SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorn i skogen

Besök hos Nisula Forest Oy

64 inlägg 45565 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Jim_90  
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Jim_90  
#358208 Där syns lite priser 108-115 000€ plus moms beroende på val av utrustning..

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

loppan  
#358221 Finns det någon med finskakunskaper som kan förklara vad man får för 66800 euro eller 618.000 sek? Min finska är lite bristfällig.....
Är det allt på bild utom en Valtra A?

115000 € är ca 1.064.000 sek

Valutaomräknare http://www.valuta.se/

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Blivande snickare  
#358230 För 66.800€ får du hela paketet MONTERAT på en A93. Traktorn ingår alltså inte.

För 108-115.000 får man hela paketet körklart, priset varierar lite beroende på utrustning.

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

loppan  
#358238 Tack för svar.
En valtra A 83 i standardutförande kostar från 380.000 kr
http://www.lantmannenmaskin.se/sv/aktuellt/kampanjer/

Då skulle det gå att bygga upp ett sådant åk för lite dryga miljonen.

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

valtra mega  
#382529 Har en fråga angående sikten ur traktorn saknar du fönstren i kanten av taket som skogshytten har .
Jag har ingen erfarenhet av skogshytten men när man skall bedöma topparna på träden man skall välja att hugga är det inte takkanten som kommer i vägen i siktlinjen då så man måste böja sig ner för att se

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Ådii  
#382534 Jo det blir nog så som du säger att man måste böja sig ner för att se trädtopparna. Men på den som vi hugger med så har jag byggt en ram av plåt som passar runt ramen för takluckan och sedan lagt polykarbonat som skydd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

valtra mega  
#382540 Har sett att många som hugger har byggt om takluckan men tycker inte att det skulle hjälpa så mycket för sikten men det är ju mera arbete att bygga fönster i takkanten .I lite större skog där det finns vägar redan går det ju att stämpla med yxa om man vill för det borde ju vara på ett visst avstånd från vägen där sikten är sämst

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Ådii  
#382564 Jo det är nog ganska mycket jobb att bygga om taket så att man för relativt fri sikt. Är ganska mycket plåt där bak samt infästningen till bakrutan och även luftfiltret till hytten samt värmereglagen som skall flyttas ifall man vill få fri sikt. På de första mezzona så sitter alla reglage i mitten istället för till höger som på de nya så där är det lite bättre men är ju ändå en del jobb. På den andra som vi kör med har jag byggt ett större glas men det var mycket mera jobb och sen ska ju även innertaket tillfixas efteråt.
Det är plåten som är på stående som är mest jobb att få bort eftersom den måste kapas bort helt. På den sneda delen sitter infästningen till bakrutan så den kan man inte röra.
På de andra är det hur det ser ut inuti en med skogshytt från Valtra N tror jag det är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Umea  
#382569 Jag har för mig (rätta mig om jag har fel) att Valtra säljer nyproducerade traktorer med skogstak direkt från fabrik.

Dessa tak tror jag Anders skördare har tillverkat.

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Ådii  
#382570 Jo det stämmer att Valtra säljer färdiga skogshyttar, dem 2 sista bilderna är från en N-Valtra med det taket. Anders-Skördares tak har jag bara sett på A-Serien men de kan även ha till N-Serien är inte säker. tror det är enklast att bygga om taket på en A-Serie blir nog mera jobb på en N samt T-serie så tror nog endast att du kan få Valtras fabrikstak där, Men Anders-skördare och Valtras tak har nog inget att göra med varandra, Anders-Skördare bygger nog sina själva. Så tror jag även Nisula gör eftersom deras tak inte påminner om någon annans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Ådii  
#382769 Tog några bilder hur det ser ut i den Valmet som jag kör med, den har ju större glasyta än den som bara har takluckan i glas. Men man ser ju en del iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Ådii  
#436466 Kan ju passa på att uppdatera här lite i tråden med en film så folk får se att vi faktiskt använder den också :grin:
Hela förra året gick väl mest åt att lära sig maskinen men nu börjar det mesta sitta och som ni ser så går väldigt bra nu.
Gatan som huggs upp skall dikas så därför är det så en sån bred väg.


   TS
Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436482 Stort köpsug :mrgreen:
Hur stor pump är till den, LS?

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Ådii  
#436521 Det är denhär pumpen http://www.kronos.fi/sv/products/90l-va ... ies-hitech och vi kör på ca 1400rpm.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).