Traktorn i skogen

Pump moheda

17 inlägg 10331 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pump moheda

ned  
#210235 Har en driven mohedavagn med egen pump som sitter på kraftutaget.
Sitter ett dämpelement mellan pump och kopplingen på kraftutagstappen som inte håller specielt länge :cry:
Och dom är rätt så dyra på Lantmännen är det någon som vet om man kan få tag i dom någon annat ställe?
Eller finns det någon annan lösning?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Pump moheda

ulfgustav  
#210300 Har du någon bild på hur det ser ut?

Användarvisningsbild

Re: Pump moheda

jonathanA  
#210302 http://www.weimer.se/Shop/List/Mellanst ... ngar/168/1 är det liknande denna?

Avatar Fallback

Re: Pump moheda

ned  
#210313
jonathanA skrev:http://www.weimer.se/Shop/List/Mellanstycke-axelkopplingar/168/1 är det liknande denna?

Ja det är något liknande, det är det dämpelementet som sitter i mellan kopplings halvorna som inte håller specielt länge.

Ska försöka att fixa en bild.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pump moheda

ned  
#210377
ulfgustav skrev:Har du någon bild på hur det ser ut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pump moheda

ned  
#210378
ned skrev:
ulfgustav skrev:Har du någon bild på hur det ser ut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Pump moheda

BM-röd  
#210423 Tycker det ser ut som en koppling som brukar finnas på diverse industri apparater! Så jag tycker du skall pröva med Momentum eller liknande! där bör det gå att köpa enbart segmentet! Har hört att bla LRF har bra rabatter där!

Avatar Fallback

Re: Pump moheda

OlaE  
#210446 Det verkar ju som om ditt kraftuttag måste hugga i rejält när du startar.
Inget fel på det, i första hand då?

Jag har pumparna monterade på draget, och kraftöverföringsaxel till kraftuttaget, och jag kan inte se att det sitter några dämpelement monterat nämligen.

Avatar Fallback

Re: Pump moheda

eqlazer  
#210448 Vad har du för traktor? Vissa modeller kan man ställa in hur snabbt kopplingen ska lägga i. Lite långsammare kanske gör igångsättningen mer skonsam?

Avatar Fallback

Re: Pump moheda

ned  
#210452 Har en Valtra 6300 och den tycker jag smyger igång kraftuttaget, hade en Vatra 700 innan och det var det lika på den, och där hög kratutaget med en gång.

Min svåger har samma problem och han har också Valtra.

OlaE när du har pumpen på draget är det inte risk att man skadar kraftöverföringsaxeln när man svänger ganska snäva svänngar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pump moheda

jonathanA  
#210474 Jag har oxå kraftaxel till pumpen, med dubbelknut mot traktorn. Tycker det funkar bra! Sitter pumpen rakt? Sitter den fast så den inte vibrerar i gummit?

Avatar Fallback

Re: Pump moheda

ned  
#210477
jonathanA skrev:Jag har oxå kraftaxel till pumpen, med dubbelknut mot traktorn. Tycker det funkar bra! Sitter pumpen rakt? Sitter den fast så den inte vibrerar i gummit?


Ja den sitter fast, och den går lätt att få på tapparna så jag tror den sitter bra centrerad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pump moheda

jonathanA  
#210482 Går den på för lågt varvtal så den hackar å slår när du belastar den?

Avatar Fallback

Re: Pump moheda

OlaE  
#210539
ned skrev:OlaE när du har pumpen på draget är det inte risk att man skadar kraftöverföringsaxeln när man svänger ganska snäva svänngar?


På en vagn utan ramstyrning hade det nog varit ett problem ja, men jag har aldrig varit i närheten av att skada kraftöverföringsaxeln.
Många lite större vagnar har pumpen/arna på draget har jag märkt.

Har du elektrisk start till kraftuttaget?
Jag kan märka på t.ex strängaren, som inte kräver mycket effekt, att kraftuttaget startar hårt, men inte på skogsvagnen.

Avatar Fallback

Re: Pump moheda

ulfgustav  
#210583 Det är sannolikt så att pumpen inte sitter lite snett i förhållande till kraftuttagsaxeln på traktorn då kommer inte vibrationselementet att hålla. Kolla uppriktningen så att pumpen ligger i linje då kommer gummielementet att hålla bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).