Traktorn i skogen

timmergrip till frontlastaren

36 inlägg 25940 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#243671 Hur mycket kan gå fel på ett par pallgafflar och en arm med kolv egentligen ? Ja jag ska kolla av och försöka hitta även begagnat. Jag har iaf bestämt mig för att handla men inte säker på vilka det blir.

Erfarenheter från Kellfri men även Kts och andra märken efterlyses tacksamt.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#244332 Ja det kan hända jag gör en tavla nu men det blir Kellfri gafflar samt griparmen. 10 dagar säger de som levtid så det ska bli spännande att se när man får dem och inte minst hur det kommer att fungera praktiskt. Känns faktiskt som jag inte kan vänta längre, de mindre jag behöver lyfta desto bättre även om logistiken i arbetet kommer kännas lite bökigt kanske, får se. Nu är det bara att vänta på att de kommer !

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

tallen100  
#244407 Det blir nog bra.

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#246264 sådär ja, lastbil med gafflar och arm på flaket har varit på besök idag :) Allt gick väl att packa upp samt att hänga på ram och gafflar men sedan började problemen. Redskapslåset på lastaren får jag inte att gå igenom. Det ser ut att sitta som det ska men fattas kanske nån millimeter på ena sidan. Började bryta och dra för att försöka rucka på plats men icke. Det är så lite att man ser det inte när man tittar genom hålet men man känner det med fingret.

Måste försöka få med mig hjälp imorgon så jag får hjälp att tänka hur detta ska lösas.
Armen såg iaf rejält dimensionerad ut och jag orkar inte lyfta den på plats med handkraft som med redskapsramen men reser jag upp den och kör fram traktorn blir det knappast några konstigheter.

Bara jag får grejerna på plats ska jag öva lös på lite vedstockar hemma på gården.

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

tallen100  
#246285 Om du tiltar lite fram å jämt snuddar gafflarna i marken å provar att låsa...

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#246290 Tack för tipset ! Ska testas imorgon, hoppas det är melodin !

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

Erik L  
#246315 Under några år använde jag en timmergrip till frontlastaren som avsevärt underlättade arbetet med att hantera grovt timmer som jag sågade till hustimmer. Med gripen lastade jag av stockarna från huggarvagnen och lade dem på sågbordet.Efter sågningen strölades de färdiga hustimmret för att torka. På huggarvagnen hade jag en mycket kraftig vajerkran som fungerade mycket bra i skogen för att vinscha fram och lasta grovt timmer men var ganska långsam vid avlastning. Timmergripen som jag köpte från Edsbytrakten fungerade också bra för att lyfta bort rishögar, hö och stenar.

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#246346 Vad använde du för traktor Erik ?

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#246421 Rätt melodi! , nu fick jag dit redskapslåset också samt griparmen med tillhörande hydraulslangar, fungerar utan anmärkning. Tog onödigt lång tid då jag försökte lyfta dit armen med handkraft, blev tvungen att hänga upp den i talja för att få den på plats. Nu är det bara att köra då :)

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

tallen100  
#246426 Så bra :grin:

Användarvisningsbild

Re: timmergrip till frontlastaren

rokon  
#246557 Det blir säkert bra!
Såg jag var lite sen här men länkar till en timmergrip i alla fall http://xyz.se/lantbruk/gaffelsatser-gripar/timmergrip/

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#246558 Naturligtvis hade det varit bättre med virket att skaffa ren timmergrip men med gafflar och arm utökas användningsområdet mot det håll det gör nytta. Inte dumt att kunna flytta runt grejerna här hemma och pallar med pellets osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

eqlazer  
#246568 Men när får vi se bilder på gripen in action? :)

Avatar Fallback

Re: timmergrip till frontlastaren

husqvarna_med_sthil  
#246571 Jag hade nog allt tänkt mig att fotografera lite ev en snutt film också. Det vore roligt att ha kvar till dagboken och kan ju även vara av intresse för forumet, speciellt om någon går i samma tankar. Som sagt, det kommer iaf bilder och får jag hjälp med filmning kan det bli en filmsnutt också.

Tänker att det är mest intressant att se hur den fungerar i praktiskt arbete när vagn ska lastas med timmer och inte när jag övar på vedbitar här hemma. Bara det får frysa ihop en gång till så tar jag traktorn till skogen, antagligen i början på nästa vecka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: timmergrip till frontlastaren

totte  
#246576 Du tänker väldigt rätt, det är sånt vi vill se.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).