Traktorn i skogen

Hjälp val av maskin för skotning

8 inlägg 6595 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp val av maskin för skotning

sundelius  
#279182 Nu vill jag höra lite av all er erfarenhet av maskiner i skogen. Har idag en Valmet 205 med FMV huggarvagn båda årsmodell -88. Smidig och bränslesnål men saknar vändbar stol mm. Vad skulle ni välja om ni skulle uppgradera?
Skulle gärna skota ut efter skördaren i gallringarna och inte bara som nu köra ut det jag hugger manuellt.
Har tittat på Malwa, Woodtiger, Vimek och inte minst ny Valtra med ny vagn med drivning. Har en hel del användning av traktorn hemma på gården i bland annat palltillverkningen
Alla synpunkter mottages med tacksamhet11



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hjälp val av maskin för skotning

rikard_e  
#279183 malwan är ju de bättre av alternativen, mekanisk drift på alla 6 hjulen.
Men det är väl även den dyraste av dom.

Valtran är mångsidig och riktigt bra om du kör med twintrack.


vimek och woodtiger är kanske lite väl små, ingen riktig drift. Dom går säkert riktigt bra ändå, men om du nu ska köra en hel del åt andra .

Användarvisningsbild

Re: Hjälp val av maskin för skotning

sundelius  
#279186 Inte åt andra i första hand utan i egen skog där jag jobbar under vinterhalvåret

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp val av maskin för skotning

rikard_e  
#279194 då kanske en billigare skotare som vimek duger gott?
Alternativt en större valmet/valtra med bättre vagn

Användarvisningsbild

Re: Hjälp val av maskin för skotning

Erre  
#337008 Blev det någon nyare maskin?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp val av maskin för skotning

sundelius  
#337078 Jag är inte så snabb Erre :smile:
Funderar fortfarande men känner inte att jag har panik då jag har ett fungerande koncept. Skulle ju vilja höja produktiviteten och lönsamheten men har insett att det är en ekvation som är svårlöst :???:
Nästa steg är och åka ner till Bullaren och provköra Woodtigern.
Lovar att återkomma med rapport efteråt

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp val av maskin för skotning

Ficke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337089 Vilken prisklass hade ni tänkt er?

Användarvisningsbild

Re: Hjälp val av maskin för skotning

JensSkoog  
#337092 Blir spännande! Fruktansvärd mycket pengar vad man än köper, så det ska väl köras några lass innan det blir rejäl vinst :?:
Men Woodtigern såg mycket tilltalande ut :grin: Om jag får några miljoner i lördagslotton, så står den högt på listan :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).