Sida 1 av 1

Dubbelverkande kolv FMV 2000

Postat: ons 24 sep 2014, 09:28
av Kasebon
Hej Tanter och Gubbar!
Har en fråga angående kolven till storbommen på FMV 2000: Är den enkelverkande eller dubbelverkande i original? Flyttade om returslangen som var kopplad direkt in i ventilspakshuset till manöverventilen för lyften, men fick ändå ingen dubbelverkande effekt!
Har jag kopplat fel, eller är kolven helt enkelt enkelverkande?

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Postat: ons 24 sep 2014, 21:51
av gnisten83
De var nog rätt meningslöst att flytta slangen då slidet är enkelverkande.
Varför jag påstår de? Jo om den porten varit bara pluggat utan slang så hade pumpen fått jobba mot överströmmaren i ventilpaketet varje gång du sänkte kranen, alltså kommer de inget tryck från den porten

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Postat: ons 24 sep 2014, 22:59
av Kasebon
Men om sliden eller plungen eller vad det heter varit dubbelverkande hade det fungerat eller?

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Postat: tor 25 sep 2014, 05:50
av gnisten83
Ja, men de har varit vanligt med enkelverkande slid på FMV kranar och att de endå är slang till bägge anslutningarna på cylindern.

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Postat: tor 25 sep 2014, 07:23
av Kasebon
Då måste jag helt enkelt sätta i en dubbelverkande plunge/slid i ventilpaketet. Jag hoppas att jag var tydlig med i första inlägget att kolven har dubbla slangar som om den är dubbelverkande!

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Postat: tor 25 sep 2014, 20:50
av gnisten83
Jo de var jag med på och de är nog inte ovanligt att den icke trycksatta slangen sitter ansluten på retursidan av ventilblocket så cylindern fyllas den vägen, för att slippa rost kanske?
På en Lima SK01 farsan hade så satt den bara en cylinerluftning i den den inte trycksatta sidan.

På min FMV 390 jag har nu är de trycksatt men chocken är på låga 40 bar så de är inte särskilt mycket de går att trycka med huvudbommen

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Postat: fre 26 sep 2014, 17:13
av Kasebon
Nej att det inte blir någon större kraft i "trycket" kan jag förstå, men det är inte dumt att ha när man t.ex. kör ris och vill klämma ihop lasset lite!

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Postat: fre 26 sep 2014, 17:46
av Blondin 750
Jag tror att anledningen till att det sitter en "dubbelverkande kolv" ,trots att ventilen är enkelverkande, beror dels på som redan nämnts att motverka rost och dels att "minus-sidan" på kolven fungerar som extra oljetank. På så vis har iaf Rottne löst problemet med att inte få för stora variationer på oljenivån i tanken då de lite större kolvarna skall fyllas vid lyft.

Re: Dubbelverkande kolv FMV 2000

Postat: fre 26 sep 2014, 18:11
av Kasebon
Så kan det naturligtvis också vara!