Traktorn i skogen

farma kärra

15 inlägg 8388 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

farma kärra

nilta  
#298304 Har en jd 6200 och en farma kärra 10ton 6,3 meters kran på.Hur gör jag för att få den att fungera så att inte oljan rusar runt i paketet, är det någon som vet?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: farma kärra

månskensbonden  
#298370 Ring Fors mw och fråga hur det skall lösas.
Eftermarknad & service
Växel: + 46 (0) 11 – 165 770
Mob: + 46 (0) 70 – 479 08 77
Fax: + 46 (0) 11 – 128 370
E – mail: aftermarket@forsmw.com

Avatar Fallback

Re: farma kärra

rikard_e  
#298410 Menar du hur du stänger av hydrauluttaget?


Eller oroar du dig att flödet är för högt för ventilpaketet?

Avatar Fallback

Re: farma kärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298413 Nja jd brukar ha konstanttryck system och då blir de fel i ett paket för rundpumpning

Avatar Fallback

Re: farma kärra

nilta  
#298416 Nej flödet är inte för högt, och att stänga av är inte något ploblem heller.Mitt hydrualpaket har man kopplat på en vinch på returslangen samt en avstängningskran till den, jag undrar om det är det som ställer till det. Om man istället skulle ha en egen hydralslang från traktorns uttag till vinchen.

   TS
Avatar Fallback

Re: farma kärra

Jim_the_one  
#298422 Det låter väldigt fel att sätta vinchen på returslangen från hydraulpaketet. Det normala är att ha vinchens ventilpaket först och på denna finns det en "serienippel" som man kopplar till hydraulpaketet och sen ett Tkors med retur från vinch och hydraulpaketet.
Detta pga att väldigt få om ens något ventilpaket tål något tryck på retursidan.

Avatar Fallback

Re: farma kärra

Ingoberra  
#298425 Är vinchen fabriksmonterad så är det nog inget fel på monteringen. Det är bara inte returen ifrån vinchen som är inkopplad på returen ifrån ventilpaketet? Man brukar väl få byta nån plugg på ventilpaketet när det används på konstantryck system.

Avatar Fallback

Re: farma kärra

Bengt.Svensson  
#298432 Jag fick höra av en säljare att nyare JD (från och med 6000-serien) har vanligt rundpumpande hudraulsystem. Min senaste JD har rundpumpande, men mina äldre (en -88 och en -67) har konstanttryck.

Vad är det som inte funkar?

Avatar Fallback

Re: farma kärra

mbtrac  
#298435 DU KAN BÖRJA MED ATT SÄTTA PÅ FRI RETUR PÅ J-D LITE GRÖVRE HAR 1 TUM SJÄLV PÅ DEN ENA HAR SATT PÅ MÄTARE PÅ PAKETET DET ÄR TRYCKET SOM ÄR HÖGT LIGGER PÅ 210 BAR, ANNARS FINNS DET PÅ WEIMERS ATT KÖPA TILL PKT, FRÅGA EFTER URBAN PÅ WEIMER,MVH . VÄRMLAND

Avatar Fallback

Re: farma kärra

nilta  
#298454 På min gamla patukärra fungerade allt som svängen frontlastaren när hydralen på kärran var påkopplad. Men på min farma om jag kopplar på hydralen så kan jag inte använda vängen eller fråntlastaren då ,ska jag det måste jag koppla ifrån kärran alltså hydralen. Styrningen på kärran kopplar jag in på traktorns ventil.

   TS
Avatar Fallback

Re: farma kärra

Jim_the_one  
#298459 Låter konstigt att inte lastaren funkar, måste du ha en speciell spak i traktorn påverkad för attlastaren ska funka?

Att ramstyrningen på kärran inte fungerar samtidigt som du har igång hydrauliken till kranen kan jag förstå då oljan är lat av naturen och tar enklaste vägen. Dvs genom hydraulpaketet ist för ramstyrningen.
Lastaren borde sitta före med en prioriteringsventil och därmed alltid få olja. Men den kan ju vara monterad efteråt å snålkopplat på ett hydrauluttag. Ungefär som utskjutet till hitchkroken gjordes på dom tidiga modellerna.

Avatar Fallback

Re: farma kärra

nilta  
#298530 Kan jag flytta slangarna på vinchen till ett separat utag på traktorn, och slippa genvägen för oljan

   TS
Avatar Fallback

Re: farma kärra

Jim_the_one  
#298559 Testa att byta plats på ramstyrningen och kranhydrauliken. Antar att du har 4st slangar från kärran du kopplar på traktorn.

Tror inte att ditt problem ligger i att vinchen är kopplad där den är.

Lite bilder på det hela hade underlättat att förstå hur det är kopplat.

Det låter lite konstigt att ha en avstängningskran.

Avatar Fallback

Re: farma kärra

Timberbii  
#302383 Hurdant eluttag kräver Farmas on/off ventilpaket av traktorn?

Avatar Fallback

Re: farma kärra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#302400 På den jag sett användes släpvagnsuttaget med följd att minst parkering behövde va på för att elfunktioner skulle funka

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).