mån 03 feb 2014, 09:02#262628
Wiren är för torr är en tänkbar anledning, om den hålles väl smörjd så biter den inte tag i tidigare varv och bygger på i höjd. Smörjd wire kan halka ned och lägga sig bredvid nästa varv.
En annan anledning kan vara att själva vinschens infästning i starkranens ram behöver ses över. Har ramen blivit deformerad? Eller har den alltid betett sig så där? Den sitter fast med 4 bultar i ovala hål. Det kan tänkas att du behöver shimsa med brickor under vinschens främre eller bakre bultar mellan vinschen och ramen. Detta för att ändra lite på trummans läge så att den ligger mer i vinkel mot wiren.
Det finns ju en bygel med en avlång cylindrisk hylsa som wiren löper mot innan den rullas upp på trumman, du kan ha fått ett spår urnött på hylsan så att wiren mest lägger sig där.
En klämd wire som du nu har försvårar att wiren läger sig rätt men smörjning är väl det enklaste att börja med, jag brukar använda motorolja. Smörj allt längs wirens väg skivblock etc, så att det kan löpa fritt. En smord wire löper också ut lättare mindre risk att den skär mot tidigare varv, så det blir lättare att dra ut wiren för hand.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680