Traktorn i skogen

Gångtid på denna Ford

9 inlägg 6289 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gångtid på denna Ford

anersimyra  
#285710
_IGP2219.jpg
_IGP2217.jpg
_IGP2216.JPG
Min kamrat har lagt ut denna nylackerade Ford på blocket. Han är osäker på gångtiden och självklart glömde jag fota av mätaren. Är siffrorna i den rektangulära mätaren timmar eller körsträcka ?
Mvh Anders.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Gångtid på denna Ford

Tosca  
#285716 Det är en timräknare:
Nästan undantagslöst i traktorer, det som kan skilja är om de räknar verkliga timmar eller timmar vid arbetsvarv.

Användarvisningsbild

Re: Gångtid på denna Ford

anersimyra  
#285723 Ok, då har den ca 5800 timmars drifttid.. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gångtid på denna Ford

JPW  
#285919 Ursäkta en skitkorkad fråga från en total nybörjare: är det mycket för en traktor? Funderar en del på att skaffa en jordbrukare i typ denna klass men jag kan verkligen ingenting om traktorer.

Avatar Fallback

Re: Gångtid på denna Ford

rikard_e  
#285920 svår fråga, men generellt sett är det inte mycket.

Nu beror ju detta såklart på service, missköts den med att låta bli oljebyten och filter så åldras den fortare. Jag har själv en ford 4000, (samma maskin som denna fast annan hytt)

Och den har nu gått 5800. har kört 1200 timmar med den. Har haft den i 7 år och skött service.
Upplever inte den som mer sliten nu än när jag köpte den. Oljan har jag bytt var 200:e timme.

Finns traktorer som går 2000 timmar innan det börjar bli för kostsamt för lagning och så finns det många traktorer som går 12000 timmar.

Jag är skitnöjd med min ford 4000, har bara bytt slitdelar, olja och filter. Utöver att jag gjort en skönhetsrenovering och uppgraderingar. Men det är utöver det nödvändiga.

Avatar Fallback

Re: Gångtid på denna Ford

JPW  
#285925 Tack!

Avatar Fallback

Re: Gångtid på denna Ford

Danne  
#285932 De tidiga fordarna räknar timmar över 1600rpm som ett till ett under 1600rpm som en halv timme

Användarvisningsbild

Re: Gångtid på denna Ford

anersimyra  
#285957 Traktorn på bild är en 4200 vill jag minnas, det stod i vart fall inte 4000 jämt. Säljarens fru blev helförbannad på sin gubbe när hon såg den nylackad, hon hade nämligen velat behålla den, att då se den nylackad blev..."för mycket" för henne.. :cry:..

   TS
Avatar Fallback

Re: Gångtid på denna Ford

rikard_e  
#286271 Ford 4200 byggdes i usa, såg annorlunda ut. Detta bör vara en ford 4600. från efter -76 då q-cab-hytterna kom som standard. Ford 4600 är byggd på ford 4000, det enda som skiljer modellerna åt är växelströmsgeneretor, tillval i extra hydrauluttag, en större hydraulpump på ca 35 liter och ett spinn-onfilter till hydrauloljan.

Tycker den blev riktigt bra och fräsch med ny lack!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).