Traktorn i skogen

MF 340 T i skogen

33 inlägg 23199 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: MF 340 T i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234677 En 8-tons vagn är cirka 190 cm bred, det gör inget om den är bredare än traktorn.
Byter du däck så måste du följa traktortillverkarens specifikationer och ev även byta fram.
Bukplåt är nog enklast att tillverka från scratch med kartonger osv som mall.

Här finns mer fakta om traktorer, använd Googles översättning vid behov: http://www.konedata.net/Traktorit/MF350b.htm

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

Henrik.E  
#234681 Visst är traktorn kanske lite för fin att ta ut i skogen men fick den för ungefär samma pris som en fin BM650 så det får gå ändå :)

Ang däck så sitter det nu 12.5/80-18 fram och 12.4/11-32 bak.
Enl. manualen som jag har så ska det sitta 8.30/8-24 fram och 14.9/13-28 bak.
Nu är ju manualen för hela mf 300 serien så vet ej om det kan skilja mellan modellerna.
Vad kan vara lämpligt att ha för däck på den här om man ska mestadels vara i skogen. Hur mycket frigång vill man ha till bakskärmarna så inte kättingarna tar i ?

Bukplåt kan jag tillverka själv. Brukar dom vara i ett stycke eller gör man dom i flera delar så dom inte blir så tunga att montera ?
Man vill väl kanske demontera för service och rengöring ibland.

Vet inte vad jag tänkt mig för pris på vagn men vill iaf ha en med servoventiler eller helst elspakar. (Blir kanske för dyrt med elspakar)
Ramstyrning och lång kran är ju också nåt man vill ha.
Borde ju bli runt 70-90.000kr för en skaplig vagn.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

rikard_e  
#234682 Är det en verkligen en 3.152 motor i den?

Isåfall så kanske du borde ha en lite mindre vagn, runt 6-7 ton?

Motorn är bland de bästa du kan få i en maskin, 3.152-motorn sitter i många traktorer , allt från 35 som kom -59 ända tills din modell som slutade byggas -95. Så motorn finns gott om delar till.

Men effekten på 42 hk gör inte traktorn till en stordragare, beroende såklart vad du har för terräng

Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

Henrik.E  
#234683 Tror att det är motorn utan turbo som har 42 hk.
Den här sitter det turbo på och har enl manualen och regbeviset 40 kw = 54.4 hk.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

Henrik.E  
#234689 Hittade fakturan från då den blev nysåld.
Enl den var extrautrusningen som valdes till 8-8 växellåda med fram/back på ratten, turbomotor, 12-4/32 hjul och framskärmar.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

rikard_e  
#234697
Henrik.E skrev:Tror att det är motorn utan turbo som har 42 hk.
Den här sitter det turbo på och har enl manualen och regbeviset 40 kw = 54.4 hk.

Okej, då är det bara att köra på!
Jag har själv en ford 4000 på 62 hk/226 nm, 2 wd och en 8.5 tons patu bakom

Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

Hema  
#234715 Fördelen med någorlunda lika bra bred vagn som traktor är att, kommer traktorn emellan gör vagnen det också :) Samt så kan man ju vattenfylla vagnshjulen och det minskar väl vältningsrisken?

Henrik.E skrev:Ang däck så sitter det nu 12.5/80-18 fram och 12.4/11-32 bak.
Enl. manualen som jag har så ska det sitta 8.30/8-24 fram och 14.9/13-28 bak.

Känns som om du inte har rätt ratio (förhållande) mellan de olika hjulen, men jag kanske har fel. Hur mycket utrymme för kedjor, beror väl lite på vilka kedjor du väljer samt hur bra du är på att spänna dem :)

Byter du däck, ska du välja diagonaldäck med så många lager du har råd med :)

Bukplåten verkar du ha koll på, det viktigaste är att den är slät, så att ev. hinder inte kan skada traktorn eller göra så att du riskerar att fastna. Och såklart är tillräckligt tjock att den tål lite stryk ;)

Användarvisningsbild

Re: MF 340 T i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234720
Henrik.E skrev:Bukplåt kan jag tillverka själv. Brukar dom vara i ett stycke eller gör man dom i flera delar så dom inte blir så tunga att montera ?
Man vill väl kanske demontera för service och rengöring ibland.

Jag skulle nog göra den i ett stycke, man måste ändå dit med domkraft osv.

Användarvisningsbild

Re: MF 340 T i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234721
Henrik.E skrev:Hur mycket frigång vill man ha till bakskärmarna så inte kättingarna tar i ?

Jag har funderat lite på samma, man borde kunna palla upp hytten en smula ifall
det blir för trångt.
Kanske bara sätta längre skruvar och 2" tjock gummi i hyttfästena, men det beror förstås ifall det blir mkt jobb med att justera spakreglage osv, lite går det ju att töja.

Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

Hema  
#234724
Slurfi skrev:
Henrik.E skrev:Bukplåt kan jag tillverka själv. Brukar dom vara i ett stycke eller gör man dom i flera delar så dom inte blir så tunga att montera ?
Man vill väl kanske demontera för service och rengöring ibland.

Jag skulle nog göra den i ett stycke, man måste ändå dit med domkraft osv.

Lucka för oljeplugg och likn. vore ju inte fel. Eller lämnar man bara ett hål?

Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

rikard_e  
#234728 Man lämnar väl ett hål, men försök göra en lucka , någon dag har du en gren som sticker upp som är ett helvete att få loss

Användarvisningsbild

Re: MF 340 T i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234737 Nej, jag har inget hål för oljeplugg osv, jag gjorde min så tät jag kunde.

Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

Henrik.E  
#234774 Har också tänkt på om det går att höja hytten en aning men det blir nog för mycket jobb.
Vilken tjocklek brukar det vara på hasplåtarna? Beror ju lite på hur den är stagad undertill också kanske.
Har 4 mm hardox hemma. Kan det räcka ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 340 T i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234778 Som jag förstått så finns det två sätt att se på bukplåtar, antingen har man dem som grenavvisare
och då behövs ju inte mkt, jag har ca 5mm på min.
Eller så har man dem som en riktig hasplåt där du kan parkera hela traktorns vikt på dem
och då krävs ju ordentligt med plåt och rejäla fästpunkter.
Nån form av vettig kompromiss kanske är det rimligaste.

Avatar Fallback

Re: MF 340 T i skogen

rikard_e  
#234786 Nu vet jag inte hur dom ändrat oljetråget sen 135:ans tid, Om tråget är i gjutet aluminium så bör du ha något riktigt grovt som skydd där. Det är inget roligt att byta

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).