Traktorn i skogen

MF 340 T i skogen

33 inlägg 23201 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234789 Är säkerligen gjutjärn där precis som på 35:an. Var Grållen som hade alutråg och dessuten en korkat placerad avtappningsplugg rakt nedåt...

MN

rikard_e skrev:Nu vet jag inte hur dom ändrat oljetråget sen 135:ans tid, Om tråget är i gjutet aluminium så bör du ha något riktigt grovt som skydd där. Det är inget roligt att byta

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 340 T i skogen

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234799 [quote="Henrik.E"]Har också tänkt på om det går att höja hytten en aning men det blir nog för mycket jobb.
quote]

Borde gå att höja skärmarna om du vill få plats med högre däck.
Se den röda plåten mellan skärmarna och plåten den kan man kanske montera bort på något sätt.

Man kan säga att 300 serien har två varianter på hytter lo-profile och hi-line, man använde distanser för att sänka skärmarna på traktorerna med lägre däck för att det inte skulle se lustigt ut.

Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

Bengt.Svensson  
#234860
Slurfi skrev:Som jag förstått så finns det två sätt att se på bukplåtar, antingen har man dem som grenavvisare
och då behövs ju inte mkt, jag har ca 5mm på min.
Eller så har man dem som en riktig hasplåt där du kan parkera hela traktorns vikt på dem
och då krävs ju ordentligt med plåt och rejäla fästpunkter.
Nån form av vettig kompromiss kanske är det rimligaste.


Min JD1950, som är i samma storlek som en MF340, har en hemmasmidd bukplåt som någon tidigare ägare satt dit. Plåten är kanske 4-5 mm tjock och ser ut som "durkplåt", dvs har en sorts rutmönster. För ett par år sedan körde jag över ett gäng grenar där det visade sig finnas en lurig stubbe under. Tyvärr hann jag inte stanna när jag hörde ett ljudligt "eeeeek". När jag väl frikopplade så var det för sent, alla hjul spann fint i luften.

På min traktor räcker således den typen av plåt för att hålla upp det mesta av traktorn. Om jag minns rätt väger traktorn drygt 3500 kg.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).