Traktorn i skogen

Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

19 inlägg 23921 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279134 Efter moget övervägande rullade en Valmet 505 av 83-års modell i på gården. Maskinen hade antagit en lite orange färg så polering blev första åtgärd. Men vad tänker man när den inte startar efter 2 dagar....?
Lösningen blev en ny matarpump men jag tyckte inte den drog som den skulle. Ok en justering av ventilerna kanske skulle vara på plats. Gissa om jag blev förvånad när det var ett stort hål i turboslangen som togs bort när ventilkåpan skulle bort. Ny turboslang och ett litet varv på pumpen gjorde susen. Så nu ylar den som tack när man släpper gasen :lol:
När jag funderar lite på köpet nämnde den förra ägaren att den inte riktigt orkade deras nya vagn av större modell. Inte så konstigt när den gått utan turbo.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

rikard_e  
#279142 Blankt blev det! Riktigt trevligt med en valmet i den storleken!

Grautulerar!

Avatar Fallback

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279144 Jag har kört 2wd fram tills nu och denna 05 modell har alltid lockat. Jag testade lite skogskörning och nu undrar man varför det dröjt så länge med att skaffa 4wd.

Efter att jag monterade ventilpaketet har en fundering på bakrutekil kommit. Nu spelar det ju inte så stor roll men till vintern vore det skönt. Ställde frågan till nån firma som nämnts här på forumet, vi får väl se om de kan få fram nåt sånt annars blir det väl till att bygga en.

Framhjulen blir nästa investering. Nu är det 18,4X34 bak och 12,4X24 fram men det skulle inte skada med lite bredare fram. Är det nån som har ett bra förslag på dimension?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

rikard_e  
#279150 be glasmästaren göra en kil i plexiglas.

Är smått avundsjuk på dig!

man bör hålla sig till samma storlek på däcket, om man inte ska byta fälgarna ock.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

Karlsson_98  
#279160 Vi har funderat på att leta upp en liknande valmet till skogsbruket. Men det har inte blivit av än.. :smile:

Såg riktigt fräsch ut förresten! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

hayabusa 08  
#279167 Jag kör oxå en 505 och på den är det 16,9x34 och 12,4x24 monterade orginal.
Funderar med på att gå upp en storlek i bredd när det blir dags för nya däck.
Har kollat hoss olika däckfirmor och enl dom är det inga problem att gå upp EN storlek på däcken på samma fälg.

När jag tittar på dina bilder så tycks det som om bakdäcket har bättre mönster än fram vilket tyder på att bakdäcket är bytt av förra ägaren?
I så fall är det ju ännu bättre att gå upp en storlek fram oxå så att utväxlingen på 4wd blir rätt igen. I så fall är det 13,6x24 som ska skulle passa fram.

Ang ventilpaketet så har jag tagit bort den lilla rutan som sitter under den stora bakrutan och in med spakarna där.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279170 Körde med 14,9/24 fram på min 805a när den hade 18,4/34 bak

Avatar Fallback

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

eqlazer  
#279171
hayabusa 08 skrev:JNär jag tittar på dina bilder så tycks det som om bakdäcket har bättre mönster än fram vilket tyder på att bakdäcket är bytt av förra ägaren?


Är väl "norm" att det går två par framdäck på ett par bakdäck?
Så bara för att bak ser mycket bättre ut är det ingen garanti för att de är nyare.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

Sture Andersson  
#279178 Ett litet tips med ventilpaketet,jag har en 605,som jag har ventilpaketet i tryckstångsfätet,har sågar av den lilla balken som rutan slår mot soppas så jag kan vika in paketet och stänga rutan.Man kanske inte får göra så ,men jag tror inte den har så stor betydelse.Och det blev ricktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279179 jag var ute och kollade nu bak är det 18,4 34 och fram 12,4 24. Då bör ju framdäcken vara i minsta laget?

Jag prioriterar snabb och enkel koppling av vagnen vilket i min värld gjorde den övre rutan lämpligare för ventilpaketet.

Bilderna kom visst i fel ordning...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

hayabusa 08  
#279200
eqlazer skrev:
hayabusa 08 skrev:JNär jag tittar på dina bilder så tycks det som om bakdäcket har bättre mönster än fram vilket tyder på att bakdäcket är bytt av förra ägaren?


Är väl "norm" att det går två par framdäck på ett par bakdäck?
Så bara för att bak ser mycket bättre ut är det ingen garanti för att de är nyare.



Nä det är förvisso ingen garanti för att det ar bytt, men jag letade fram instruktionsboken och enl den så var det 16,9x34 orginal bak.


image.jpg


Enl denna tabell så är det på 505-4 16,9x34 ihop med 12,4x24.
Jag roade mig en kväll med att räkna på rullningsomkrets på olika dimensioner, som jag hittade på däckfabrikatens hemsidor, och kom fram till att det var 13,6x24 som passade ihop med 18,4x34.
14,9x24 skulle oxå gå men det skillde något mer i procent då.

Tittar man vidare i tabellen så ser man att 805-4 gick att få med 14,9x24 fram och 18,4x34 bak, precis som gnisten säger..

Kan det skilja i utväxling på modellerna i samma serie tro??

Avatar Fallback

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

eqlazer  
#279204 705:an vi hade kom med 14.9R24 och 18.4R34

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

hayabusa 08  
#279207
eqlazer skrev:705:an vi hade kom med 14.9R24 och 18.4R34


Ja precis, det var det jag blev lite fundersam över när jag räknade på dom olika dimensionerna.
Om jag utgick ifrån dom jag hade på 505 så skulle det passa bäst med 13,6x24 fram medans dom större modeller gick att få med 14,9x24 ihop med 18,4x34.

Skiljer det i utväxlingen eller det ligger inom toleransnivån måntro??

Hur som helst så är jag lite tveksam att gå upp två storlekar på samma fälg så 13,6x24 får nog räcka för mig :grin: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279208 Fina bilder på den blanka

Användarvisningsbild

Re: Valmet 505, att köpa begagnad maskin....

molnia  
#279209 oj så blank och fin det blev, bra jobbat!

inte helt bra att köra med öppen bakruta , jag vet om 2 metoder den kan gå sönder på... :???:
Så en kil är inte dumt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).