Traktorn i skogen

Traktor med huggarvagn och processor

3 inlägg 4054 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Traktor med huggarvagn och processor

sakkis10  
#381484 Hej, vilka traktorer rekommenderar ni till att ha å köra huggarvagn bakom? varför?. Jag har funderat på typ en Volvo BM 2654, 2005 eller 2105. Jag vet inte om det går att snurra på stolen för de är ju nästan ett måste då de gäller vedkörning, hade ju vart gött med någon maskin så att man kan köra bakåt/framåt då man sitter bakåt. Den får max kosta 2-300000. Vagnen kommer att ha en max lastvikt på 9-12 ton så totalt så blir de väl lite mer vikt. Ös på med förslag. Vilken huggarvagn föreslår ni och varför?. Ska vara 9-12 ton. Och vilken processor föreslår ni eller ska man ha något annat å få kull träden med? :)
Tack så mycket på förhand och trevlig kväll :)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn och processor

valtra121A  
#381541 Valtra /valmet av 6000 serien, dom går att hitta med twintrac o turbinkoppling under 300 ' har haft en 6400 med twintrac o kört med det sen dess:-)

Avatar Fallback

Re: Traktor med huggarvagn och processor

rikard_e  
#381564 Får jag fråga varför du ska nästan 5 meter långa traktorer i 7 tons klassen?
Ska du kalavverka på väldigt bra marker?

Om 300000:- är maxbudget, så får sakerna kosta runt 100 000 kr st.

Tror att traktorn du söker är en new holland 85-95 serien eller valmet 6000-ligan somn valtra121A sa.
Kör själv Same i 60 hk klassen, än än så länge nöjd med den, det har blivit 150 motortimmar i skogen detta året och inget krångel. Kan dock rekomendera Same explorer2 90. Det finns möjlighet att bygga ut för runtomsvängade stol med gott om plats.

Sen finns "halvskogshytterna" där du får sjuta fram stolen, sen svänga runt och lyfta lite på benen, tex valmet 465-665 , dess är ju billigare än 6000- serien. Vill man ha äldre men bättre runtomsvänging så finns valmets x05-grupper.

Du kommer nog inte få någon 4wd traktor som kan svänga runt hytten på med fram och backväxel för 100 000.

Men en odriven 10-12 tons kärra med 6.5 meters kran lär du hitta rätt enkelt.
Själv kör jag Patu/kesla, har inte haft något annat att jämföra med. Men kan rekomendera dom, i samma klass ligger moheda, och vill man ha topp så är mowi man får söka efter, men då får man såklart betala mer.


Processor får man gå efter vad för skog man har. Ren slutavverkning så Niab 5-15 , maxdiamter på 50 cm, stegmatad. Går kanske att hitta för 90-125 000 om man har lite tur. Ny ligger nog på 250 000.
Hypro 755 eller 555. är ju liknande storlek fast rullmatad processor, dyrare såklart, men effektivare.

Klenare skog går med hypro 300, Patu30, patu/kesla 40 eller vimek g30, som sifforna själva säger, runt 30-40 cm i maxdiamter.
Billigare, men tar såklart klenare skog bara.
Använder själv en Vimek g30, till nästan allt, den tar 38 cm i maxdiamter, äldre modell med kanske inte dom bästa lösningar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).