Sida 2 av 8

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 02:30
av Simon.M
Räkna är inte lätt för en som inte begriper :) har en valmwt 565 från -95 sitter 2 lampor fram på 50 watt o 2 bak tänkte få utt bättre ljus än vad jag har nu på enklaste o snabbaste sätt. 5 plus o regn här men snart kommer vintern :) o då ska det köras i skogen igen som man längtat men vore ju bra att se vad man gör när dagsljuset inte räcker till måste ju jaga med hundarna med ;)

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 02:41
av OlaE
Kabelarea, generellt sett:

1,5mm2 =10A
2,5 =16A
4 =20A
6 =25A
10 =35A
16 =63A.


Så på ett 12v system klarar en 1,5mm2 kabel 120W effekt.
Teoretiskt sett skulle du kunna köra 4st 30W lampor över en kabel.
Jag har lamporna kopplade parvis, så att varje knapp tänder två lampor.

Se däremot till att mäta upp generatorn, så den klarar av effekten om du har många lampor.
Min arbetsbelysning, plus fläkt o stereo och kranstyrning ligger på ungefär 40-45A.
Många lite mindre/äldre traktorer har ofta inte mer än 65A generatorer.

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 02:44
av OlaE
Simon.M skrev:Länka gärna till lamporna ni köpt eller skriv vad ni har verkar vara en djungel det här med lampor hur är det att köra med led lampor när det snöar får man gå ut o ta bort snön på lamporna eller smälter det bort ??


http://crazyride.se/64-xenon-arbetsbelysning-35w-55w

Vi beställde sådana här xenonlampor, 35W i 8-pack förra vintern.

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 02:49
av totte
OlaE skrev:Så på ett 12v system klarar en 1,5mm2 kabel 120W effekt.
Teoretiskt sett skulle du kunna köra 4st 30W lampor över en kabel.
Jag har lamporna kopplade parvis, så att varje knapp tänder två lampor.

Om du belastar kabeln mot övre gränsen så kan det bli en hel del spänningsfall, särskilt om den är lång. En god regel är att gå upp ett steg i area över vad som nominellt behövs.

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 02:52
av OlaE
totte skrev:Om du belastar kabeln mot övre gränsen så kan det bli en hel del spänningsfall, särskilt om den är lång. En god regel är att gå upp ett steg i area över vad som nominellt behövs.


En bra tumregel, men frågan är om det egentligen gör från eller till på våra traktorer.
Det är så korta sträckor som ett par meter.


Xenon-lampor kanske är värre dock.
När de tänder i starten, innan drivdonet fått upp arbetstempot kan de dra upp till dubbla Ampere-talet innan det sjunker ner på arbetsnivå.

Så en 35W xenonlampa drar i arbetsläge 3A. Men vid uppstart upp till 6A.
Så 2st lampor belastar kabeln med 12A under en kort stund.
Men eftersom det bara är tillfälligt så klarar kabeln det utan bekymmer.

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 03:02
av totte
En 1,5 mm2 kabel har en förlust på i runda tal 0.13V/m vid 10 A, och det blir ofta fler meter än man tror när det skall dras från strömkälla till brytare, följa vinklarna i hytten upp och ut och vidare till lamporna. Små spänningsfall kan göra stor skillnad i ljusstyrka, reservation för att jag inte vet hur det är med LED i det fallet. Så varför snåla med arean?

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 03:13
av OlaE
totte skrev:Så varför snåla med arean?


Håller med dig om man drar nya kablar, men om man utnyttjar det som redan finns och inte vill riva halva hytten.

5m kabel ger 0,65V spänningsfall, och då är det med marginal inom toleranserna.
LED-lampor är multivolt-anpassade ofta, och klarar 10-30V.

De xenonlamporna jag köpte ska klara 9-32V, men det kan man ta med en nypa salt.
Men såvida jag inte har extrema spänningsfall, så går det ändå.

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 03:22
av totte
OlaE skrev:
totte skrev:Så varför snåla med arean?


Håller med dig om man drar nya kablar, men om man utnyttjar det som redan finns och inte vill riva halva hytten.



Aha, ja det kan jag absolut förstå :grin:

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 03:32
av OlaE
totte skrev:Aha, ja det kan jag absolut förstå :grin:


Man ska inte laga det som inte är trasigt.
Men hade jag haft 3-5V spänningsfall, då hade man kanske behövt byta lite kabel. :grin: :lol:

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 20:43
av Simon.M
Om man har som jag 50 watt halogen vad motsvarsar det på ett ungefär i watt på led o xenon vore ju synd att köpa nått som är sämre än man har :)

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 21:10
av OlaE
Simon.M skrev:Om man har som jag 50 watt halogen vad motsvarsar det på ett ungefär i watt på led o xenon vore ju synd att köpa nått som är sämre än man har :)


LED vågar jag inte svara på, då det är en djungel med tillverkare och märkningar av effekt och lumen.

Xenonlampor kan jag säga på rak arm att 35W motsvarar och överträffar 55W Halogen, även billiga xenonlampor.

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 21:19
av loppan
En 10w diodlampa av bättre kvalité ger ungefär lika mycket ljus som en 55w halogen,
ca 800-1000 lumen.
Om man ersätter en 55w halogen med en 60w diod vilket inte torde skapa några problem,
så ger den lika mycket ljus som en 55w xenon(ca 4500 lumen)
Tänk på att billiga dioder ej är avstörda och ger kraftigt brus i radio.
Vissa påstår även att de kan störa ecu och annan elektronik i fordonet.
Billiga dioder har även en tendens att tappa i ljus ganska fort,kanske bara efter några hundra timmar.
Rekomenderar Cree dioder och Oledone lampor av kineserna .

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 21:29
av OlaE
Men bra kvalitets-LED kostar väl också en hel del?

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 21:37
av loppan
Oledones 27 och 40 wattare kostar runt 700+m har jag för mig och de är bra.

Re: Arbetsbelysning Valmet

Postat: sön 05 jan 2014, 21:49
av OlaE
Fick tag i ett par sådana här till en rimlig peng på Tradera.
De kommer nog i nästa vecka, och det ska bli intressant att testa dem.
Det är bara 6 dioder i varje lampa, så de måste ju utveckla 10W stycket.

Men tycker det är lite väl att ta i att en LED-strålkastare motsvarar 5st 55W halogen?
90 lumen per watt och diod.

179263729_e6e8ddee-1960-48fc-a57a-9f1902d820b9.jpg