Sida 2 av 6

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: sön 20 apr 2014, 21:51
av Slurfi
På en cirka sextio år gammal traktor kan man väl inte ställa så höga krav eg.
Men kör den nya frontpumpen - ptopumpen endast till skogsvagnen
så ska den nog tåla upp till närmare 200 bar i normalfallet.

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: sön 20 apr 2014, 22:10
av röjjare
För att mäta trycket kopplar man en lämplig manometer till en slang. Kan kanske vara så också att fjädern i tryckregulatorn tröttnat och inte ger lika mycket tryck som då den var ny.

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: sön 20 apr 2014, 22:54
av gnisten83
För att kunna ha paket i serie fodras att de första paketet har en serienippel så att outnyttjad olja går med tryck till nästa paket och den använda i olika rörelsergår direkt till tank.
Retursidan i ett ventilpaket är inte avsedd att ha höga tryck, den kan spricka!!
Bäst är nog att köra vagnen på en ptopump eller egen frontpump för att inte blanda ihop de olika systemen

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: ons 23 apr 2014, 09:24
av BBJB
Här kommer lite bilder.

Tryckslangen går in i ena paketet och grenar av till andra, hur ser jag om det finns serienippel?

Mvh Jonny

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: tor 24 apr 2014, 23:38
av axwell
BBJB skrev:Inlägg av BBJB » Igår, 09:24
Här kommer lite bilder.

Tryckslangen går in i ena paketet och grenar av till andra, hur ser jag om det finns serienippel?

Lyfter frågan i hopp om att någon hydraulkunning skall hjälpa dig.

För att du skall kunna ta trycket vidare från det första ventilpaket så måste det finnas; IN, OUT, och PCO(eller HPCO)=pressure carry over.

Serienipplar har weimer annars för drygt hundringen och uppåt.

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: fre 25 apr 2014, 00:05
av BBJB
Gubben som byggde den har ju använt den i säkert 20 år med årlig vedhantering.
Sen har den stått i ca 20 år innan jag köpte den, slangarna är inte dom finaste men det får man byta ut när dom går sönder.

Skulle inte paketen ha gått sönder redan om det inte var "rätt" kopplat?
Kan det vara därför kranen reser sig när stödbenen börjar få motstånd? (olika paket).

Har tänkt byta ut lite slang på vagnen till rör, och bara ha slang i lederna.
Rör går att köpa på olika ställen, men jag har inte hittat några rörkopplingar?
Monterar man muttrar på rören och sedan konar dom? Isf med vilket verktyg?

Arbetslös som man är så försöker man självklart göra allt så billigt det bara går, svärfar har en massa vattenledningsrör(järn) som ligger och skräpar, kan det gå att använda dessa till hydraulrör?

Skulle ju vara lätt att gänga dessa rör och få dit kopplingar, alt svetsa dit kopplingar.


Mvh Jonny

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: fre 25 apr 2014, 00:10
av BBJB
Lite bilder på vagnen.

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: lör 26 apr 2014, 08:39
av hayabusa 08
Skulle inte rekomendera att advända vattenrör till hydralik.
Dom rören är inte gjorda för det höga tryck som blir i hydraliken = stor säkerhetsrisk
Tyvärr...

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: lör 26 apr 2014, 10:09
av Slurfi
Det har prövats med framgång på andra ställen, men helt säkert kan du iaf dra retur
med vilka rör som helst.
En fin vagn med runtomsvängande grip och utskjut, absolut värd att förfina.
Vad är den liggande tuben nere på ramen till?

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: lör 26 apr 2014, 10:46
av Sludent
Cylindrarnas infästningar gör ju att deras rörelseschema inte utnyttjas optimalt, antingen är de för klena eller har konstruktören tänkte galet, lyfthöjden på kranen kan ju inte vara gigantisk. Starkare blir den ju dock...

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: lör 26 apr 2014, 12:10
av Ingoberra
Slurfi skrev:Det har prövats med framgång på andra ställen, men helt säkert kan du iaf dra retur
med vilka rör som helst.
En fin vagn med runtomsvängande grip och utskjut, absolut värd att förfina.
Vad är den liggande tuben nere på ramen till?

Måste vara till svängen

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: lör 26 apr 2014, 12:34
av Slurfi
Jo jag ser det nu, lite annorlunda modell.

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: lör 26 apr 2014, 16:00
av gnisten83
Lite svårt att avgöra hur tryck respektive returslangar hänger ihop på bilderna och sen inte ha koll vilka ventilpaket de är med men de har säkert med att göra att kranen reser sig när du kör ned stödbenen.
Troligen har du inget tryck på bommen så att du inte kan trycka ner den utan bara returolja för att hålla tuben oljefylld o då kanske de blir knas när du trycker ner stödbenen men har de funkat i 20 år innan så funkar de nog nu med.

Vattenledningsrör till annat än retur ska du inte ha, dom är testade för 10 bar och du vill ha 15 ggr högre tryck!!!! Då finns inga garantier att dom inte spricker när du lyfter virke sen, dessutom om de legat o "skräpat" så finns de rost inne i dom och de vill du inte heller ha in i hydralsystemet, köper du dessutom en ny pump så kan du fördärva den omgående med rostföroreningar mm som finns i dom.

Till riktiga hydralrör finns de skärringskopplingar som är godkända för dom tryck du får, inte helt gratis men du måste tänka på din säkerhet med, kranbommar som faller okontrollerat eller strålar av hydralolja med högt tryck är farligt!

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: lör 26 apr 2014, 17:51
av halvproffs
Måste säga att jag med nöje läser Gnistens praktiska, teoretiska och mycket välformulerade svaren.

Re: skogsvagn bakom t31

Postat: lör 26 apr 2014, 21:41
av axwell
Eventuellt har jag missat vad Slurfi ser på bilden, för mig ser det ut som hydraulcylindern som trycker ned stödbenen.

Vagnen kan väl inte direkt kallas kompakt, jättelångt centrumrör i förhållande till lastutrymmet.

Borde vara stark till tusen även med begränsat hydraultryck, fast inte fullt så lågt att vattenledningsrör kan rekommenderas :mrgreen: