Traktorn i skogen

Volvo BM 430

13 inlägg 16509 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volvo BM 430

Sture Andersson  
#321711 Nu har nog min trotjänare gett upp.Har tyckt länge att det blivit tröttare.Men i dag så när jag var ute och leverera ett lass ved så orka den knapt dra lasset ,och rök som f---en.På vägen hem tomme så blev det ändå värre, rök så hela hytten blev full av rök.
Kolla i kylarvattnet där syntes inga problem ,oljestickan satt kvar men det rök rätt regält när jag tog dän den.
Nån som är bra på motorer ,och har nån ide om var felet ligger.Titta på Olssons Ellös en renoveringsats kosta inte så mycket till motorn.
Har funderat ett tag på att köpa mig nått bättre ,men jag kan ju inte byta bort den om motorn är skrot.
Så det blir väl att reparera först.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

jannee  
#321719 Inte pumpkopplingen som gett upp? Står pumpen lite fel ryker traktorn och blir orkeslös.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

Sture Andersson  
#321743 Ok hur drivs den ,kan man se det utan att ta dän pumpen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321745 Rök den blått eller svart? Var det olja kvar när du kollade? Delarna till en motorrenovering är inte så vansinnigt dyra men det bör göras av någon som vet vad han gör.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

Sture Andersson  
#321751 Det rök helt svart .
Kolla oljan det var vid sista strecket ,häromdan mitt mellan.

Så det har nog försvunnit i dag i samband med att det rök så mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

volvo430  
#321895 Hade lite samma problem och det visade sig vara en bit bort från 3 cylinderns avgasventil .
Satt ny ventil och kolv för kolven hade fått sig lite. Nu går den som bara den. :grin:

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

Sture Andersson  
#321897 Ok det var en på jobbet som trodde med på en ventil i dag ,så du kan ha rätt.När du bytte kolv ,kunde du byta den med motorn på plats eller måste du ta ner den för att lossa vevstaken?

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

tallen100  
#321919
Sture Andersson skrev:Ok det var en på jobbet som trodde med på en ventil i dag ,så du kan ha rätt.När du bytte kolv ,kunde du byta den med motorn på plats eller måste du ta ner den för att lossa vevstaken?

Bara att ta bort tråget och skruva därifrån.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

volvo430  
#321966 Jep tallen har rätt men du behöver inte ta bort vevaxeln man får bort kolven fast vevaxeln är på plats

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

tallen100  
#321993 Han menade nog vevstaken... :smile:

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322470 Var väl kanske inte så bra att köra det sista för det lär knappast förbättrat situationen.

Steg 1: Lyft ur insprutarna och få dem provtryckta.
Steg 2: Kolla ventilspel.

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

Sture Andersson  
#322480 Tack för tippsen ,får bli sommarens jobb ,när jag kommit igenom vedhögen och lite plantering .Återkommer med vad felet var ,när jag rivit.

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 430

stihl91  
#322483 Om den är fin i karossen så kan jag köpa den av dig. Jag har en som ser ut som skit men går som en klocka i motor och låda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).