Traktorn i skogen

HJÄLP MIG SNÄLLA

8 inlägg 8421 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HJÄLP MIG SNÄLLA

SkogsmulleN  
#219868 Hej, det här som jag tänker ta upp hör säkert inte hemma här men det gäller ändå diesel motorer. Ja då till problemet, jag har en diesel A-traktor, (i stort sett en vanlig bil) som jag har att köra till skolan, jobb, osv.

Nu till problemet: Min A-traktor gick hur fint som helst, sen åkte jag iväg på skid semester i ett par dagar, det var då ca 18-20 minus grader hemma, när jag kommer hem så går jag ut till epan/A-traktorn och startar den går hur fint som helst inga missljud, kör ut en liten bit ifrån garaget sen ska jag gå in efter en jacka, då hör jag hur motorn börjar rusa helt plösligt.

Jag blir lite tagen på bar gärning så jag hinner inte tänka så mycket det börjar ryka om den så jag ville inte gå nära så jag låter den ha sitt lilla roliga. efter ett tag på högvarv slutar den att rusa då stänger jag av den. (kunde inte stänga av innan för att min strömbrytare bryter bara strömmen, och en diesel behöver inte ström för att gå bara för att starta. Jag undersöker felet lite närmre och skruvar ur luft filtret och ser att det ligger diesel blandat med olja i bruken ?!! tar bort oljan osv.. försöker göra rent luftfiltret så gott som möjligt, sätter tillbaka allt igen och prövar att starta, den går runt fint å så men vill inte riktigt starta jag har inte kollat om det kommer fram diesel till spridarna men jag tror det ska kolla...

Min teori är att det har bildats en isprop eller är tätt i ventilavluftningen och det blir nåt sorts tryck och det som ska ut tvingas ut genom luftburken som lägger sig där och sedan sugs in och motorn rusar....Jag vet ej om det är rätt men :sad:

Min fråga är vart kan jag hitta avluftnings slangen vart brukar dem sitta ?

har ni någon egen teori får ni gärna bidra. :wink:

A-traktorn är en Datsun. :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: HJÄLP MIG SNÄLLA

Kse  
#220003 Kolla efter ev. läckage i insuget och tillhörande vacum slangar, kolla även så att gasspjället går lätt. Startgas funkar bar att söka läckage med.
Tror inte att frusen vevhusventilation får motorn att rusa, däremot brukar oljan tryckas ut genom oljestickan eller blåsa ventilkåpspacningen om det fryser.
Avluftningen till vevhuset sitter lite olika på olika motorer, är det en Datsun pickup du har?
Den kan sitta i en anslutning i tråget, ventilkåpan eller direkt i blocket.

Avatar Fallback

Re: HJÄLP MIG SNÄLLA

skyttekungen  
#220004 är det turbo på den?

Avatar Fallback

Re: HJÄLP MIG SNÄLLA

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220005 Jag tycker att det låter som att den sög i sig motorolja, speciellt om det var olja i luftburken.

En bekant hade en gammal Golf för länge sedan där motorn blev att skena på liknande sätt under färd, just då trodde man på glesa kolvringar så oljan kom den vägen. Men jag tycker det låter märkligt, förr då att det var glesa kolvringar som orsakade tryck i vevhuset så oljan for runt via vevhusventilationen.

Märkte du om oljemängden i motorn minskade något?

Avatar Fallback

Re: HJÄLP MIG SNÄLLA

Rolfnilsson400  
#220010 Hade en gammal Golf Diesel, vid långvarig drift nära maxvarv (130/140km/h) hände det att den började skena. Det skulle göras en ombyggnad av vevhusventliationen på den.
En extra plåt för att separera olja blev resultatet.

Avatar Fallback

Re: HJÄLP MIG SNÄLLA

SkogsmulleN  
#220028
Kse skrev:Kolla efter ev. läckage i insuget och tillhörande vacum slangar, kolla även så att gasspjället går lätt. Startgas funkar bar att söka läckage med.
Tror inte att frusen vevhusventilation får motorn att rusa, däremot brukar oljan tryckas ut genom oljestickan eller blåsa ventilkåpspacningen om det fryser.
Avluftningen till vevhuset sitter lite olika på olika motorer, är det en Datsun pickup du har?
Den kan sitta i en anslutning i tråget, ventilkåpan eller direkt i blocket.


Jag tror jag vet vad felet är hoppas på att det bara var en "ispropp". ska pröva att starta den imorgon igen då det har varit varmt om dagarna men runt 5 minus på natten..

kan ju vara så illa att nån packning har gått pga det höga trycket :)

Ja det är en datsun pickup ombyggd till A-traktor men det är ju i princip samma sak.. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: HJÄLP MIG SNÄLLA

SkogsmulleN  
#220029
skyttekungen skrev:är det turbo på den?


ingen trubo. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: HJÄLP MIG SNÄLLA

SkogsmulleN  
#220030
D Brown skrev:Jag tycker att det låter som att den sög i sig motorolja, speciellt om det var olja i luftburken.

En bekant hade en gammal Golf för länge sedan där motorn blev att skena på liknande sätt under färd, just då trodde man på glesa kolvringar så oljan kom den vägen. Men jag tycker det låter märkligt, förr då att det var glesa kolvringar som orsakade tryck i vevhuset så oljan for runt via vevhusventilationen.

Märkte du om oljemängden i motorn minskade något?


Nej inte vad jag har märkt ialla fall. :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).