här i denna tråden.

Man kanske skulle lyfta ut detta inlägg til nån annan tråd, om det finns nån mer nöytral tråd om nya traktorer???
Hittade inget själv.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Ådii  
#443561 Stegmaster, Det jag har sett när jag bläddrat igen diverse tidningar med nya och begagnade traktorer är att det finns ofta sådana som endast gått några 100-tals timmar under ett år gamla och står vid andra försäljare än de som säljer det märket. Det finns nog de också som står hos "sin egen" återförsäljare men då kan det ju vara betalningsproblem eller liknande men när de står hos se som säljer andra märken med under 500h på mätaren blir man ju lite fundersam. Visst finns det sådana som säkert bytt bort dem ifall de inte kommit överens med traktorn och bara kört med ett annat märke innan men de torde ju vara lätträknade.
Sen så har jag nog blivit ganska skeptisk till dessa "snabbväxel" traktorer och steglösa traktorer, det är nog nåt jag har upplevt som att de kommer problem med efter ett antal 1000-timmar. Men det är bara min erfarenhet andra kanske har andra erfarenheter?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#448023 Hej seb var på vårvisning i går på Carl Nilssons i Älmhult och där var en deutz med kran monterad på traktorn som är byggt av ölmstad tyckte att vridhuset satt väldigt högt upp skymde mycket bakåt dom hade en hypro 755 i lyftarmarna och den var nedsänkt så man såg knappt processorn.det var en mowi kran och vad jag kan förstå så är kran pelaren rätt så låg din kanske är högre .för att lägga kran över taket så måste dom ha det så högt.det var för några årsen jag var på lantmännen och räknade på en cranab och jake fäste och talade försäljaren om att kran pelaren måste vara längre än när den sitter på vagn bara för att få ner vridhuset lite lägre så att det inte skymmer. Men det kanske inte gör så mycket på din i och med du har kranspetsprocessor

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448028 Vrid huset kommer upp rätt långt om 3p ska fullt användbart.
Hade en valtra 6650 här med jake o moheda 500 kran för ompyssling förra vintern och blev förvånad hur mycket vridhuset stal närsikten, såg knappt inget närmare än 2 meter.
Mitt kranmontaget är mer förlåtande på de viset...

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#448691
källshult skrev:Hej seb var på vårvisning i går på Carl Nilssons i Älmhult och där var en deutz med kran monterad på traktorn som är byggt av ölmstad tyckte att vridhuset satt väldigt högt upp skymde mycket bakåt dom hade en hypro 755 i lyftarmarna och den var nedsänkt så man såg knappt processorn.det var en mowi kran och vad jag kan förstå så är kran pelaren rätt så låg din kanske är högre .för att lägga kran över taket så måste dom ha det så högt.det var för några årsen jag var på lantmännen och räknade på en cranab och jake fäste och talade försäljaren om att kran pelaren måste vara längre än när den sitter på vagn bara för att få ner vridhuset lite lägre så att det inte skymmer. Men det kanske inte gör så mycket på din i och med du har kranspetsprocessor


Jag har sett den Deutz du pratar om (tror jag). Fick några exempelbilder från Ölmstad innan jag beställde min maskin. Men jag har provsuttit några maskiner med Jakefäste och det är nog en nackdel man får med denna typ, precis som Gnisten skriver så skymmer man sikten en hel del, både vridhus och kranpelare. Givetvis är detta ett orosmoment då jag inte haft någon möjlighet att prova någon likvärdig MF varken med fäste för kran eller likvärdig kran.
Sikten rakt ner är ju givetvis skymd men där ska jag inte "arbeta" utan det är mer för o se var man kör, vilket jag hoppas ska bli mindre viktigt med den omvända förarplatsen (då man kan se bakåt hela tiden och förhoppningsvis kan planera "backningen" bättre).
Som jag tror är det sikten rakt bakåt vid skotningen som jag är mest orolig över. Dels för att MF inte har sina hörnstolpar i hörnen utan inflyttade mot mitten. Detta är ju en stor fördel både vid skotning och huggning att man har en bra sikt i sida snett bakåt. Men hur det blir o lägga virke på vagnen blir en chansning :roll: . Det ger sig snart

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448694 Ägarn till 6650 var mest irriterad över att de var svårt att koppla en vagn för han såg inte kroken på nåt vis....backkamera kanske :wink:

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Seb macahan  
#448719 Kan jag tänka mig. På min nuvarande maskin har jag utskjutbar hitch, men iom. skogsdraget så bygger jag bort detta på den nya, och det hade nog inte hjälpt. Jag får väl prova mig fram lite med spegel eller kamera.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#448724 Tror kamera är bättre än spegel. En kamera går att montera på ett mer skyddat ställe.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

d@nne  
#448738 En kamera kan jag rekommendera. Svårt att öppna bakrutan när kranen sitter på ;-) på min har vi satt en kamera där man annars har en liten lampa på valtra under skyddet till kraftuttaget, blir bra bild över kroken och bra skydd för kameran.

Avatar Fallback

Re: Mf 5610

Jim_90  
#448864 Kan tipsa. Min bror beställde på skoj en back-kamera med display från kina. Tror att den kosta 14€.. ni kan tro vi blev förvånade när vi testa den och den funka riktit bra.. men han har inte ennu kommit på vart han ska sätta den :smile:

https://www.aliexpress.com/item/2In1-Ca ... 8a2e4c048c

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).