Sida 1 av 1

Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: lör 21 jun 2014, 22:03
av JD 2006
Har någon erfarenhet av jordbrukare som trailerdragare?

Isf vad gäller för tyngder och kraft på traktor för att dra en vagn med en 16 tons maskin på släpet?

Vilken trailer rekommenderas Mac-trailer t.ex. verkar bra i pris men för och nackdelar m.m.

Känn er fria att svara på den fråga ni känner för, roligt att spåna lite.....

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: lör 21 jun 2014, 23:10
av Fredrik Reuter
Hej,
Min erfarenhet är att det nog blir lite svettigt att traila en 16 tons maskin med en 140hk 10 tonnare (tror det var en JD 6910 jag har varit med och trailat).

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: lör 21 jun 2014, 23:35
av Slurfi
För att veta hur liten traktor man kan ha så kan jag nämna att jag trailat en 9 tons
grävare bakom en 54 hk traktor.
Det gick inte lysande, men det gick.

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 07:57
av loppan
Jag flyttar så här vilket funkar utmärkt.
Lasten väger 18,5t kärran 4,5t och traktor 7,5t = 30,5t
En kärra beter sig alltid som en kärra,oavsett storlek och är lätt att backa med samt själ lite i kurvorna.
Nackdelen är att en tridem håller emot mycket i kurvorna och vill skjuta traktorn rakt fram vilket inte medger flytt i halt väglag.
Jag vill helst inte åka mer än två mil sedan tycker jag att lastbil blir billigare.
Man får även kryssbinda ordentligt om man har flak varianten,den nedsänkta för skogsmaskin
där står en skotare stadigare tex.

Mac trailer var den sämsta jag tittade på,detta är en JPM.
Randex verkar vara i en klass för sig både i kvalité och pris,Chieftain och Jpm mitt i mellan.
Dom är ganska klena och dåliga i konstruktionen dessa kärror om man jämför med lastbilsgrejer vilket man gärna gör,men det verkar hålla.

DSC_0166.jpg

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 08:02
av Skogstomte
Beroende på hur kuperat det är - men storlek på traktorn skulle jag sätta 6hk/ton som undre riktvärde. Jag tänker då på hela ekipagets totala vikt.

Ska du köra på BK2-vägar kan det vara en bra idé att kolla bruttoviktstabellen: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yrkestrafik/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Bruttoviktstabeller/

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 09:56
av Skogshuggarninorr35
Vi flyttade med traktor och trailer tills nu i våras när ekipaget såldes.
Vi flyttade året om, på hösten skruvade vi i 500st dubb från Best grip på traktorn och peppar peppar så blev vi bara stående 2-3 gånger i en uppförsbacke.
Traktorn vägde 11,5 ton med tom trailer på kulan och nå mycket mindre bör man inte ha anser jag, effekten låg på drygt 220 hk och det behövs verkligen.
Trailern var en chieftain och den lastade ca 24 ton, vi klarade inte bk2 lagligt pga att det var lite för kort avstånd mellan axlarna på trailern men så länge man inte blir stoppad och vägd så går det ju. 1710:an trailade vi så gott som aldrig pga vikten, han väger ju 30 ton ungefär med banden så det blir ju för mycket :roll:
Vi hade en ec 210 som vi trailade också men aldrig på vintern eftersom man inte fick något tryck på traktorn.
Så enkelt uttryckt så tung traktor du hittar och inte under 200 hk :lol:
6988
5371

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 10:52
av hayabusa 08
Håller med om att man behöver tyngd o effekt på traktorn vid vägtransporter..
Frågan är vilken budget man har för transporttraktorn.?
Ett alternativ kan ju vara volvo bm 2650 eller dess efterträdare valmet 2005 eller 2105.
Inga 200 hk inte men dom verkar va billiga i inköp och tror knappt man kan få ngn bättre dragare för det priset.

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 11:06
av Tosca
Många verkar vända grävarmen bakåt, kan det ha att göra med att den balanserar bakom centrum på svängkransen på det sättet när grävarmen är infälld?

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 12:52
av T24X4
Hur ofta gör ni funktionskontroll av bromsar? Då tänker inte jag att ni har lastat klart dragit iväg och provar bromsarna i första nedförsbacke.

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 15:04
av Robertberg
Det är ju också en nackdel med traktor om man inte har luft, dör motorn har man inga bromsar..

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 15:08
av Zixten
obantteg skrev:Det är ju också en nackdel med traktor om man inte har luft, dör motorn har man inga bromsar..


Kan inte låta bli....
Se raden här under....

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 16:47
av T24X4
obantteg skrev:Det är ju också en nackdel med traktor om man inte har luft, dör motorn har man inga bromsar..


Fungerar det inte som att har man ingen luft så nyper bromsarna åt? Luften är till för att hålla ihop bromsbackarna och när man bromsar så släpper man ut lite luft så att den bromsar. Brukar det inte sitta en liten lufttank på traktorn av typen DD10

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 17:48
av haggloader
obantteg skrev:Det är ju också en nackdel med traktor om man inte har luft, dör motorn har man inga bromsar..

Du menar om traktorn inte har luftbromsar blir det problem vid motorhaveri?

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 20:29
av OlaE
Tänker på skotare och skördare.

Där har du samma funktion, fast med hydraulik.
Bromsklossarna trycks ut mot skivorna med hjälp av fjädrar.
När man startar motorn och får upp hydraultrycket pressas bromsklossarna tillbaka.

Skulle man få motorhaveri eller tappar trycket i hydraulsystemet så låser alla bromsarna omedelbart.

Re: Traktor för maskinflytt m.m.

Postat: sön 22 jun 2014, 21:41
av Robertberg
På våra bromsade traktorvagnar är det en hydralkolv som trycker ut bromsbeläggen i en trumbroms, antar att det är lika på dyrare vagnar? Går inte hydralpumpen blir det ingen broms..
Visst, även om motorn dör så snurrar ju hydralpumpen så länge som hjulen snurrar, men det tycker jag känns osäkert.

Bromsklockorna på lastbilar fungerar på samma sätt, lufttrycket ger bromskraft.
Däremot parkeringsbromsklockorna fungerar som beskrivits innan, de behöver lufttryck för att trycka ihop fjädern och släppa på bromsen.