Traktorn i skogen

Köpa Fiat alt. Valmet

5 inlägg 6089 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa Fiat alt. Valmet

hedenfeldt  
#233628 Hej,

Undrar om det är någon som är villig att dela med sig av tips på en riktigt bra skogstraktor. Just nu är jag mest inne på att köpa en Valmet 505 eller 605 alternativt en Fiat 70-90 eller 80-90.
Valmetens fördelar som jag uppfattat det är att den är pålitlig och robust byggd, men nackdelen är att den upplevs ganska dyr för en så gammal traktor.
Fiatens fördelar är ett bra pris och billiga reservdelar samt att det ofta är lätt att hitta skogsutrustade modeller, nackdel att kopplingen är klen och hydraultrycket är lägre.

Någon som kan bekräfta eller dementera samt fylla i med ytterligare tips? Budgeten ligger på 150 kkr, alt 250 kkr med huggarvagn. Kanske kan ha en smärtgräns på 300 kkr. :ymdaydream:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat alt. Valmet

hedenfeldt  
#233629 PS! Tar gärna emot tips på andra märken av traktorer med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat alt. Valmet

slatte  
#233636 Vi har en Fiat 70-90 (skogsombyggd) som vi är väldigt nöjda med, köpte den ny 89 tror jag att det var. Kopplingen är det sämsta med hela traktorn, annars är det mesta bra väldigt rymlig och dessutom smidig i skogen. Vi har även haft problem med kallstart men vi har hört oss omkring om detta verkar mest som att det bara är vi som har detta problemet.

Bara att hojta till om det är något mer du vill veta.

Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat alt. Valmet

rikard_e  
#233640
slatte skrev:Vi har en Fiat 70-90 (skogsombyggd) som vi är väldigt nöjda med, köpte den ny 89 tror jag att det var. Kopplingen är det sämsta med hela traktorn, annars är det mesta bra väldigt rymlig och dessutom smidig i skogen. Vi har även haft problem med kallstart men vi har hört oss omkring om detta verkar mest som att det bara är vi som har detta problemet.

Bara att hojta till om det är något mer du vill veta.


Hurdana är Fiat med den hytten att sitta och köra kranen? Får du sitta snevriden eller på knä i stolen?

Avatar Fallback

Re: Köpa Fiat alt. Valmet

hedenfeldt  
#234760 Tack slatte för dina erfarenheter. Har hittat en Valmet 605 jag ska försöka få loss.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).