Traktorn i skogen

Valmet 455

6 inlägg 12537 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 455

Jägaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266710 Hej

Ja har en lite skogsfastighet och går och funderar på att köpa en Valmet 455 hur är den som skogs traktor samt hur fäster man ventilpaketet till griplastarvagnen på ett vettigt sätt.
Det finns ingen plåt att montera bort, någon som har några förslag och kanske till och med lite bilder på idéer på hur montaget kan ske.

Vad kan vara ett vettigt pris för en Valmet 455 med lastare som har gått ca 6200 timmar och är i allmänt bra skick.
Några svagheter eller något annat som man skall tänka på ang traktorn.

Tacksam för lite hjälp och vägledning

//Peo



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 455

valmet862  
#266748 nja svagheter,men kopplingen brukar inte hålla i evigheter på en sån med lastare men kan ju va nyligen bytt...annars går ju dom prima,finns inte så mycket som kan krångla. Ett vettit pris är svårt att säga,skulle nog satsa pengarna på en 705 eller liknande istället så får du en mycket rymligare traktor och samtidigt mycket bättre traktor för samma slant

Avatar Fallback

Re: Valmet 455

donky-kong  
#266912 Rimmligt pris bör du hitta i Nilehn Teknisk begangnatprislista

http://www.nilehnteknik.se/?page_id=73


Vi har en 565, alltså en något nyare storebror till 455. Kolla i denna tråd hur jag fäst ventilpaketet:

viewtopic.php?f=9&t=15535&st=0&sk=t&sd=a&start=195


Förövrigt fungerar 4WD X55 & X65 fint i skogen enl. mig. Mycket mindre hyttmått än X05, vilket kan både vara bra och dåligt.

Minus för dålig vändradie.

Avatar Fallback

Re: Valmet 455

Jägaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267288 Hej igen
Hur är det med bukplåtar till 455 är det ett måste vid skogs körning? Tror att jag har hört att tanken är inbyggd i traktorns ram men kan ha fel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 455

donky-kong  
#267329
Jägaren skrev:Hej igen
Hur är det med bukplåtar till 455 är det ett måste vid skogs körning? Tror att jag har hört att tanken är inbyggd i traktorns ram men kan ha fel.


vi har inga plåtar under.

Kör man på stickvägar och har någorlunda uppfattning om hur hög traktorn är så fungerar det fint :)

Avatar Fallback

Re: Valmet 455

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267357 Visst men risken är att bula till avtappningspluggen mot en sten o sen är den svår att få tät, done that, been there....fast på 805

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).