Traktorn i skogen

Kraftuttag i fronten MF 165?

12 inlägg 10030 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kraftuttag i fronten MF 165?

Leffe.Y  
#342661 Har en Ferguson 165 jag skulle vilja ha kraftuttag även på framsidan, var kan jag få tag i en komplett sådan ?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342669 Hej,finns inte

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

Göt  
#342675 Det fanns en traktorgrävare byggd på 165 an och den hade väl ett mindre kraftuttag för att driva en extra hydraulpump du kanske får leta på nån traktorskrot

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342700 Pump kan du montera med en axel på vevaxeln, det finns hydrauliska kraftuttag, tveksamt att 165 har motor till att driva det.

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

Elfving  
#342732 Än om motorn pallar så kommer inte hydrauliken klara av kontinuerligt effektuttag (överhettning av oljan, troligen alldeles för lite flöde för att ens fundera på installationen).
Som Bengt.a sa tidigare, det finns ingen "fabrikslösning".
Om du vill ha 540/1000 uttag fram så vill du rimligen ha frontlyft också. All denna ombyggnad gör att du hellre väljer annan (modernare) maskin!

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342762 Det fanns förr mittmonterad slåtterbalk till många små traktorer och då driver Pton bak en remskiva som
driver en axel som går under traktorn och slutar just framför bakhjulen.
Man skulle ju kunna kopiera den lösningen och låta axeln löpa ända fram till framaxelvaggan?

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342763 Annars är det väl helt möjligt att montera en PTO på vevaxelremskivan och dra axeln fram under kylaren

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

foton  
#342801 På hedenhös tid hade jag en 65a med hydrualpump fram. Den drevs med en axel kopplad fram på remskivan .

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342908 Skillnad på pto och hydraulpump

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342914 jAG LEVER FORTFARANDE PÅ HEDENHÖS FÖR MIN HALVBANDARE MF 65:A FRÅN SUPERÅRET 1964 HAR FÖRUTSÄTTNINGARNA DÅ DET SITTER HYDRAULPUMP FRAM.
HAR INTE HAFT ANLEDNING ATT STUDERA EXAKT MEN JAG VET HELT KLART ATT EN SPLINESAXEL ÄR INSTUCKEN I VEVAXELN/REMskivans nav. Axeln kan ur minnet vara 3/4" kanske sådär. Pumpa vet jag inte så mycket om, men den sitter då under hydraultanken och bakom frontvinschen. Nog bromsar väl Cranab-Vindelbjörn lite när man drar i 4 -5 spakar samtidigt med ett stamblock på dingel.

Sådär en 10-20-40 hkr kan man nog minst hämta fram genom den axeln teoretiskt. Men släppa ut alla 60 kusarna??
Sen, den går ju direkt på motorvarvtalet. Annars att sätta in en fläskfet pto och köra obestämda frontredskap? Det ställer krav på robusta lagringar mm. Nja, det blir nog dessutom kollikrock med framaxelvaggan, kylare mm också på väg från veven fram till fria naturen om man har grövre än 3/4-1" kanske. Sen vet jag inte hur man kör redskap andra än de som tål 1000 varv. Och det är ju det som blir på drygt tomgången. Nedlåda. Nu börjar det bli examensarbete va?
Ska inte säga att det inte går. Kanske finns det nån smartfix och det finns många uppfinnare. Kanske jag skulle göra det istället för att bli idiotförklarad genom att vända på stol, ratt, trampidaler och fixa planetväxelvändlådaZF. Backa alltså.

Vidare. Ska man ut och skumpa nå längre tag på en slarvvältad vall med 500kg frontmonterat kanske man ska ha fått den extra HD-framaxeln ikryssad på optionslistan.

Vill inte vara negativ men peka på några att kolla-på-punkter som jag kom på.

Avatar Fallback

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#343011 Fråga inte om du redan vet,då har du tydligen allt du behöver

Användarvisningsbild

Re: Kraftuttag i fronten MF 165?

Aqualize  
#343879
bengt.a skrev:Fråga inte om du redan vet,då har du tydligen allt du behöver

Orsa är inte trådskaparen.



Ska man bygga kraftuttag (dvs PTO-tapp som kör på någon av standard angiven hastighet vid lämpligt varv) så behöver man väl också tänka på rotationsriktningen för redskapen. Hinner inte kolla nu men jag *tror* det går åt andra hållet för frontdrivna trepunktsredskap (dvs man kan inte ta ett bakmonterat och sätta det där framme).

Framaxeln har hål för att ta ut kraft från vevaxeln. Kanske går att förstora om det behövs.
Ska man bygga också vill man ju kunna stänga av det och är det tänkt att vara trepunktslyft så blir det ju än mer komplicerat. HD-framaxeln är väl ett måste.

Som sagt kanske bättre att titta efter modernare traktor att skaffa det på. PTO kräver väl ombyggnad men trepunktslyft finns ju från t.ex. Zoidberg och HE-VA till olika traktormodeller. Det går alltså att skramla ihop det på en tidig 80-talare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).