Sida 1 av 1

Volvo BM 430

Postat: sön 15 mar 2015, 16:17
av Sture Andersson
Nu har nog min trotjänare gett upp.Har tyckt länge att det blivit tröttare.Men i dag så när jag var ute och leverera ett lass ved så orka den knapt dra lasset ,och rök som f---en.På vägen hem tomme så blev det ändå värre, rök så hela hytten blev full av rök.
Kolla i kylarvattnet där syntes inga problem ,oljestickan satt kvar men det rök rätt regält när jag tog dän den.
Nån som är bra på motorer ,och har nån ide om var felet ligger.Titta på Olssons Ellös en renoveringsats kosta inte så mycket till motorn.
Har funderat ett tag på att köpa mig nått bättre ,men jag kan ju inte byta bort den om motorn är skrot.
Så det blir väl att reparera först.

Re: Volvo BM 430

Postat: sön 15 mar 2015, 16:55
av jannee
Inte pumpkopplingen som gett upp? Står pumpen lite fel ryker traktorn och blir orkeslös.

Re: Volvo BM 430

Postat: sön 15 mar 2015, 18:56
av Sture Andersson
Ok hur drivs den ,kan man se det utan att ta dän pumpen?

Re: Volvo BM 430

Postat: sön 15 mar 2015, 19:05
av Skogsola
Rök den blått eller svart? Var det olja kvar när du kollade? Delarna till en motorrenovering är inte så vansinnigt dyra men det bör göras av någon som vet vad han gör.

Re: Volvo BM 430

Postat: sön 15 mar 2015, 19:32
av Sture Andersson
Det rök helt svart .
Kolla oljan det var vid sista strecket ,häromdan mitt mellan.

Så det har nog försvunnit i dag i samband med att det rök så mycket.

Re: Volvo BM 430

Postat: mån 16 mar 2015, 20:13
av volvo430
Hade lite samma problem och det visade sig vara en bit bort från 3 cylinderns avgasventil .
Satt ny ventil och kolv för kolven hade fått sig lite. Nu går den som bara den. :grin:

Re: Volvo BM 430

Postat: mån 16 mar 2015, 20:23
av Sture Andersson
Ok det var en på jobbet som trodde med på en ventil i dag ,så du kan ha rätt.När du bytte kolv ,kunde du byta den med motorn på plats eller måste du ta ner den för att lossa vevstaken?

Re: Volvo BM 430

Postat: mån 16 mar 2015, 21:49
av tallen100
Sture Andersson skrev:Ok det var en på jobbet som trodde med på en ventil i dag ,så du kan ha rätt.När du bytte kolv ,kunde du byta den med motorn på plats eller måste du ta ner den för att lossa vevstaken?

Bara att ta bort tråget och skruva därifrån.

Re: Volvo BM 430

Postat: tis 17 mar 2015, 11:52
av volvo430
Jep tallen har rätt men du behöver inte ta bort vevaxeln man får bort kolven fast vevaxeln är på plats

Re: Volvo BM 430

Postat: tis 17 mar 2015, 18:49
av tallen100
Han menade nog vevstaken... :smile:

Re: Volvo BM 430

Postat: lör 21 mar 2015, 10:55
av Morgan Nordin
Var väl kanske inte så bra att köra det sista för det lär knappast förbättrat situationen.

Steg 1: Lyft ur insprutarna och få dem provtryckta.
Steg 2: Kolla ventilspel.

MVH
Morgan

Re: Volvo BM 430

Postat: lör 21 mar 2015, 12:23
av Sture Andersson
Tack för tippsen ,får bli sommarens jobb ,när jag kommit igenom vedhögen och lite plantering .Återkommer med vad felet var ,när jag rivit.

Re: Volvo BM 430

Postat: lör 21 mar 2015, 13:21
av stihl91
Om den är fin i karossen så kan jag köpa den av dig. Jag har en som ser ut som skit men går som en klocka i motor och låda.