SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Traktorn i skogen

Besök hos Nisula Forest Oy

64 inlägg 45553 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

molnia  
#352153 RKP kranar, sökt på dem men jag hittar inte någon hemsida om dem, tillverkas de än?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Sv: Besök hos Nisula Forest Oy

Fredrik Reuter  
#357948 Hej,
I filmen nedan bör det vara Mowikranen vi pratade om väl?


Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Fredrik Reuter  
#357949 Fast här är en annan som mer liknar Mowi 400, eller?


Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Seb macahan  
#357965 Det är en Mowi 400. Identiska i alla fall. Nu får ni snart sluta med alla dessa "vill ha klipp". Så snäll har nog inte jag varit i år så att tomten kommer med Jake-fäste 8m kran och ett Nisula aggregat. Men man vet aldrig :wink:
http://www.mowi.se/produkter/kranar/mowi-400

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Fredrik Reuter  
#357968 Fint verkar dom gå också ... \:D/ ... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Seb macahan  
#357973 :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

loppan  
#358014 Den där A 93an i det övre klippet hade ganska bra flyt i körningen men frågan är fortfarande om detta är ett alternativ till en begagnad H8 eller 2004.

Traktorn hat en kortare livslängd i timmar,sämre sidostabilitet och en mycket klumpigare kran i förstagallring.
Vid ett nyköp bör nog även en Malwa tas med i beräkningen.

Men dom börjar ju närma sig småskördarna i.a.f
Vad kan priset vara? En ren gissning från min sida 1,2-1,5 milj kanske?

Vad jag vill komma till är om traktorn böjar bli ett realistiskt alternativ rent kommersiellt eller om det är dyra leksaker.

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358021 Som nytt vete tusan, på befintlig traktor kanske, men den mängden timmar man behöver skulle inte min kropp palla baklänges i en 6550 med twin trac, kan A93 ha bättre komfort?
Felet med mej är att jag annars har ett rörligt jobb o får ont efter ett par dar med skördarn på min

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

sundelius  
#358039
gnisten83 skrev:Som nytt vete tusan, på befintlig traktor kanske, men den mängden timmar man behöver skulle inte min kropp palla baklänges i en 6550 med twin trac, kan A93 ha bättre komfort?
Felet med mej är att jag annars har ett rörligt jobb o får ont efter ett par dar med skördarn på min


Samma med mitt jobb, då förstår du att jag får ont som måste sitta som en korkskruv i min Valmet 205 när jag kör ut :???:

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358056 195 i strumplästen är nog inte de ultimata längden i en traktorskördare :shock:

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Seb macahan  
#358090
loppan skrev:Den där A 93an i det övre klippet hade ganska bra flyt i körningen men frågan är fortfarande om detta är ett alternativ till en begagnad H8 eller 2004.

Traktorn hat en kortare livslängd i timmar,sämre sidostabilitet och en mycket klumpigare kran i förstagallring.
Vid ett nyköp bör nog även en Malwa tas med i beräkningen.

Men dom börjar ju närma sig småskördarna i.a.f
Vad kan priset vara? En ren gissning från min sida 1,2-1,5 milj kanske?

Vad jag vill komma till är om traktorn böjar bli ett realistiskt alternativ rent kommersiellt eller om det är dyra leksaker.


Jake-fäste 60-100k, Kran Cranab eller motsvarande 150-250k, Ventiler med styrning 100k, Nisula 325 325k med apt-dator, Pump och tank 50k, Basmaskin traktor 400-1000k, skogsombyggnad traktor 60-100k. Det är de priserna ungefär det handlar om, och det vet jag alldeles för väl :cry: 1,4-1,5milj för en A93 med Cranab FC45 och ett Nisula 325, och då fortfarande endast 1:a gallring. Ska man upp på större kranar och aggregat så stiger priserna ganska markant. Malwas kombi ungefär samma peng men också endast 1:a gallring och framförallt endast i skogen. Traktorns fördel är väl kanske att den är mångsidig och snabbflyttad.

Användarvisningsbild

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

loppan  
#358092 Om det handlar om såpas mycket pengar så faller ju hela idén med ombyggd traktor.
Att man skulle använda en så ombyggd traktor till andra sysslor brukar i praktiken ej hända utan den kommer att mest användas i skogen.

Själva idén med konceptet är ju att man skall komma ner i investeringskostnad men med någorlunda bibehållen kapacitet jämfört med gallringsskördare.
Man får ändå försämrad framkomlighet,sikt och ergonomi.
Genom lägre inköpspris så skall en sådan traktor kunna köras på deltid som ett komplement eller ytterligare ett ben att stå på i verksamheten.
Jag kan tänka mig att en 400-500 årstimmar skulle vara lämpligt.

Med så hög investeringskostnad så är en begagnad H8 för 7-800.000 kr med 7000 timmar på mätaren bättre maskin alla dagar i veckan,
trots att det blir en del reparationer på den.
Jag skulle nog vilja påstå att det går att få en hel liten avverkningsgupp bestående av liten skördare och tex vimekskotare
för samma peng.

Bara mina tankar om sådana här specialbyggen.

Avatar Fallback

Re: Sv: Besök hos Nisula Forest Oy

Ådii  
#358115
Fredrik Reuter skrev:Hej,
I filmen nedan bör det vara Mowikranen vi pratade om väl?



Jo det borde till och med vara det ekipage som finns på bild i första inlägget, eftersom detta är från en demodag Nisula hade.

gnisten83 skrev:195 i strumplästen är nog inte de ultimata längden i en traktorskördare :shock:


Om du inte sitter sitter bekvämt i 6550in så kommer du sitta ännu sämre i en A93 tyvärr. Är lika lång som dig och kommer knappt runt i en A93 men sitter relativt bekvämt i vår 6600, dock sitter jag sämre i vår 6400 som har twin-trac där det vill vara ett problem att använda pedalerna.

loppan skrev:Om det handlar om såpas mycket pengar så faller ju hela idén med ombyggd traktor.
Att man skulle använda en så ombyggd traktor till andra sysslor brukar i praktiken ej hända utan den kommer att mest användas i skogen.

Själva idén med konceptet är ju att man skall komma ner i investeringskostnad men med någorlunda bibehållen kapacitet jämfört med gallringsskördare.
Man får ändå försämrad framkomlighet,sikt och ergonomi.
Genom lägre inköpspris så skall en sådan traktor kunna köras på deltid som ett komplement eller ytterligare ett ben att stå på i verksamheten.
Jag kan tänka mig att en 400-500 årstimmar skulle vara lämpligt.

Med så hög investeringskostnad så är en begagnad H8 för 7-800.000 kr med 7000 timmar på mätaren bättre maskin alla dagar i veckan,
trots att det blir en del reparationer på den.
Jag skulle nog vilja påstå att det går att få en hel liten avverkningsgupp bestående av liten skördare och tex vimekskotare
för samma peng.

Bara mina tankar om sådana här specialbyggen.

Du har nog rätt i det mesta du skriver men Nisula har även så att man får montera allt på en befintlig traktor om man vill så då kan man ju få ner kostnaderna bra mycket om man som oss börja med en traktor man redan har och inte behöver köpa allt nytt. Men en skördare är alltid en skördare det kommer man inte ifrån men traktorn går ju att använda till annat om man så vill på t.ex. sommaren eftersom det inte tar så lång tid att ta loss kran och liknande runt 1h när man har lärt sig det, då finns det nog stor risk att skördaren lämnar att stå vilket man ofta ser hos de som har en skördare för "hemmabruk". Sen om man har monterat en kran på traktorn så kan man ju även skota ut virket senare om man bara har en vagn annars hamnar man att ha både en skördare och nånting att skota ut det med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#358157 Personligen är de nog inte att jag sitter illa utan mer att jag sitter stilla som gör att jag känner av körningen baklänges, spakstyrning hade varit bättre än ratt med. Pedalerna är inget problem och hitech med fram/back/handbroms skulle bara kunna bli bättre med körpedal annars är de bra som de är.

Nypriset på allt är lite väl högt men med endel begangnat skulle jag kunna tänka mej det och då få både skotare o skördare i ett.
Har redan funderat på köpa skotare o skördare men slog de ur hågen pga kostnader för reservdelar vid haverier som jag sett här på forumet o allmänt elstrul, ett vanligt fenomen på maskiner som står för länge mellan körningarna

Avatar Fallback

Re: Besök hos Nisula Forest Oy

Jim_90  
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).